פנחס שאער יודע איך למצות את החיים: הוא עוסק בתיווך נדל"ן תחת רישיון של משרד המשפטים, הוא מעניק בהתנדבות ייעוץ לנכי צה"ל על הזכויות המגיעות להם מהגופים השונים, הוא מתנדב במילואים בפיקוד העורף בזמן חירום בדרגת רב סרן, הוא הקים את עמותת שערי ציון לקהילת יוצאי תימן, הוא מארגן סופי שבוע לציבור הדתי בבתי מלון ברחבי הארץ, הוא משתתף באופן קבוע בשיעורי יהדות שבהם הוא אף מעביר מדי פעם דרשות בנושאי מוסר ומידות, ובימים אלה הוא כותב שני ספרים על משמעות החיים, אחד עבור בני נוער והשני לציבור המבוגר. אם נצרף לזה את העובדה שרק לפני שנתיים סיים שאער בן ה־70 תואר שני במשפטים באוניברסיטת בר־אילן, ואת זה שהוא ממשיך ללמוד בקורסים אקדמיים שונים בנושאים פיננסיים ושוק ההון, אז אתם בטח כבר מבינים שמדובר באדם עסוק במיוחד ומאושר מאוד.
 
ובכל זאת, אם תשאלו אותו אם יש צעד שנקט בימי חייו שהוא מצטער עליו, הוא לא יתבייש להצביע על ההחלטות שלו לפרוש כבר בתחילת שנות ה־50 לחייו משני מקומות העבודה שבהם עסק במקביל - מנהל המחלקה לספורט לנוער בעיריית פתח תקווה ומורה לחינוך גופני במשרד החינוך – בלי לקבל קודם לכן ייעוץ פנסיוני על זכויותיו, מעמדו והכספים שנצברו לזכותו עד אז. "מצבי הכלכלי תמיד היה טוב, גם היום, כי אני אדם יוזם שתמיד היו לו הכנסות כספיות ממקורות שונים", ממהר להבהיר שאער, תושב שוהם, נשוי ואב לארבעה ילדים וסב ל־11 נכדים, "אבל בדיעבד, אני יודע שאם הייתי מקבל את הייעוץ הפיננסי הנכון בזמן הנכון לפני 20 שנה, הייתי יכול לחסוך לעצמי הרבה כסף והרבה מאבקים וכאבי ראש. אבל אז לא התייעצתי, כי פשוט לא ידעתי למי לפנות".
 
כלומר?

"צריך לזכור שבאותן שנים לא הייתה לעובדים וגם לרוב מקומות העבודה מודעות חזקה לכל נושא הייעוץ הפנסיוני ופרישה מהעבודה, ולא מעט אנשים כמוני הגיעו לא מוכנים לרגע הזה. ברור שהיום זה לא היה קורה. אני זוכר שאחרי שפרשתי יצא לי לפגוש חבר טוב שעבד בחברה ציבורית גדולה, והוא סיפר לי שאצלם נוהגים להוציא את העובדים העומדים לפני פרישה להשתלמות של כמה ימים בבית מלון, כולל הרצאות ושיחות על זכויותיהם ומפגשים עם נציגים של קופות הגמל וקרנות הפנסיה. כשהוא סיפר לי את זה, הרגשתי צביטה בלב".

ובדיעבד, אתה לא מצטער שעזבת שני מקומות עבודה עם פנסיה תקציבית בגיל מוקדם יחסית, לפני שהגעת למקסימום של זכויות הפרישה עבור עובד בשירות הציבורי?
"ממש לא, כי תמיד היו לי עבודות ועיסוקים במקביל, כך שלא חששתי שנרעב לפת לחם. ארגנתי קייטנות קיץ, הפעלתי בריכת שחייה לימודית, אימנתי את נבחרת הכדורסל בכיסאות גלגלים של ישראל כי אני נכה צה"ל ממלחמת ההתשה, צברתי קצת נכסים שאני היום משכיר ועשיתי עוד המון דברים שאני גאה בהם. תראה, משני מקומות העבודה האלה פרשתי בנסיבות לא מתוכננות, ואני מודה שעד היום, כשאני כבר בן 70, חלק מהזכויות הפנסיוניות שאני זכאי להן עדיין לא ברורות לי. מאידך, הרגשתי אז שהגיע הזמן שאני אקח את גורלי בידי ואהיה 'בעל הבית של הזמן שלי', שזאת תובנה שהגעתי אליה לאחר פטירתו של אבא שלי והיא מנחה אותי עד היום".
 
מה קרה אז?
"אבי היה אדם אמיד שעבד מהבוקר ועד הלילה, ופתאום בגיל 57 הוא חלה בסרטן ונפטר תוך חודשים ספורים. אז הבנתי שכל דקה בחיים היא חשובה, ושגם אם יהיה לי בבנק מיליארד דולר, אני לא אצליח לקנות בהם את הזמן שחלף. אז במקום לשקוע בטעויות שעשית בימי חייך, והרי רק מי שלא עושה לא טועה, אני מעדיף להשקיע את הזמן ואת האנרגיות שיש לי במשפחה, בנכדים ובשלל העיסוקים שממלאים כיום את חיי".
ואף פעם לא הפסקת ללמוד.
 
"גם כשעשיתי בצעירותי תואר ראשון בחינוך גופני ובמינהל ספורט והלכתי לעבוד כמורה לחינוך גופני, ידעתי שאני עוד אחזור לאקדמיה. ואכן, רק לפני שנתיים השלמתי תואר שני במשפטים במסלול מיוחד באוניברסיטת בר־אילן, ובאותה הזדמנות גם עברתי באותה אוניברסיטה קורס בוררות. בנוסף, בגלל שאני מתמקד בשנים האחרונות בתחום הנדל"ן, הוצאתי רישיון לתיווך נדל"ן מטעם משרד המשפטים. מעולם לא ישבתי בבית והתבטלתי. תמיד יצאתי, תמיד חיפשתי, כי כך אני מגדיר את עצמי: יזם עם ראש פתוח.
הבהרה: הבנק אינו יועץ מס. כל האמור לעיל מהווה מידע והסבר כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ פנסיוני, ייעוץ השקעות או ייעוץ מס, וגם אינו תחליף לייעוץ אישי הניתן בכפוף להוראות כל דין.
 
חשוב לדעת
לקראת פרישה מעבודה ניתן לתאם פגישת ייעוץ פנסיוני לתכנון פרישה עם יועץ פנסיוני בבנק הפועלים, שבמסגרתה יבוצע בשלב הראשון איסוף מידע מהמסלקה הפנסיונית של התיק הפנסיוני שלכם והמוצרים השונים בו, כגון: קרן הפנסיה, קופות גמל, ביטוח מנהלים וכד' ("המצוי"). בשיחת הייעוץ עצמה ייבחנו הצרכים הפנסיוניים שלכם לגיל פרישה, כולל הצגת תחזית ההכנסות לגיל פרישה ("הרצוי"). במקרה שיאותר פער, יבחן היועץ הפנסיוני בשיתוף עמכם פתרונות אפשריים לגשר עליו. חשוב לזכור כי החלטות שתקבלו במועד הפרישה הן מסוג "אל חזור" והן ישפיעו על רמת החיים ועל איכות שנות הפרישה שלכם.

אורית מיכאל, מנהלת יחידת הייעוץ הפנסיוני לסניפים.
מתכננים פנסיה
פרישה מעבודה היא אחד השינויים המשמעותיים בחייו של אדם. בתקופת הפרישה אנו נדרשים לקבל שורה של החלטות מורכבות בגין החיסכון הפנסיוני שצברנו במהלך שנות עבודתנו. יועצי המרכז לייעוץ פנסיוני ותכנון פרישה בבנק הפועלים ערוכים לסייע בקבלת ההחלטות באמצעות ייעוץ מקצועי ואובייקטיבי, שעשוי לחסוך כסף רב במהלך שנות הפרישה המתארכות. "מעריב" בשיתוף בנק הפועלים במדור שיתמקד בהחלטות החשובות שיש לקבל לקראת היציאה לפנסיה, באתגרים ובטיפים לניהול נכון של התכנון הפנסיוני לקראת פרישה.