אחרי יותר מ־35 שנות עבודה רצופות כנהג של קואופרטיב אגד באזור הצפון, שהחלו זמן קצר לאחר שחרורו מצה"ל, הרגיש מאיר אלוק, 62, נשוי פלוס שלושה, שהוא כבר נטול אוויר ואנרגיות ושהגיע הזמן לתפנית רצינית בחיים שלו. ואכן, השינוי התרחש מהר משציפה, בעקבות מפגש שהיה לו עם אנשי מעגלים - קרן במימון המדינה, שהוקמה לטובת עובדים שעוסקים במקצועות שוחקים ומעוניינים לעבור מסלול הכשרה, שדרוג או הסבה מקצועית. מבין מבחר המקצועות שהציעה לו הקרן לעבור, בחר אלוק את הקורס היוקרתי לאפייה וקונדיטאות במרכז ללימודים קולינריים "דן גורמה" בכרמל בחיפה. כשנה לאחר סיום הקורס הוא החליט לפרוש מעבודתו באגד, כשהוא בן 59 בלבד, פתח בית מאפה ביישוב גשר הזיו שבו הוא מתגורר, ומאז הוא עושה חיל - וגם מרגיש כאילו נולד מחדש.



"פרשתי מאגד, נחתי חודשיים ואז החלטתי שאני לוקח את מה שלמדתי ופותח עסק קטן משלי לעוגות, פיצות, פוקאצ'ות ומאפים שונים", משחזר אלוק את הצעד הדרמטי של חייו, "ומאז אני מרגיש מצוין – יותר בריא, יותר צעיר, עם יותר חיות".



ולא חששתי מפגיעה כלכלית במשפחתך? בכל זאת החלטת לצאת לפנסיה שמונה שנים לפני גיל הפרישה, שהוא 67.


"מבחינתי זה היה מחויב המציאות. חלק מהזמן גם שימשתי במקביל כיו"ר ועד העובדים באזור הצפון והייתי מאוד עסוק. אבל ידעתי בתוך תוכי שאני רוצה לעשות משהו אחר. רציתי לרכוש מקצוע נוסף שישמש אותי גם לאחר הפרישה. ידעתי אומנם שעם היציאה לפנסיה, התשלומים שאקבל יהיו נמוכים יותר מעתה והלאה, אבל האמנתי שאמצא לעצמי מקור פרנסה נוסף שישלים את החסר. ואכן מצאתי זאת בעיסוק הנוכחי שלי כקונדיטור מקצועי".



ויצא לך לקבל ייעוץ פנסיוני לפני שהחלטת לרדת מההגה?


"באגד הנושא הזה מאוד מוסדר. הארגון מוציא באופן שוטף עובדים לקראת פרישה לסדנאות שמתמקדות בתחום, שם הם נפגשים עם יועצים פנסיוניים ועם פסיכולוגים, שמסבירים להם מה מצפה להם אחרי הפרישה וגם נותנים להם כלים להתמודד עם זה. אני עצמי הייתי בסדנה כזו, ובתפקידי בוועד גם שלחתי עובדים לסדנאות האלה".



ומה התברר לך?


"לא הופתעתי, כי ידעתי בדיוק כמה ואיזה כספי פיצויים אני עומד לקבל בעקבות הפרישה המוקדמת שלי, ואיזה קרנות גמל והשתלמות עומדות לרשותי. לקחנו בחשבון את כל ההכנסות שיהיו לנו בהמשך השנים, כולל כמובן גם מעבודתה של אשתי, בידיעה שחלק מהכסף ייכנס גם מהמקצוע החדש שלי כקונדיטור. שקללתי את כל זה והתנהגתי בהתאם. למשל, השתמשתי באחת מקרנות הגמל כדי לצמצם משמעותית את תשלומי המשכנתה שלנו, וזה הוריד מאיתנו נטל של כמה אלפי שקלים בחודש ונתן לנו אוויר לנשימה. אני יכול להגיד שבסך הכל יצאתי לפנסיה בלב שקט ובידיעה שבכל מקרה אני לא אשב בבית אלא אמשיך לעבוד".



בהחלט צעד אמיץ.


"תראה, חשבתי לעצמי שאם יש לי אפשרות לעשות שינוי לטובת משהו שאני אוהב, מבלי שזה יפגע בי מהבחינה הכלכלית, אז זה הזמן. בדיעבד, אני יכול להגיד שמצבי הכלכלי אפילו השתפר מאז הפרישה. פתחתי קונדיטוריה וצירפתי לעבודה את הבן שלי. לאחרונה הוא טס לחו"ל, ואני חייב להודות שאני מתקשה להחזיק לבד את העסק. אז כרגע אני במו"מ עם בית מאפה גדול באזור הצפון, כך שיש סיכוי שאני אצטרף אליו בתור קונדיטור מומחה. בכל מקרה, ההחלטה לעשות הסבה מקצועית הייתה אחד הדברים הכי טובים שקרו לי בחיים, ואני מציע לכל עובד שמגיע לגיל פרישה לשקול לעבור את החוויה הזו".



מתכננים פנסיה



פרישה מעבודה היא אחד השינויים המשמעותיים בחייו של אדם. בתקופת הפרישה אנו נדרשים לקבל שורה של החלטות מורכבות בגין החיסכון הפנסיוני שצברנו במהלך שנות עבודתנו. יועצי המרכז לייעוץ פנסיוני ותכנון פרישה בבנק הפועלים ערוכים לסייע בקבלת ההחלטות באמצעות ייעוץ מקצועי ואובייקטיבי, שעשוי לחסוך כסף רב במהלך שנות הפרישה המתארכות. "מעריב" בשיתוף בנק הפועלים במדור שיתמקד בהחלטות החשובות שיש לקבל לקראת היציאה לפנסיה, באתגרים ובטיפים לניהול נכון של התכנון הפנסיוני לקראת פרישה.



חשוב לדעת


לקראת פרישה מעבודה ניתן לתאם פגישת ייעוץ פנסיוני לתכנון פרישה עם יועץ פנסיוני בבנק הפועלים, שבמסגרתה יבוצע בשלב הראשון איסוף מידע מהמסלקה הפנסיונית של התיק הפנסיוני שלכם והמוצרים השונים בו, כגון: קרן הפנסיה, קופות גמל, ביטוח מנהלים וכד' ("המצוי"). בשיחת הייעוץ עצמה ייבחנו הצרכים הפנסיוניים שלכם לגיל פרישה, כולל הצגת תחזית ההכנסות לגיל פרישה ("הרצוי"). במקרה שיאותר פער, יבחן היועץ הפנסיוני בשיתוף עמכם פתרונות אפשריים לגשר עליו. חשוב לזכור כי החלטות שתקבלו במועד הפרישה הן מסוג "אל חזור" והן ישפיעו על רמת החיים ועל איכות שנות הפרישה שלכם.

אורית מיכאל, מנהלת יחידת הייעוץ הפנסיוני לסניפים





הבהרה: הבנק אינו יועץ מס. כל האמור לעיל מהווה מידע והסבר כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ פנסיוני, ייעוץ השקעות או ייעוץ מס, וגם אינו תחליף לייעוץ אישי הניתן בכפוף להוראות כל דין.