בלעדי: לאחר התלבטות ארוכה ולא פשוטה החליט הרמטכ"ל ה-21, רב אלוף במילואים גדי איזנקוט, לא להצטרף למערכת הפוליטית בשלב הזה. הוא הודיע היום על החלטתו למחזר הראשי גדעון סער, וגם ליאיר לפיד, שרצה מאוד לצרפו לשורות "יש עתיד". אביגדור ליברמן קיבל הודעה נפרדת.

גדי איזנקוט נגד מדיניות הממשלה. צילום: באדיבות המרכז הבינתחומי הרצליה

הסיבות שהביאו להחלטת איזנקוט מדגימות עד כמה הוא קורץ מחומר אחר, קצת מוזר, שלא אופייני למערכת הפוליטית שלנו וגם לא לבכירי מערכת הבטחון לדורותיהם. ראשית, מדובר בצינון. איזנקוט בחן לכניסה לפוליטיקה כי לא העריך שהבחירות יתקיימו מוקדם כל כך. הקדמתן הדרמטית גרמה למצב בו הוא נכנס לפוליטיקה פחות משנתיים אחרי שלבש את מדי הרמטכ"ל. זה לא נראה לו נכון, זה לא נראה לו נקי, זה לא בא לו טוב בעיניים. צריך להשלים את הצינון, ולו למראית עין.

בכך הוא רומז, אולי, גם ליוסי כהן ואביב כוכבי, המצוננים העתידיים. חוק הצינון קובע צינון של שלוש שנים, המתאפס במקרה של בחירות שמתרחשות בעיצומו. טכנית, איזנקוט כשיר. מהותית ואולי גם מוסרית, הוא לא הרגיש ככה.

זאת, ועוד: כניסה חפוזה עכשיו נתפסת בעיניו כריצה פראית יחד עם  העדר לעבר מטרה לא ברורה. הוא לא הקים מפלגה, לא בנה לעצמו בייס פוליטי, הוא מביט בים המפלגות החדשות, המצטרפים החדשים והישנים ולא כל כך בא לו להצטרף לשעטה הזו. חוץ מזה, שהוא גם לא מצא בית פוליטי שיתאים לעמדותיו ולמצבו.

לו היה איזנקוט מצטרף לפוליטיקה לפני 20-30 שנה, הוא היה מצטרף לליכוד של מנחם בגין. אלא שהליכוד של מנחם בגין איננו עוד. הליכוד, מבחינתו, כל עוד עומד בראשה נאשם בשוחד, לא רלוונטי. איזנקוט נטה להצטרף לגדעון סער, אבל צירופו של זאב אלקין, אני מעריך, סימן את מפלגת סער כימינה מדי מבחינתו. אצל יאיר לפיד הוא לא חש בנוח בגלל פסילת החרדים. הוא ישב עם כל ראשי המפלגות שעות על גבי שעות, אבל לא הרגיש שאף אחד מהם פותח לו דלת לבית אמיתי שיצדיק את הכניסה המהירה והחפוזה לפוליטיקה. אולי בהמשך.

צריך להדגיש שאיזנקוט לא דיבר עם אף אחד ממחזריו על תפקידים, לא דרש כיבודים, שריונים או מקום גבוה. להיפך. הוא דיבר רק על ערכים ואידיאולוגיה. ועוד משהו: הוא מביט בחבריו הטובים, ובעיקר גבי אשכנזי, אבל גם בני גנץ ובוגי יעלון, הרמטכ"לים שניגפו בפני הפוליטיקה. הוא רואה מה עובר עליהם והוא מעדיף ללמוד קודם את מה שקרה, לעשות פוסט מורטום ולהפיק לקחים. גם בצה"ל הוא היה כזה: אנליטי, שיטתי, יסודי ומעמיק. דהרה פנימה עכשיו, פשוט לא מתאימה לאיש הזה.

בשלב הזה ניתן להעריך שגם גבי אשכנזי יזוז הצידה, אם כי זה עדיין לא סופי. אם יש לנו את מפלגת "הישראלים", מדוע שלא תוקם בפעם הבאה מפלגת הגולנצ'יקים? ימים יגידו.