סערה בכנסת: דיון טעון במיוחד מתקיים הבוקר (שני) בוועדת הפנים של הכנסת, בהשתתפות השר אריה דרעי, ובו מעקב אחר יישום מדיניות הממשלה בעניין המסתננים, וסגירת מתקן חולות. לדיון הגיעו עשרות תושבים מדרום תל אביב חלקם תומכים בגרוש ואחרים המתנגדים לו, כאשר בשלב מסוים הורחקה הפעילה שולה קשת, שמתנגדת לגירוש, מהאולם. בשיאו של הדיון סולקה חברת הכנסת תמר זנדברג, אשר הכריזה לאחרונה על התמודדותה לראשות מרצ, תוך שהיא צועקת לעבר הנוכחים: "אתם חבורה של נאצים".




בתום הדיון הסוער פרץ עימות בין פליטים אריתראים לבין תושבים של דרום תל אביב וסדרני הכנסת נאלצו להתערב כדי למנוע תקרית אלימה בין הצדדים. אחד הפליטים, ג'וני טאפל, צעק: "אני שש שנים בארץ, אני לא יכול לחזור לאריתראה, למה אתם רוצים לגרש אותי?". תושבת דרום ת"א צעקה לעברו: "אתה שקרן, לי יש לזכות לדבר לדבר פה ולך אין, תסתלק מכאן". נציגי הפליטים זעמו על כך שלא התאפשר להם להשמיע את דעתם במהלך הדיון. מנהל מרשם האוכלוסין, שלמה מור יוסף, האחראי על מבצע הגירוש אמר: "נשים, ילדים והורים מוחרגים בשלב הזה מהגירוש".

 יו"ר הוועדה יואב קיש פתח את הדיון בציטוט של מנחם בגין על ההחלטה מ-1977 לקלוט 66 פליטים מווייטנאם: "לא שכחתי מאיפה אני בא, מיהם מנהיגיי ומיהם הוריי. לעומת זאת, בשבועות האחרונים תפס תאוצה קמפיין סיוע למסתננים. מה לא נאמר? נערכה השוואה לנאצים. הגיע הזמן לנפץ את השקרים הבוטים. אני מגנה את הזילות והשימוש השקרי במונח שואה. השקר הגדול הוא שמדובר בפליטים, וששולחים אותם אל מותם".



לדבריו, "בג"ץ קבע שאין מניעה מלהרחיק מסתננים. מתוך איזה תחושה מזויפת של עליונות מוסרית וטהרנות באים להטיף לנו על מוסר יהודי. מספיק. קראתי שיש מכסה על 600 לחודש. אני לא מקבל את זה. נטפל בתופעה בלי מכסות, מספיק לגרור רגלים. אנו נפקח על עבודת הממשלה להוציא את המסתננים. נסייע לתושבי דרום תל אביב וערים אחרות שאבדו את צביונן. המוסר היהודי הוא לגרש את המסתננים".



השר דרעי, לעומת זאת, הציג מספר נתונים: "ב-2017 יצאו מרצון למעלה מ-3,200 מסתננים למדינה שלישית או לארץ מוצאם. הרחקנו בכוח 5,300 אנשים אחרים שהם לא אפריקאים מאוקראינה, גאורגיה ומדינות אחרות בגלל שנכנסו שלא כחוק. האפריקאים שיצאו יצאו מרצונם".



לטענתו, "מאז התופעה של המסתננים נכנסו לארץ כ-64 אלף מהגרים מאפריקה. היום יש בארץ רשמית 37,800, חוץ מהילדים שנולדים כל שנה. יצאו מרצון למעלה מ-20,000 עד כה".



ח"כ קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



הוא ציין גם כי "יש תופעה של מאכרים שלוקחים מהגרים ממזרח אירופה למשרדנו בסלמה, מבקשים מקלט וכך נשארים בארץ כמה שנים תמורת אלפי דולרים. כבר כמה חודשים אין עוד בקשות מקלט מאוקראינה וגאורגיה. מה שנשאר זה פיגור גדול של אלה שכן נכנסו ממזרח אירופה ומטפלים בהם עכשיו".



"לגבי בקשות מקלט מאפריקה", הוסיף, "הגישו כ-15 אלף בסך הכל, וכ-6,500 טופלו. השאר בטיפול. מתוכם 11 קבלו מעמד פליט. מי שלא טופל לא יורחק עד שיגמר הטיפול שלו חד משמעית. ילדים, נשים והורים שילדיהם סמוכים על שולחנם לא יורחקו כעת".



מלבד זאת, הוא הסביר כי "יש קבוצה של יוצאי דרפור מדרום סודן, ששם זה אזור מלחמה. יש בערך כ 3,150 שזיהינו משם. בחודשים האחרונים בהובלת ראש הממשלה פעמיים נתנו לקבוצה של 200 מהם, ולפני כחודש לעוד כ-300 מעמד של תושב. ביחד עם קבוצה נוספת שקיבלה מעמד זה בימי אולמרט קיבלו כ-1,000 מהם מעמד כזה".



דרעי הוסיף כי "אנו עושים הפרדה מוחלטת בין מי שאנו חושבים שהם פליטים לבין מהגרי עבודה. בית המשפט העליון עשה הבחנה ברורה ביניהם. אנו לא מרחיקים פליטים. אנו מחויבים לאמנה הבינלאומית. כל מי שהוא פליט על פי החלטת ממשלה או החלטה מדינית או אחרי ברור שהם מאזור מלחמה אנו מתייחסים אליהם כאל פליטים. החלטנו מהראשון בינואר, בתהליך של הרחקה למדינה שלישית, גם ללא הסכמת המורחק, הכל בהסכמת המדינה השלישית שמתואמת אתנו עד הפרט האחרון כולל הטפסים, כולל גרוש בכפיה. הם מקבלים מענק של 3,500 דולר לצאת למדינה שלישית או למדינה אחרת. הם יצאו מרצון או שלא מרצון".