לוחמי ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) הסתערו הערב (רביעי) על העיר הסורית תדמור (פלמירה) והביסו בקרבות עזים את כוחותיו של בשאר אסד שהיו במקום.



אזרחים סורים פנו לראשי עתיקות וקראו להציל את המונומנטים העתיקים שלה. באונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם) קראו להפסקה מידית של הלחימה וקרא למאמצים בינלאומיים להגן על האוכלוסייה ולשמור על המורשת התרבותית הייחודית.



זו הפעם הראשונה ששלוחה של אל-קאעידה השתלטה על עיר באופן ישיר מכוחות הצבא הסוריים, שכבר איבדו את הקרקע בצפון המערב והדרום לקבוצות מורדים אחרות בשבועות אחרונים.



העיר הארכיאולוגית בנויה לצד עמודי רחובות, בית מקדש ותיאטרון שעמדו במקום במשך 2,000 שנה. בעיר ישנם גם מתקנים צבאיים מודרניים, והיא ממוקמת על כביש במדבר המקשר את הבירה דמשק עם מחוזות מזרחיים של סוריה, שנמצאים בעיקר בשליטת המורדים.



"השבח לאל, פלמירה כבר שוחררה," אמר לוחם אסלאמי מדינה שנמצא באזור. הארגון הסורי לזכויות אדם אמר כי הארגון השתלט כמעט על כל העיר. הוא הוסיף כי לא ברור מה קרה לכוחות שהוצבו במוצבים הצבאיים שבפאתי העיר.



לפי דיווחים של הטלוויזיה הממלכתית הסורית, תומכי הממשל הלאומי פינו קבוצות גדולות של אזרחים אחרי שהלוחמים נכנסו לעיר. ראש ארגון העתיקות של סוריה הסביר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי "החדשות כרגע רעות מאוד, יש קבוצות קטנות שהצליחו להיכנס לעיר מנקודות מסוימות".



הוא הוסיף כי מאות פסלים שהיו במקום הועברו למקומות ביטחון וקראו לצבא הסורי להילחם כדי להציל את האתר. "הפחד הוא למוזיאון והמונומנטים הגדולים שלא ניתן להעביר," הוא הסביר והוסיף: "זה הקרב של העולם כולו."



התקפה זו היא חלק ממארב שאורגן על ידי דאעש. הקבוצה כבר מחזיקה שטחי קרקע בצפון ובמזרח סוריה, וכעת היא מתקרבת אל עבר האזורים המאוכלסים לאורך האגף המערבי של המדינה.



המונומנטים עתיקים של תדמור, הנמצאים בשוליים הדרום-המערבי של העיר המודרנית, הוגדרו על ידי אונסק"ו כ 2013 כשרידים שנמצאים בסכנת הריסה. האזור הוא חלק מנווה מדבר שהיה אחד ממרכזי התרבות החשובים ביותר של העולם העתיק.