התיקון ה-25 לחוקה האמריקאית: כיממה לאחר ההתפרעויות בגבעת הקפיטול, מספר רב של חברי המפלגה הרפובליקנית, יחד עם בכירים נוספים, סיפרו היום (חמישי) ל-CNN כי הם מאמינים שהנשיא המכהן דונלד טראמפ, צריך לסיים את תפקידו לפני ה-20 בינואר, תאריך החלפת השלטון. קודם לכן, מספר בכירים בממשל הודיעו על התפטרותם, או על כוונתם להתפטר מהתפקיד, בשל המהומות וחוסר שביעות רצונם מהתנהלותו של הנשיא בסדרת האירועים האחרונים.

ארבעה מתוך אותם בכירים, קראו לשימוש בתיקון ה-25 לחוקה, המהווה מוצא אחרון להדחתו של נשיא סורר, או חסר יכולת, או במקרה "שנבצר מהנשיא להמשיך לשלוט באופן ארעי". כמו כן, בכירים בממשל מתדיינים בכך, אך טרם הובהר אם יהיה רוב מספק על מנת להשתמש בכוח זה.

לאחר נאומו של טראמפ, בו קרא למתפרעים "לכו הביתה", בכירים בוושינגטון טענו: "אפילו בסרטון שפרסם, נראה כי הוא אינו יציב מבחינה נפשית ואינו מוכן לקבל את תוצאות הבחירות לנשיאות. ניכר כי הוא מוכן ומעוניין להמשיך להסית לאלימות".

תומכי טראמפ מחוץ לגבעת הקפיטול (צילום: Samuel Corum/Getty Images)
תומכי טראמפ מחוץ לגבעת הקפיטול (צילום: Samuel Corum/Getty Images)

זה מה שאתם צריכים לדעת על אודות התיקון: 

על מנת לכפות את נטילת הכוח מידיו של טראמפ, סגנו מייק פנס יצטרך להירתם למשימה, כך על פי נוסח התיקון. כמו כן, פנס יזדקק גם להסכמתם של רוב חברי המפלגה של טראמפ, שיכירו בכך שהוא איננו כשיר לכהן.

עם זאת טראמפ רשאי לערער על כך, באמצעות ניסוח מכתב לקונגרס. פנס ויתר הבכירים בממשל שהביעו את הסכמתם, יקבלו ארבעה ימים לערער על שכתב. לאחרי כן, יצביעו חברי הקונגרס, ויוכלו להעביר את התיקון ברוב מיוחד של שני שליש (לרוב מדובר ב-67 סנאטורים ו-290 חברי הבית הלבן). 

קצת היסטוריה על התיקון: הרעיון לניסוח התיקון עלה זמן קצר לאחר רצח הנשיא ה-33 לשעבר, ג'ון קנדי. אשר קודמו דוייט אייזנהאוור סבל ממספר התקפי לב, והתיקון נועד ליצור קו ירושה ברור ולהיערך למקרים דחופים של החלפת שלטון.

תומכי טראמפ בוושינגטון (צילום: REUTERS/Jim Urquhart)
תומכי טראמפ בוושינגטון (צילום: REUTERS/Jim Urquhart)


מהומות בארצות הברית  (צילום: Jon Cherry/Getty Images)
מהומות בארצות הברית (צילום: Jon Cherry/Getty Images)