דיון "40 חתימות" נערך היום (שני) במליאת הכנסת, תחת הכותרת "הכישלון המחפיר של ראש הממשלה בניהול משבר הכלכלי והבריאותי", במהלכו התעמתו ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה יאיר לפיד.

הדיון, שיזמו חברי כנסת מהאופוזיציה ובראשם חברי סיעת יש עתיד-תל"ם, מכונה כך משום שהוא נקבע לאחר ש-40 חברי כנסת חותמו על בקשה לקיימו בנוכחות ראש הממשלה, בנימין נתניהו. נציין כי נתניהו רשאי בכל שלב של הדיון לקבל את רשות הדיבור, הן במהלך הדיון והן בסיומו, בניסיון להשיב לטענות הדוברים.

בתום נאומי חברי הכנסת, עלה ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום תשובה. "ברוב מדינות העולם האופוזיציה מסייעת לממשלה להילחם בקורונה. לצערי לא בישראל", פתח בביקורת על מבקריו. "מבזבזים זמן בכנסת במקום לעבוד. בעיתות חירום יש צורך של כולם להיכנס מתחת לאלונקה. אני קורא לחברי האופוזיציה לא להשתמש בקורונה כדי לפלג את העם ולקושש כמה קולות בסקרים. את הקורונה אפשר לנצח רק אם נלך יחד".

"ראשי האופוזיציה לא יודעים מה הם רוצים", המשיך. "לפיד קורא לא להישמע להנחיות. בנט קורא לפתוח את הכלכלה מהר-מהר ומצביע בשבוע שעבר בעד יאיר לפיד לראשות הממשלה. זו זכותו. כל מה ששומעים באופוזיציה ובתקשורת זה שתי מקהלות רועשות. מקהלת הכל באסה ומקהלת הכל סבבה. בקיצור - באסה סבבה". 

"הנהגנו סגר בגל הראשון, ומיד אמרתם: 'חייבים לצאת עכשיו מהסגר, מהר-מהר'. יצאנו. ואז שאלתם: 'למה יצאתם כל כך מהר?!'. צעקתם: 'תנו כסף'. נתנו כסף - מענקים,  הלוואות – ואז קיטרתם: 'למה אתם מפזרים כסף?'. אמרתם: 'תגדילו את מספר הבדיקות'. הגדלנו את מספר הבדיקות – לשיא עולמי! ואז אמרתם: 'בדיקות זה לא מה שחשוב, חשוב מכונות הנשמה!'. הבאנו אלפי מכונות הנשמה. אז אמרתם: 'מכונות הנשמה? למה כל כך הרבה?'".

"אז פעם אתם צועקים באסה ופעם צועקים הכל סבבה, בנפרד אני מבין, אבל ביחד? זה סטארטאפ ישראלי חסר תקדים, מקהלת באסה-סבבה, התלוננתם על כל צעד שעשינו במהלך הטיפול במשבר. אז סבבה, אתם תמשיכו במקהלה ואני אמשיך לפעול להצלת חיים ולהשתמש בקשרים שלי עם מנהיגי העולם כדי לקדם את ישראל בתור לקבלת החיסונים לקורונה. אחרי שננצח את הקורונה יהיה לנו הרבה זמן לפוליטיקה - אבל זה לא הזמן. לא אגיע לעוד דיונים פוליטיים ומגמתיים כגון אלו. אני חוזר להילחם בקורונה עבור מדינת ישראל ואני מקווה שתצטרפו אליי ולחבריי". 

נתניהו במליאה (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
נתניהו במליאה (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, ענה לנתניהו: "באיזו שנה אתה חי? כי בשנה הזו, 2020, הכל מתפרק סביבנו. הפוליטיקה השתלטה עליך לגמרי. זה מה שקורה אחרי יותר מדי שנים. קורה לך מה שקורה תמיד לראשי ממשלות שנמצאים יותר מדי שנים בתפקיד: נתקע לך הנאום".

"אתה תקוע עם טקסט מלפני ארבע שנים. בינו לבין המציאות העכשווית אין שום קשר. זו כבר לא אותה מדינה. אתה כבר לא אותו בנאדם. רק הנאום תקוע בלופ. עוד פעם "עצרתי את השמאל", על איזה שמאל מדובר? למפלגת העבודה יש שני מנדטים והם יושבים בממשלה שלך. עוד פעם "מנעתי פינוי ישובים", מי בכלל מפנה ישובים? על מה אתה מדבר? באיזו שנה אתה חי?"

"אתה פוליטיקאי כבר 32 שנה. 32 שנה לא חיפשת חניה. זה עושה משהו לבנאדם. 32 שנה לא חיכית בתור לרופא. זה יותר מדי שנים", המשיך. "ביום שבו אמרת "הצלחה אדירה", סוחרי בגדים בדרך יפו תל אביב שרפו את הסחורה שלהם ברחוב. בלי סיבה. מרוב ייאוש. בשנה הזו 87 אלף עסקים ישראלים נסגרו. אנשים שעשו הכל בסדר. עבדו קשה, שילמו חשבונות".

"בשנה הזו התברר שיש מחיר לזה שבמשך שנים הזנחת את מערכת הבריאות. הכל אצלך פוליטיקה", האשים. "בגלל פוליטיקה לא הפעלת בזמן את מערכת הביטחון. בגלל פוליטיקה אתה לא מבצע אכיפה בערים חרדיות. נותן להפקרות להשתולל".

יאיר לפיד (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

רגע לפני נאומו של ראש הממשלה, עלה יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר ונשא נאום מפוייס יחסית, לאחר שמוקדם יותר התבטא בישיבת סיעת הליכוד בדבר הצורך "לנקוט בשפה יותר ממלכתית, אחרת המפלגה עלולה לשלם מחיר". בתחילת דבריו טען שחברי הכנסת לא שיבחו את ראש הממשלה ולו פעם אחת על התנהלותו במהלך המשבר, גם כשפעל באופן יעיל ונטול אינטרסים אישיים. "חברים. אני לא אומר שאתם לא צריכים לבקר, זה תפקידכם לבקר - אבל מזמן חציתם את הקו", טען.

"יכול להיות שגם אני, מיקי זוהר שעומד פה, חצה את הקו במאבקים בניגוחים במלחמות אתכם. אתם יודעים למה? כי בסופו של יום יש פה מדינה אחת. כולנו שותפי גורל. אל לכם לדבר על כישלון כי בסופו של יום בשעה שהתחלואה מזנקת במדינות אירופה אצלנו היא יורדת וזה בזכות מדיניות שקיבל נתניהו. הנגיף לא מבחין בין ימין לשמאל, בין יהודי לערבי, בין חילוני לחרדי. על כולנו לשמור על בריאות הציבור ביחד. קואליציה ואופוזיציה כאחד".

עוד ציין זוהר: "בעיני השמאל הוא חלק ממדינת ישראל ואזרחיה. השמאל נלחם בצה"ל יחד אתנו כמו כולם. השמאל תורם את חלקו למדינה אבל יש לו עמדות שבעיני מסוכנות למדינה".

מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ראשון הדוברים היה ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם), שאמר: "אדוני ראש הממשלה איך אתה לא מתבייש? נכשלת, נכשלת, איבדת שליטה. לך הביתה. שחרר אותנו". השר לשעבר אסף זמיר (כחול לבן) נשא נאום תוכחה ותקף את נתניהו: "הספיקו לי פחות מחמישה חודשים בממשלה בראשותך כדי להבין שאין שום סיכוי שהאמנת במילה אחת שאמרת. אין מבחן אחד של אחדות לטובת העם שעמדת בו. אין דיון אחד שהשתתפי בו שהתעלת ואמרת זה מה שנכון לעשות. אין פעולה אחת שעשית ובינתיים המדינה שלנו מתפרקת".

הוא הוסיף: "כי פעם אחר פעם בכל צומת שבה בממשלה שהקמנו אתם צריכים לשים את טובת הכלל לפני האינטרסים שלך אין פעם אחת שעשית את זה. הכלכלה שלנו קורסת ואני החלטתי לעזוב את הממשלה כדי שאוכל לעמוד פה ואומר - עד שלא תעזוב, דשא לא יצמח כאן". 

"יש הזדמנות אחת שבה אתה יכול להוכיח שטובת עם ישראל לנגד עיניך. העברת תקציב עכשיו - גם אם המחיר הפוליטי שתממש הוא באובדן הכיסא שלך", תקף, "אנחנו צריכים תקציב. מדינת ישראל חייבת תקציב ויכולנו להעביר אותו לולא הייתם עסוקים בהישרדות הפוליטית שלכם בבריתות פוליטיות של יום אחרי. אנו על פני תהום בגלל אינטרסים פוליטיים".

"אני קורא לראש הממשלה ולחברי בליכוד להתעשת בדקה התשעים להקשיב לנגיד בנק ישראל ולצמרת משרד האוצר המתפטרת בגללך אדוני ראש הממשלה, ולאפשר לממשלה לשרת את מדינת ישראל ולא נפרק אותה, נחליף אותך ונלך לבחירות, כדי שעם ישראל יקבל ממשלה שהוא ראוי לה", סיכם זמיר. 

אסף זמיר (צילום: מארק ישראל סלם)
אסף זמיר (צילום: מארק ישראל סלם)

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, תקף במליאה את רה"מ: "ראיתי את רה"מ בנימין נתניהו מופיע בחודש האחרון נון-סטופ, בהצהרות לתקשורת, בפניות לציבור ברשתות החברתיות ובהודעות לעיתונות. ראיתי בחיי הרבה הופעות של ראשי ממשלה בהזדמנויות שונות, אבל מעולם לא ראיתי הופעות כה עלובות ושקריות. רק אתמול פרסם שרות התעסוקה שהגענו כמעט למיליון מובטלים. חלק גדול מהם צעירים בתחילת דרכם, ומה הבשורה שלך אליהם? אכלו לי שתו לי".

"כל הזמן אתה מילל, מי מינה את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט? אתה. מי מינה את פרקליט המדינה שי ניצן? אתה. מי מינה את דינה זילבר? אתה", המשיך, "גם בכל הנוגע למאבק בקורונה אתה מספר לנו סיפורי עלי ביבי. עוד לפני שנולדה הקורונה, הגענו למצב אבסורדי שכמות המיטות לאלף נפש בישראל נמוכה ב–56% מהממוצע ב–OECD ושמספר האחיות מהנמוכים מבין מדינות ה- OECD ואף מצוי במגמת ירידה. 5 אחיות לאלף נפש, לעומת 9.3 אחיות בממוצע במדינות הארגון. שלא לדבר על מדינות כמו נורבגיה ושוויץ ששם יש 17 אחיות לכל אלף נפש. זה הרבה לפני שקורונה נולדה".

ליברמן הוסיף: "המצב במדע ובחינוך לא יותר טוב. ספינת הדגל של האוניברסיטאות בארץ, האוניברסיטה העברית, בשנת 2012 היתה במקום 53 בעולם על פי דירוג שנגחאי ועכשיו היא בין המקומות 150-101. אתה, אדוני רה"מ, מתפאר ב"דוקטרינת נתניהו", אבל מה שאני שומע זה בעיקר על קומבינת נתניהו. קומבינת נתניהו עם החרדים".

"אתה אדוני ראש הממשלה פותח גני ילדים בערים אדומות בניגוד לכל ההמלצות של כל המומחים. אתה אדוני ראש הממשלה, גם מאפשר, למרות שלא שאלו אותך ולא סופרים אותך, אתה מאפשר לפתוח תלמודי תורה וזה קרה רק אתמול , והיום אנחנו מגלים שהם קיבלו פרס 73 מיליון שקל. מקוואות פתוחים אבל בריכות סגורות. לכן אדוני ראש הממשלה הציבור לא מאמין לך, הציבור לא סומך עליך. קח אחריות, נגיד לך יפה תודה. סע לשלום המפתחות בפנים".

בהמשך הדיון עלתה חברת הכנסת איילת שקד ותקפה גם היא את רה"מ. "אדוני ראש הממשלה, ראיתי שהדהדת עוד פעם את הספין השקרי על לפיד, אבל אני רוצה לומר לך, מי שכרת ברית עם ניסנקורן ועמיר פרץ הוא לא בפוזיציה להטיף לנו מוסר. שקר שחוזרים עליו שוב ושוב לא הופך לאמת, ממש כמו שסגר שחוזרים עליו שוב ושוב אינו הופך לסיפור הצלחה".

היא הוסיפה כי "שקר שחוזרים עליו שוב ושוב לא הופך לאמת בדיוק כפי שסגר שחוזרים עליו שוב ושוב לא הופך למדינת הצלחה. רק מדינות נכשלות מגיעות לסגר שני. סגר זה נשק יום הדין. אנו חלק מגוש הימין. אתה פרקת את גוש הימין או כמו שאמר גפני: נתניהו לא רוצה את י מינה בממשלה. אני לא יודע למה. באמת למה?"

בהמשך דבריה פנתה שקד לכחול לבן ואמרה - "שלוש מערכות בחירות עם המוטו של רק לא ביבי, לא היה לכם מה להציע. עכשיו הפכת לסחבה בממשלה שלו. אני רוצה לומר לכם אנו לא נהיה חלק מהתרגילים הפוליטיים של השמאל. את הממשלה הבאה ימינה תרכיב".

איילת שקד, בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
איילת שקד, בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

חברת הכנסת תמר זנדברג הוסיפה: "יש ברחובות כנופיות אלימות שתוקפות מדי שבוע את המפגינים שיוצאים לרחוב. מדובר במפגינים נגדך שקוראים, לך - לך - אבל זה לא מוריד במאום מאחריות שלך כלפיהם". היא ציטטה את רונה בת ה-12, שרוססה בגז מדמיע בהפגנה האחרונה בתל אביב. "את המעצרים העיכובים הקנסות לא סופגים המתקיפים אלא המפגינים הקורבנות. זה המצב ברחובות ערב יום הזכירון לרצח רבין", אמרה, "המתקיפים מרגישים שאתה מרשה להם - כי אתה אחרי שקראת להם מפיצי מחלות, ביטוי אנטישמי מבחיל, שלחת את בני המשפחה שלך לקרוא להם אנרכיסטים וחייזרים. הם מרגישים שהיד קלה על ההדק ושדמם מותר".

"אני מודאגת, כי אני מרגישה כי זה יכול להיגמר ברצח. ראיתי שלטים שלך, של המפלגה שלך, שמאלנים בוגדים. בשבוע הבא נציין את יום הזיכרון לרצח רבין. מי כמוך יודע שלהסתה יכולה להיות תוצאות אלימות. תעצרו את זה", אמרה, "הנמר הזה כבר משתולל. אפשר לנסות לרכוב עליו אבל אי אפשר לשלוט בו. האנשים האלה צריכים לשמוע ממך מלה אחת - תעצרו, כי ההסתה תסתיים בדם - ואז בראש כולנו אתה וממשלתך לא תוכלו לרחוץ בניקיון כפיים".