ההצבעה על חוק ההסדרה בקריאה טרומית, שנועד להסדיר את נושא הבנייה הבלתי חוקית ובנייה על אדמה בבעלות פלסטינית פרטית ברחבי יהודה ושומרון, תגיע היום (רביעי) לכנסת. גורמים בבית היהודי ציינו הבוקר כי שר החינוך נפתלי בנט הורה להפסיק את המגעים בנוגע לקיזוזים כאלה ואחרים בהצבעה. "אין מגעים ואין קיזוזים", מסרו הגורמים והוסיפו כי "בנט נחוש ללכת עד הסוף. אחרי שנה של גרירת רגליים, אין דרך אחרת להציל אלפי בתים ביו"ש. נעביר את החוק בשלמותו, כולל סעיף עמונה".



עוד מוסיפים במפלגה כי "מעניין שמה שראש הממשלה לא הצליח לעשות במשך שנה שלמה - נכסי נפקדים למען הצלת עמונה ומציאת פתרון אסטרטגי לכלל ההתיישבות - פתאום מצליחים עכשיו בשלושה ימים".


הלחץ עולה שלב: הודעה אישית לחברי הקואליציה


הלחץ מורגש בקרב הקואליציה, ובשעה האחרונה נשלחה הודעה לככל הח"כים והשרים בקואליציה מטעם אבי רואה יו"ר מועצת יש"ע ובשם ראשי הרשויות, שזהו נוסחה: "פניה אישית אליך - ההתיישבות נתונה לאיומי ארגוני השמאל המנסים לפגוע בישובים דרך בית המשפט. בעיה זו מחייבת חקיקה אמיצה וחכמה. חוק ההסדרה בניסוח החדש שלו יכול להיות הפתרון המשפטי הנכון. החוק יסייע למערכת המשפט להתמודד עם עתירות מהשמאל שיכולות להביא להרס מיותר של בתים ושכונות בהתיישבות. אנו קוראים לך לתמוך בחוק ההסדרה שיעלה היום לדיון בכנסת".



הקואליציה מתקשה להשיג רוב להעברת החוק גם לנוכח הודעתו המפתיעה של שר האוצר משה כחלון אמש כי יתנגד לחוק אם יתברר לו כי הוא פוגע בבית המשפט העליון. "אנשי כולנו במבוכה גדולה שזה נופל עליהם", ציינה הבוקר יו"ר מרצ זהבה גלאון בראיון בגל"צ והוסיפה: "שמעתי את כחלון אומר בצורה מפורשת כי הוא לא ייקח חלק במהלך".



הודעה מפתיעה. השר משה כחלון. צילום: חיים דוד



מה אומרת הצעת החוק?


על פי הצעת החוק, פלסטינים אשר התנחלויות ומאחזים נבנו על אדמותיהם לא יוכלו לדרוש את פינוי המתנחלים משם, אלא יקבלו פיצוי כספי או פיצוי בקרקעות במקום. לפני הגשת החוק להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה, דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פעל למנוע את העלאת החוק להצבעה, אך מרגע שעלה על השולחן, עבר החוק בפה אחד. למרות זאת, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הציג לראש הממשלה ולוועדת השרים לענייני חקיקה את חוות דעתו המשפטית לגבי הצעת חוק ההסדרה, לפיה הצעת החוק מאפשרת הפקעה של קניין פרטי בניגוד לכללי המשפט הישראלי, באופן שאינו מתיישב עם חובותיה של מדינת ישראל לפי המשפט הבינלאומי.



עוד מסר מנדלבליט לראש הממשלה ולחברי הוועדה כי הצעת החוק אינה מתיישבת עם עקרונות בסיסיים של שלטון החוק, בכך שהיא סותרת את החובה המוטלת על רשויות המדינה לכבד את הכרעות הרשות השופטת במקרים פרטניים. עוד אמר כי קיימת מניעה משפטית לאשר את הצעת החוק בנוסחה הנוכחי, ועמד על המשמעויות שעלולות לנבוע מאישור הממשלה את הצעת החוק.