שרת התרבות מירי רגב החלה הערב (שלישי) לשדר את נאומה בפייסבוק נגד האקדמיה לקולנוע על אי הזמנתה לפרסי "אופיר", טקס פרסי האוסקר הישראלים. במהלך הנאום תקפה השרה את האמנים שלטענתה פועלים יוצרים סרטים שפוגעים במדינת ישראל מתוך כוונה להתחבב על העולם ו"לקבל נקודות אצל ה-BDS". הנאום שודר מאולם הדיונים של משרד התרבות והספורט בתל אביב וברגעי השיא שלו צפו בו 1,800 גולשים בפייסבוק, שגם השאירו למעלה מ-3,000 תגובות כ-2,700 לייקים.


"באתי לכבד אתכם הערב, באתי לחגוג עמכם את הישגיו של הקולנוע הישראלי", פתחה רגב את דבריה. "השנה באתי לרקוד לצלילי השירה הגדולה של גדולי המשוררים הפלסטינים ולמחוא כפיים לבמאי פוסטרוט. זה הנאום שרצו להכתיב לי וזה מה שכלל הסכם השלום שלו שהיה מבחן כניעה. אלה שמוכנים להקשיב רק לעצמם ולדומיהם ויתרתי על התענוג ואני כאן הערב אתכם בלי צנזורה". 
 
"טקס פרסי אופיר הוא חגיגה של הקולנוע הישראלי והקולנוע הישראלי הוא סיפור הצלחה. מגוון הלוקיישנים, הדתות המורכבות, מייצרים מגוון לקולנוע הישראלי. אני גאה בו מחזקת אותו ומעודדת אותו", אך הנה לדוגמה סרט ישראלי זוכה לפרסים בינלאומיים ואני מקלקלת את החגיגה. היה לי קל יותר להצטרף למסיבה פוקסטרוט בחרו להחרים את מדינת ישראל. ישראל חוגגת 70 שנים של תקומה והתמודדות בלתי פוסקת ימול ניסיונות להשמידה. אתם מכירים את זה, ואיזה מוסריים החיילים של צה"ל ואתם מעזים להציג את חיילי צה"ל הורגים במחסום ערבים וקוברים את הגופות שלהם?".

 


"ליאור אשכנזי, אנחנו לא עיוורים"


"מה אתם אומרים לנו שזו לא באמת סצנה שמתארת את חיילינו הורגים וקוברים? 'אם היינו אינטליגנטים היינו מבינים שזו מטאפורה' אומר ליאור אשכנזי, המטאפורה הזו אומרת משהו ואנחנו לא עיוורים ולא טיפשים. אנחנו מבינים מה המטאפורה הזו אומרת לנו על זה. לדעתי הסרט הזה והתקרית שמתוארת בסופו מוציאה את דיבת צה"ל לרעה לכל העולם כולו. 'אילו ראתה אותו שרת התרבות הייתה יוצאת לה אש מהשיניים אומר אטלס' אבל מספיק היה לי לשמוע עליו כדי להגיע למסקנות של אטלס. מכובדיי, אנחנו לא חיים בואקום. מתנהל היום בעולם מסע הכפשה נגד מדינת ישראל, ויש במאים שמעוניינים לנצל את הכישרון שלהם כדי לקבל נקודות אצל ה-BDS על מימון הציבור הישראלי".

רגב המשיכה ותקפה את זכיית הסרט בפרס ונציה היוקרתי, ואף טענה כי זכייתו הייתה נגועה פוליטית ומטרתה הייתה לפגוע בתדמית ישראל. "עובדה שהעולם מחבק את הסרט הזה, כל איש קולנוע צעיר יודע שסרט ביקורתי כלפי ישראל יוביל אותו למחיאות כפיים בעולם. אני שומעת ביממה האחרונה את האמירות של מעוז ושל חבריהם "הדם על הידיים של רגב" תראו לאן התדרדרתם", היא קראה.

"יוצרים מפחדים להביא תסריטים אחרים"

"עשרות שנים זה אותם יוצרים שמשתמשים בכספי ציבור להביא סרט עם השקפות מאוד מסויימות. יוצרים רבים אמרו לי שהם מפחדים להציג תסריט אחר כי הם יודעים שהם לא יקבלו תמיכה. כשמסבירים את ההחלטה שלא להזמין אותי בנימוק של 'אני אם אני מזמין אותך לחתונה שלי אל תגידי שהכלה מכוערת, ושהבגדים לא יפים'. זו לא החתונה שלך, היא של כולנו. בחרתם לא להזמין את הכלה שהיא מדינת ישראל, שהיא הרי ממנת את הטקס ב-400 אלף שקל.

"נוח לכם להשתמש בכספי הציבור מבלי להזמין את הכלה, איפה נשמע דבר כזה. הכלה תמיד הייתה מבחינתכם רק קישוט, משהו דקורטיבי בחתונה שלכם. נגמר, אתם לא הבעל הבית יותר אין חתונה במעמד צד אחד. הקמתי ועדה שתבחן האם התקצוב לקולנוע הוא מקצועי והוגן אני מבטיחה לכם שהסכם הקולנוע שהיה הוא לא הסכם הקולנוע שיהיה" סיימה השרה את דבריה.