ועדות הכנסת מקיימות לאורך היום (שני) מספר דיונים בנושאים הבוערים, כשעל סדר יומן של הוועדות עומדים נושא נוהלי המשטרה בזמן הפגנות ודו"ח המבקר בנושא מעצרים פליליים בישראל, שנידון בוועדת הפנים בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' והוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, וכן נושא התשלום למעונות היום שיידון בוועדה לפניות הציבור וסוגיית הפעוטונים אשר תידון בוועדת הקורונה.

הדיון בנושא ההפגנות התקיים לאחר פניות של מאות מפגינים על אלימות מצד המשטרה, ובמהלכו נשמעות עדויות מצד מפגינים ממגזרים שונים שנפגעו מהמשטרה. בדיון משתתפים ראשי ונציגי רשויות מקומיות, נציגי המשטרה, חברי כנסת ועוד.

בפתח הדיון אמרה ח"כ מיקי חיימוביץ': "אני מוטרדת. בדיון נתמקד בהפגנות ומאסרים אלימים דרך הטיפול בהתקהלויות עד אכיפה בררנית שגורמת לאי אמון במשטרה. למרות שהגיעו מאות עדויות של מפגינים שסבלו מאלימות משטרתית, לא ראויה מטרת הדיון לייצר תיקון ולא כאוס. כולנו ראינו את התמונות בטלוויזיה כשמפגינים נעצרים בכח בלתי סביר, פרשים ואופנועים שדוהרים לתוך ההמון, שוטרים שזורקים דלי על ראשם של ילדים. לאור הרגישות הגדולה אני בעצמי יצאתי לשטח כדי לראות מה קורה בהפגנות. כבר שבועיים שאני נוכחת ורואה מקרוב ובמקרים רבים אני רואה שהמפקדים בשטח מנסים לפשר ולמצוא את קו האמצע בין התקנות הבלתי ניתנות לאכיפה לבין הצורך לאכיפה".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) נכנס לדבריה, ואמר: "את היד הפוליטית שמובילה את הוועדה האת. אפילו דיון אחד לא הסכמת לעשות על אלימות כלפי חרדים. אצלך הכל פוליטיקה כשאת נותנת לעופר שלח לנהל את הדיון. את מבזה את הכנסת ואת הוועדה".

ח"כ עפר שלח השיב: "לא עומד להיות פה בית דין שדה של המשטרה שפועלת בתנאים בלתי אפשריים. ברור לי לחלוטין שצמרת המשטרה נתונה ללחץ פוליטי. אני מניח שמ"מ המפכ"ל מניח שכל מילה שיאמר עלולה לעלות לו בסיכוי להתמנות באופן קבוע".

לאחר מכן הוקרן בוועדה סרטון של פרשים מפזרים הפגנה ובו נראית המפגינה אפרת קל מופלת על ידי סוס. לדבריה, "המשטרה עצרה את התהלוכה אז המפגינים עברו לרחוב אחר. הגענו למצב שהמשטרה כולאת אותנו ברחוב ואי אפשר לצאת או להיכנס. המפגינים ניסו לברוח מאלימות הפרשים. עברתי שתי מכלאות, בשלישית סגרו עם הסוסים. הפרשים מהחלו להיכנס לתוך הקהל . רצתי לכל הכיוונים, היה חסום בפינת הרחובות המסגר-יצחק שדה. הכל היה סגור. לא הספקתי לקפוץ מעל מחסום ומצאתי את עצמי תחת רגליים של סוס שדרך עלי. נפלתי לאחור. אנשים עצרו את הסוס. לא יודעת מה היה קורה אם לא היה עוצר. רגל שמאל שלי נשברה. יש לי שני שברים בכף רגל שמאל. אני עם גבס לשישה שבועות לפחות".

בהמשך העבירה המשטרה נתוני דו"חות לוועדה, מהם עולה נתון מפתיע על פיו במחוז תל אביב ניתנו 91 קנסות על תפילה שלא על פי התקנות, לעומת דו"ח אחד בלבד בירושלים. עם זאת, יש לציין כי מחוז ת"א כולל יישובים רבים נוספים מלבד ת"א, בעוד שמחוז ירושלים כולל את ירושלים ובית שמש בלבד.

כמו כן, חשוב עוד לציין כי מספר הקנסות הכולל בתל אביב עומד על 10,500 בלבד לעומת 13,407 בירושלים. הדוחות במחוז ירושלים כוללים, בין היתר, 293 קנסות על סירוב לפיזור התקהלויות.

דוחות שהמשטרה העבירה לוועדה (צילום: ללא קרדיט)
דוחות שהמשטרה העבירה לוועדה (צילום: ללא קרדיט)

לאחר מכן סיפר אלק אפרומוב, מפגין שנעצר במהלך אחת ההפגנות, כי הוא הושם בתא המעצר עם החשוד בדריסת מפגינה בתל אביב.
לדבריו, באחד בלילה באו אליו הביתה שוטרים לגבות ממנו עדות כדי שיוכלו להאריך את מעצרו: "הגיעו באחת בלילה. אמרו לי תרד למטה. לא אמרו על מה. אמרו אתה מעוכב לקבלת עדות".

ח"כ מיקי לוי אמר בתגובה כי "זה לא המקום לדון כאן בנוהלי חקירה. זה לא קשור לוועדה". ח"כ קרעי שאל את הנוכחים "למה אין איזון? למה מביאים לפה שלושה מפגינים שמאלנים ולא מביאים אף מפגין חרדי?", והוסיף: "מעצר זה דבר שבשגרה. אם יש טענות הולכים לבית המשפט".

ח"כ קטי שטרית הצטרפה לדיון ואמרה כי היא "מגנה אלימות כלפי מפגינים, אך באותה מידה אני מגנה אלימות מילולית ופיזית כלפי שוטרים.
אלפי שוטרים נכנסו לבידוד בחודשים האחרונים בעקבות ההפגנות".

ח"כ עופר כסיף: "זה שקר. זה לא נכון עובדתית, אי אפשר לשקר". 

ח"כ שלח שאל: "יש לך נתונים על זה? אנא הביאי אותם".

ח"כ שטרית השיבה לו ואמרה, "גם למפגינים צריכה להיות מידה מסוימת של הגינות וגבולות. אסור שיהיה מצב ששוטרי יס"ם ילוו עיתונאי. אסור שיהיה מצב שבו שוטר ייזקק לאשפוז".

ח"כ אריאל בוסו: "משום מה לא ראיתי את ח"כ חיימוביץ' בהפגנות של חרדים. יש עשרות סרטונים של יס"מניקים שמפילים מפגינים על כלום".

בהמשך טען ח"כ משה ארבל מש"ס כי "המשטרה בכתבה של אהרון רבינוביץ' הכחישה את קיומן של הסכמות שבשתיקה עם קהילות קיצוניות בירושלים. זה היה שקר מוחלט. משטרה שמשקרת זה איום ונורא. אני כאדם חרדי מתחנן למשטרת ישראל - תאכפו את החוק גם על האוכלוסייה החרדית. זה יציל חיי אדם. ההתנהלות הזאת היא חרפה. השקר הזה הוא חרפה".

״אני נותן כאן עדות אישית", אמר חבר הכנסת והוסיף: "הגעתי לרחוב שבטי ישראל עם ח"כ אזולאי ולא הייתה שם הפגנה, רק התכנסות של לוחמי יס"מ ללא תג שם. פניתי למפקד שימי מרציאנו ושאלתי 'מה היעד'. הוא ביקש שלא אפריע לו. ניצלתי ממכותיו של לוחם יס"מ. קיבלתי מידע מהימן שמתקיימת שמחת בית השואבה בקרבה 100 מטר מהמקום. פניתי אל המפקד ואמרתי לו 'זה קרוב ממש. בוא נציל חיים, תוציא אותם ותסגור את המקום'. התברר שיש הסכמה שבשתיקה עם המשטרה עם מקצת קהילות שהשתתפו מאות כינוסים. זו משטרה שמשקרת. קנס אחד ניתן על תפילה שלא ע"פ התקנות בירושלים. מה זה אם לא דיל? מתחנן למשטרה תאכפו את החוק גם על האוכלוסייה על החרדית".

בהמשך הדיון אמרה ח"כ אוסנת מארק, "הייתי מצפה שכשאנחנו בסגר ומצב תחלואה גבוה - שכאן היו יושבים ראשי הערים. שתשבו פה בעניינים של ועדת פנים ולא רק של הפגנות. נמאס כבר הריטואל הזה, כל היום הפגנות הפגנות הפגנות. אתם שופכים את התינוק עם המים. השוטרים קמים בבוקר, רוצים ללכת לעבודה, לשמור על החוק והסדר. מה אנו מקבלים פה? כולם פה חובטים בהם. חלאס, נמאס מזה".

ח"כ חיימוביץ' ענתה לה: "אני ממש מאושרת שחברי כנסת שלא באים לדיונים מחלקים ציונים לוועדה".

בתגובה אמרה ח"כ מארק: "עוסקים פה או בבעלי חיים או בהפגנות. שמענו פה עדות של אדם אחד. מה, על כל אדם שיש לו בעיה נעשה דיון בוועדה? אתם מנסים להביא רק לדבר אחד, שיהיה כאוס במדינה ואנחנו לא ניתן לזה לקרות".

קרעי התעמת פעם נוספת עם חיימוביץ', כאשר אמר לה: "אין לך שום סמכות מוסרית להוביל את הדיון. את לא הלכת להפגנות השמאל כדי לפקח אלא כדי לומר לשוטרים 'אני פה, תזהרו, לא לפנות אותם'. את כתבת בתכתובת פנימית של מפלגתך ש'הבטחנו להם שנשמור על זכות ההפגנה. אם נפר את ההבטחה שנתנו לבוחרים שלנו יהיה פה שבר יותר גדול. זאת שערורייה. זכות ההפגנה היא לא זכות לעבור על החוק ולסכן את בריאות הציבור. המניעים שלכם פוליטיים ואת לא יכולה נצל את הבמה כדי לפגוע במשטרה. את כאן הזרוע הארוכה של האנרכיסטים ושל שר המשפטים שמגן בגופו על השחיתות במערכת אכיפת החוק".

לאחר מכן נשא דברים תנ"צ אילן פרץ, סגן ראש אג"מ במשטרה: "המטרה שלנו היא הצלת חיים. לנו כמשטרה יש את היום שלמחרת. לא הייתי רוצה לקום אליו ולראות שאמון הציבור במשטרה נפגע כך שלא נוכל לשקם אותו. המשימה שקיבלנו פגעה באמון. אני שומע כאן ברחוב ובתקשורת התבטאויות שקשה לי מאוד לשמוע. אנו לא רוצים לשפוך את התינוק עם המים".

לדבריו, "ברור שבדרך אנחנו יכולים לטעות בשיקול הדעת. גם אני נוכח בהפגנות. הייתי בבלפור מספיק פעמים. אני חושב שאני נותן למשטרה ציון עובר ותעודת כבוד. יש לנו מה-25 אוגוסט עד היום מעל 900 מוקדי הפגנות שהמשטרה אפשרה. אנחנו מגנים כל אלימות. הנושא של אלימות שוטרים שעולה חדשות לבקרים, עוד סרטון מביך, עוד תמונה, עוד פרשנות, גם לי בחלק מהמקרים לא נעים לי לצפות. אנו לא רוצים שוטרים אלימים. זה עושה לנו נזק. אנו מוקיעים את זה. אנו מטפלים בזה בצורה נחושה".

"המשטרה מחויבת לטפל בהפרות סדר", אמר תנ"צ פרץ והוסיף: "התהלוכה שנעצרת בנקודת ציון ספציפית שהחליט עליה מפקד מרחב או מחוז מאפשרת לאנשים לצאת לאחר שבודקים את מקום המגורים שלהם. מעל 3,000 איש הפרו בידוד בחודש האחרון. זאת חובתנו.
גם באלרוזורוב במוצ"ש המפקד במקום כרז להם לא להגיע. הם בחרו להמשיך וללכת לכיוון כוח השוטרים שעמד בשורה. הם יצרו את החיכוך. המשטרה לא יזמה אותו. לכן להגיד שהמשטרה יוזמת את החיכוך - קשה לי להבין את הסיטואציה. שוטרים שעומדים בצומת מחכים שיגיעו אליהם מפגינים ומואשמים ביצירת חיכוך? השוטרים נדרשים לבדוק האם הם הפרו בידוד והפרו מרחק. תפקידה של המשטרה לאכוף הפרות בוטות".