ועידת המפלגה הדמוקרטית הכריזה, כצפוי, על המועמדות של הילרי קלינטון לנשיאות ארצות הברית, לאחר שזכתה לתמיכה מיריבה המר ברני סנדרס. דוקטור יעל שטרנהל, מרצה להיסטוריה אמריקאית באוניברסיטת תל אביב, ניתחה היום (רביעי) את ההתרחשויות בוועידה בשיחה עם רינה מצליח ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "ברני סנדרס מראה גדלות נפש וגם ראייה רחבה של התמונה. הוא לא עסוק בלהמשיך ולעודד את המרד של התומכים שלו במפלגה הדמוקרטית, אלא התעשת ועושה מה שהוא יכול כדי להרגיע את התומכים שלו ולהציל את אמריקה מהמועמדות של דונלד טראמפ. נכון שסנדרס התעכב בהצהרת התמיכה המפורשת שלו בקלינטון והקמפיין כולו פגע בה. מלכתחילה היא מועמדת בעייתית ולא פופולרית וסנדרס גרם לה הרבה נזק. הוא פופולרי וסוחף, עם מסרים שצעירים מתחברים אליהם. המרד, המהפכה, שהוא ניסה לחולל במפלגה הדמוקרטית, הצליחו מעבר לציפיות שלו עצמו, והם אחראים במידה רבה לרוח המאוד סוערת שאנחנו רואים בוועידה ביומיים האחרונים".




 



"יש איזו מן תחושה של הלם ופחד מהעובדה שהוועידה הזו כל כך רועשת, ושהמחלוקות שהן בליבה של המפלגה הדמוקרטית פורצות החוצה לעיני כל", ציינה ד"ר שטרנהל. "חשוב לזכור שוועידות פוליטיות בארצות הברית היו בעבר אירועים מאוד סוערים עם מחלוקות פוליטיות ואישיות קשות. רק בעשורים האחרונים התרגלנו לוועידות שהן מעין ספקטקלים מאורגנים היטב, כמו מן טקס האוסקר של המפלגות הגדולות באמריקה, אבל זו תופעה חדשה ולא בטוח שהיא חיובית. מפלגות צריכות לדון ולהתווכח, הן צריכות לייצר אידיאולוגיה והיא נוצרת דרך ויכוח, לא דרך ספקטקל הוליוודי. עבור מי שרצה הכתרה חלקה לחלוטין של הילרי קלינטון, היומיים האחרונים היו יותר מורכבים".

מנאום התמיכה של מישל אובמה בקלינטון, נדמה שיש לה את כל מה שחסר להילארי?
"ההשוואה ביניהן לא הוגנת", מישל אובמה היא לא פוליטיקאית, אין לה טמפרמנט ושאיפות של פוליטיקאית, אבל היא אישה מאוד מרשימה שאת העבודה שלה יודעת לעשות. היא נתנה נאום קצר, אבל חזק בצורה בלתי רגילה, שנועד להעביר את כל המסרים שהיא, כגברת הראשונה של ארצות הברית, יכולה להעביר, נאום כאמא וכאישה על המשמעות של הריצה של הילרי קלינטון לבית הלבן עבורה כאמא וכאישה. ככזה הוא באמת היה חזק ואפקטיבי מאוד. הוא הזכיר למפלגה הדמוקרטית שיש בה גם כוחות מאחדים וזה לא רק מאבק לחיים ולמוות בין תומכי קלינטון לתומכי סנדרס. לא מפתיע שקלינטון קיבלה רוח גבית ממישל אובמה. הזוג אובמה תמך בה לכל אורך הדרך. היא הייתה המועמדת המועדפת עליהם לאורך הפריימריז המאוד קשים שהמפלגה הדמוקרטית חוותה". 


 מישל אובמה בוועידת המפלגה הדמוקרטית. צילום: רויטרס
מישל אובמה בוועידת המפלגה הדמוקרטית. צילום: רויטרס




על סיכוייה של קלינטון מול טראמפ אמרה ד"ר שטרנהל: "הבעיה האלקטוראלית של הילרי קלינטון, העובדה שהיא לא נמצאת בתיקו מול דונלד טראמפ, נובעת מחוסר הנכונות של גברים לבנים לתמוך במועמד דמוקרטי, ובוודאי במועמדת דמוקרטית לנשיאות. הרוב הגדול של הגברים הלבנים בארה"ב לא הצביעו ולא יצביעו, לא למועמד שחור ולא למועמדת אישה. בקרב נשים הסטטיסטיקות מראות שהילרי קלינטון זוכה לתמיכה גדולה, בעיקר מגיל 35 ומעלה. יש לה בעיה קשה אצל מצביעות צעירות, שרואות כמובן מאליו את העובדה שאישה נמצאת בקדמת הבמה הפוליטית ויכולה לרוץ לנשיאות, מה שבכל זאת מראה שאמריקה משתנה. אבל קלינטון מעוררת אצלן הנשים הצעירות אנטגוניזם כי הן לא מסכימות עם המצע הכלכלי שלה, כי הן לא חושבות שהיא מספיק פרוגרסיבית מבחינה חברתית, שהיא לא מציעה קול מספיק ליברלי בשבילן. הן לוקחות את העובדה שהיא אישה כהערת שוליים למועמדות שלה כפוליטיקאית".