פחות מ-48 שעות מניסיון ההפיכה של הצבא הטורקי במדינה שכשל, והממשלה הטורקית החזירה לעצמה את השליטה ברוב רחבי המדינה. שר המשפטים של טורקיה הודיע היום (ראשון) לרשת המקומית NTV כי עד כה נעצרו 6,000 בני אדם בחשד למעורבות באירועים שסוכלו במהלך סוף השבוע ולדבריו המעצרים צפויים להימשך. בנוסף לכך, בכיר טורקי אף ציין היום בפני סוכנות הידיעות רויטרס כי מספר "קבוצות מורדים" שתמכו בהפיכה שכשלה עדיין נמצאות באיסטנבול, אך הן אינן מהוות איום. כמו כן נמסר כי מספר בכירים בצבא הטורקי החשודים בתמיכה והפצת הרעיון להפלת ממשל ארדואן טרם נעצרו, אך מעצרם יבוצע בקרוב. 

שר החוץ הצרפתי, ז'אן מארק איירו, מתח ביקורת על התנהלות הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן, שלטענתו מנצל את האירועים לביצוע מהלכים שאינם דמוקרטים. לדבריו של שר החוץ הצרפתי, "הניסיון הכושל להפיכה צבאית לא נותן לארדואן צ'ק פתוח לביצוע טיהורים פוליטיים". בתוך כך, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס היום בפעם השנייה לניסיון ההפיכה שכשל והביע תנחומים על ההרוגים שנפגעו באירועים, כך לפי הקרמלין. כמו כן אמר כי הוא מקווה שהיציבות תשוב לטורקיה וכי המדינה תשתקם במהרה. 

ארדואן עצמו השתתף היום בהלוויותיהם של האזרחים שנהרגו בניסיון ההפיכה הכושל. לפי הודעת הקרמלין, לאחר השיחה הטלפונית בין פוטין וארדואן, סוכם כי השניים ייפגשו בתחילת חודש אוגוסט.


מותח ביקורת, שר החוץ הצרפתי איירו. צילום ארכיון: רויטרס


 

הקרב על כלכלת טורקיה

במקביל לכך, ראשי השלטון מנסים למנוע קריסה כלכלית במדינה בעקבות האירועים האחרונים, וייתכן שהקרב הבא של נשיא טורקיה יהיה בתחום זה. סגן ראש הממשלה הטורקי מהמט סימסק התייחס היום לניסיון ההפיכה ופנה למשקיעים תוך שהוא קורא להם ש"לא לדאוג". בדברים שכתב בחשבון הטוויטר שלו, ציין כי הממשלה היא האחראית וכי היא תנקוט "בכל האמצעים הדרושים" לאחר שתתייעץ עם הבנק המרכזי ומשרד האוצר במדינה. עוד הוסיף כי היציבות הפוליטית בטורקיה התחזקה וכי הוא ינהל שיחת ועידה עם משקיעים גלובליים בנושא בהמשך היום.

בשעות האחרונות התפרסמו תמונותיהם של שניים מתוך שמונת חיילי הצבא הטורקי אשר ברחו לאחר ניסיון ההפיכה שכשלה במסוק ליוון וביקשו שם מקלט מדיני. הרשויות ביוון טרם החליטו כיצד לנהוג בשמונה, והם נעצרו ע"י גורמי ביטחון במקום.


החיילים הטורקים שביקשו מקלט מדיני ביוון, היום. צילום: רויטרס