בתחילת חודש מאי הקרוב, זמן קצר לפני יום הולדתה ה־63, תסיים צאלה יפה את תפקידה כמנכ"לית מכללת סמינר הקיבוצים בתל אביב, ותצא - על פי בקשתה - לפנסיה מוקדמת. יפה, חברת קיבוץ נתיב הל"ה ואשת חינוך במקור, יכלה להישאר עוד ארבע־חמש שנים בתפקיד שאותו מילאה במסירות ובהצלחה ב־17 השנים האחרונות, כלומר עד גיל הפרישה, העומד על 67 שנה. יכלה, אך היא החליטה שהגיע הזמן לשנות פאזה, להגשים חלומות ישנים ולהתמסר באופן מוחלט לנושאים שונים בתחומי האומנות שהיא כל כך אוהבת ושעד כה היו אצלה “קצת מונחים בצד", בעיקר ציור וכתיבה.



“כבר משלב מוקדם היו לי פנטזיות על קריירה נוספת בגיל הפנסיה”, מגלה יפה, אם ל־3 וסבתא לנכד, “ההחלטה שלי הייתה שאני חייבת לעשות עבור עצמי את התהליך הזה ולפרוש מהעבודה עם הגיעי לגיל הזכאות לנשים, 62 שנה, גם אם הסכום הפנסיוני שיעמוד לרשותי יהיה נמוך יותר ממה שהייתי מקבלת אם הייתי נשארת בסמינר עד גיל 67. קיבלתי את ההחלטה למרות שהמכללה היא מקום עבודה איכותי ומיוחד במינו, עם צוות שאותו אני מאוד מוקירה ואוהבת, ואני מרגישה בו הכי בבית”.



אילו הכנות מוקדמות עשית לפני שקיבלת את ההחלטה הכל כך משמעותית הזו?


“בשלב הראשון בדקתי במקום העבודה אילו סכומים הצטברו אצלי בקרן הפנסיה ומה יהיה גובה קצבת הביטוח הלאומי החודשית שאקבל מעתה והלאה. לא היו לי הפתעות מיוחדות, כיוון שבסמינר הקיבוצים מאוד מסודרים בנושא הזה, אבל היה חשוב לי לחדד את העניין, ובעיקר כדי לדעת מראש מה תהיה רמת החיים שאליה אני יורדת. בעקבות זאת התייעצתי עם אנשים, גם אנשי כספים, שעזרו לי לבחון את המספרים והסכומים. כאן כבר ראיתי מה יהיה ההפרש בין מה שאקבל עכשיו למה שהייתי יכולה לקבל בעוד ארבע־חמש שנים, ואמרתי לעצמי שבשביל המחיר הזה - שווה לי החופש הזה, של היציאה לפנסיה מוקדמת”.



ואת לא מודאגת מהעתיד?


“לא ממש. אני מאוד אוהבת שינויים בחיים, גם שינויים דרמטיים, כך שאני מרגישה יותר שמחה מפחד, וגם התלהבות מהזמן הפנוי שיעמוד לרשותי מעתה והלאה. אני רוצה לציין שהמקרה שלי הוא קצת יוצא דופן, כיוון שעד גיל 45 עבדתי בקיבוץ בתחומי החינוך, העבודה הסוציאלית והשמת כוח אדם, ולא צברתי כל זכויות פנסיות. כלומר, מרבית סכומי הפנסיה העומדים לרשותי הם מאז שהתחלתי להיות ‘עובדת חוץ’ בסמינר. לזכותו של הקיבוץ ייאמר שהוא השלים, בדיעבד, חלק מאותם כספים לחברים”.



ואיך החברים והעובדים במכללה קיבלו את ההחלטה הזו שלך?


“התגובות הראשונות היו של הפתעה וגם קצת אכזבה, אבל עם הזמן הסביבה התרגלה והפנימה - וזה התחלף בהבנה ומתן ברכת הדרך. חשוב לי לציין שאני הודעתי על כך כבר לפני יותר משנה, בידיעה שמציאת מחליף או מחליפה ראויים לתפקיד ניהולי כל כך מורכב זה תהליך שלוקח זמן. ואכן, המחליפה שלי כבר נבחרה, ואנו נתחיל בחודש מרץ הקרוב את הליך החפיפה”.



ומה התוכניות שלך לעתיד הקרוב והקצת יותר רחוק?


“קודם כל להמשיך לכתוב. הוצאתי בעבר שני רומנים ‘רומנטיים’ בהוצאת ספרית פועלים־הקיבוץ המאוחד, ‘אחרת’ ו’אני בעצם לא לבד’, ובשנה האחרונה פרסמתי עוד שני ספרים בהוצאה פרטית. אחד מהם, שאותו הוצאתי לאור רק לפני מספר שבועות, נקרא ‘לך לך’, ובו כתבתי את סיפורו של אבא שלי, שהוא ניצול שואה. זה ספר שמטפל בנושא ההיסטורי הכבד הזה בצורה קלילה ונגישה. הספר השני נקרא ‘ילדה טובה’, והוא קובץ של ‘שירפורים’, שזו מילה שאני המצאתי. אלה סיפורים קצרים ומחורזים במשקל קצת ראפי. משהו שמאוד דומה למה שקוראים היום ‘ספוקן וורד’ ו’פואטרי סלאם’. הוצאתי אותו לבד וגם איירתי אותו בעצמי, כשלכל ‘שירפור’ כזה יצרתי שער של מנדלה צבעונית המעטרת כותרת הכתובה בקליגרפיה עם עט ציפורן”.



ואת שלמה עם ההחלטה על יציאה לפנסיה מוקדמת?


“לגמרי. היו עד היום דברים שחלמתי לעשות וגם עשיתי אותם, אבל בקטן, ומעכשיו אני מתכוונת לעשות אותם בגדול. אני יוצאת לגמלאות בתחושה שאני מגיעה למקום שאני שייכת לו אך עדיין לא מימשתי אותו – ושעכשיו הגיע הזמן”.



חשוב לדעת


אישה המגיעה לגיל הזכאות (גיל 62) זכאית על פי חוק לפטור ממס על סך של כ־747 אלף שקל, שהם %49 מהתקרה. בשיחת ייעוץ לתכנון פרישה מתבצעת בחינה של החלופות השונות לניצול הפטור: האם כדאי לקבל את הפטור על הפנסיה החודשית? על המענקים וכספי הפיצויים? או אולי עדיף לבצע משיכה חד־פעמית (היוון)?


ת


כנון נכון של ניצול הפטור יאפשר למקסם את ההטבות המגיעות לכם וייחסוך לכם כסף רב. החלטה זו היא החלטת "אל חזור", ולכן חשוב לבוא להתייעץ בנושא.



דני גיגי, מנהל המחלקה לייעוץ פנסיוני, בנק הפועלים


הבהרה: הבנק אינו יועץ מס. כל האמור לעיל מהווה מידע והסבר כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ פנסיוני, ייעוץ השקעות או ייעוץ מס, וגם אינו תחליף לייעוץ אישי הניתן בכפוף להוראות כל דין.


[email protected]