אדם עם פגיעת מוח קשה, שהותירה אותו נכה ואילם במשך שמונה שנים, חזר לעצמו תוך 20 דקות בלבד אחרי שלקח את כדור השינה "Ambian". בן ה-39 מאמסטרדם, הולנד, המכונה ריצ'רד בכתב העת הרפואי Cortex, סבל מהפרעה נפשית נדירה לאחר שנחנק מחתיכת בשר שמנעה מחמצן להגיע למוחו ולקחה ממנו את האפשרות לדבר או ללכת. 

ריצ'רד לפני ואחרי שנטל את כדור השינה

במשך השנים, ריצ'רד הצליח לתקשר רק דרך הזזת אישוניו ואת האוכל הוא היה מקבל דרך זריקות לווריד. יום אחד, הרופאים החליטו לנסות לתת לו כדור שינה, כמוצא אחרון, בעקבות ידיעות שקראו על גלולת שינה שריפאה חולי שיתוק במחקרים רבים ברחבי העולם. תוך 20 דקות מהרגע שנטל את התרופה – ריצ'רד חזר לתפקוד מלא. הוא הצליח ללכת בכוחות עצמו ולהתקשר לאביו, שלא שמע את קול בנו כבר כמעט עשור. 

בכתב העת נכתב כי כדור השינה אומנם שימש כתרופת פלא, אך ריצ'רד יוכל לקחת אותה רק פעם ביום והיא תשפיע למשך שעתיים ביום בלבד. ככל שתינתן לו התרופה יותר, כך גופו של ריצ'רד יהפוך לעמיד בפני התרופה. המחלה ממנה סבל, שנקראת אילמות אקינטית, אינה משתקת באפן פיזי, אך היא מאיטה את תפקודם הנפשי עד כדי כך שהמוח נאבק להעביר אותות לגוף, לזוז, לדבר ולאכול

הרופאים מאמינים כי גלולת השינה יכולה לסייע בפתיחה מחדש את מסלולי התודעה של האדם. וילמיין ואן ארפ, דוקטור באוניברסיטת רדבו, הייתה רופאה לטיפול בקשישים כשהיא הכירה לראשונה את ריצ'רד. לדבריה, משפחתו הסכימה להשתמש בתרופה בהתחלה רק כי מצבו היה נראה חסר תקווה וכי לשום תרופה אחרת לא הייתה השפעה. אך כאשר הוא נטל את כדור השינה – הוא גרם לנס

ריצ'רד שנרפא בעזרת כדור שינה (צילום: צילום מסך)
ריצ'רד שנרפא בעזרת כדור שינה (צילום: צילום מסך)

הצוות הרפואי של ריצ'רד יאלץ ללמוד עם הזמן את המינונים הנכונים שעליו לקחת, על מנת שהתרופה תוכל להמשיך להשפיע עליו באותה הצורה. על פי כתב העת הרפואי, הם אמרו: "יידרשו שבועיים או שלושה, בהן לא ניתן לו שום תרופה אחרת, על מנת להבין את ההשפעה של החומר שיש בגלולה, הנקרא זולפידם. צילומי הראש שלו, שנעשה בעקבות התאונה שעבר בשנת 2012, מראים כי חלקים ממוחו של ריצ'רד נחסמים בעקבות עומס חושי שהוא חווה בכל פעם שהוא מנסה לבצע משימה בסיסית.

חוקר המרכז הרפואי באמסטרדם, שטיפל בריצ'רד אמר: "אפשר להשוות את המוח שלו לתזמורת גדולה. הכינורות הראשונים מנגנים בקול רם כל כך, עד שאי אפשר לשמוע את שאר חברי התזמורת וכך נוצר בלאגן בתוך מוחו". הזולפידם, כביכול, מאפשר לתזמורת לנגן בהרמוניה ולכן כדור השינה עלול לדכא את פעילות היתר של המוח ולתת מקום לדיבור ולתנועה.

אילמות קינטית היא תופעה שהופיעה גם בקרב אנשים שסבלו מטראומה מוחית, כמו גם בחולי סרטן ואנשים שעברו שבץ מוחי. התופעה מסווגת כהפרעה תודעתית והיא יכולה אפילו להתרחש אצל אנשים בקומה. שם המחלה הגיע משילוב המונחים אקינזה (אנשים ללא יכולת לזוז) ואילמות (אנשים שלא יכולים לדבר).