שנה לפני מועד היציאה לגמלאות מומלץ ואף קריטי לקבוע פגישה עם מומחה בתחום הפרישה, בין היתר כדי לקבל תשובות בנוגע לכמה כסף צברתם עד היום, איפה ניתן למצוא אותו ואיך אפשר למשוך אותו. לקראת הפגישה ייאסף עבורכם מידע מהמסלקה הפנסיונית לגבי המוצרים השונים והמקורות הכספיים שיעמדו לרשותכם ולרשות קרוביכם לאורך כל תקופת הפרישה - פנסיה חודשית, סכומים חד-פעמיים, מסלולי חיסכון, רמת הסיכון, שיעור דמי הניהול ועוד.
 
תחילה, יש להבחין בין סכומים הוניים שאתם עשויים לקבל לבין תזרים שוטף כמו פנסיה חודשית. בצומת הפרישה באפשרותכם לתכנן מראש את התשלום החודשי (הפנסיה) המבוקש ואת הסכומים החד-פעמיים, בהתאם לצרכים ולמטרות שהגדרתם. לאחר שבשבוע שעבר התרכזנו בזכויות הנשים העומדות בפני פרישה ובאפשרויות שמציעים מסלולי ההבטחה בתוכניות הפנסיוניות, נעסוק השבוע בהגדרה של כספי קצבה, ובזכויות המוטבים של גמלאים המחזיקים בביטוחי מנהלים ובקופות גמל.
 
שלום. שמי דוד ואני בן 59. במסגרת מקום העבודה חסכתי שנים רבות כספי תגמולים בקופות גמל וכעת, כשבאתי למשוך כספים אלו, נאמר לי כי על כספים שהופקדו לאחר ינואר 2008 חלים כללי משיכה אחרים.

"שלום דוד. כספים שהופקדו לאחר ינואר 2008 מוגדרים כ'כספי קצבה' אותם ניתן למשוך כקצבה חודשית (פנסיה) החל מגיל פרישה, שהוא כיום 67 שנים לגבר. במידה ואתה מעוניין למשוך כספים אלו כמשיכה חד-פעמית, עליך להיות בגיל 60 ובעל יכולת להציג שלושה תלושי פנסיה בגובה של 4,512 שקלים לפחות. משיכה שכזו נקראת 'היוון קצבה' והיא בעקרון חייבת במס, אלא אם יש יתרת הון פטורה. יחד עם זאת, בעת פרישה מעבודה קיימות מספר חלופות לקבלת פטורים שונים על כספי הפיצויים או הקצבה שתוכל לנצל. לכן, מומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני לתכנון פרישה לפני קבלת ההחלטה.
 
בנוסף, חשוב לדעת כי עמית שכיר או עצמאי שלקרוב משפחתו נקבעה נכות צמיתה בשיעור של 75% לפחות, זכאי לפטור מלא מתשלום מס הכנסה במועד משיכת הכספים. התנאי הוא שהנכות נקבעה לאחר שהחשבון בקופת הגמל, הביטוח או הפנסיה נפתח. חלופה נוספת היא החלטה להשאיר את כספי התגמולים שנחסכו לאחר שנת 2008 למוטבים, כשבמקרה זה הם ייהנו מפטור ממס על הכספים".
 
שלום. שמי משה ואני בן 67. במסגרת עבודתי כשכיר חסכתי לפנסיה בביטוח מנהלים משנת 1995. ברצוני לדעת מהן האפשרויות העומדות בפניי להבטחת התשלומים מתכנית הביטוח לאחר פטירתי חס וחלילה?
"בביטוח מנהלים משנת 1995 יש באפשרותך לבחור מסלול הבטחה של מינימום תשלומים. כלומר, כמה תשלומי קצבה חייבת הקופה לשלם למוטבים שלך במידה ואתה באופן אישי לא תזכה ליהנות מהם. בתכנית זו קיימת בחירה בין תקופות ההבטחה 0, 60, 120 חודשים. לדוגמא, אם תבחר במסלול של מינימום 120 תשלומים, במידה וחלילה תלך לעולמך לאחר שקיבלת 80 תשלומים, מחויבת הקופה להמשיך ולשלם עוד 40 תשלומים למוטבים שלך. אך במידה ותקבל בתקופת חייך לפחות 120 תשלומים, לאחר פטירתך לא ישולמו קצבאות נוספות לאף אחד. בנוסף קיים מסלול 'שיעור פנסיה לשארים' המבטיח שיעור מסוים מקצבת הפנסיונר לשאריו החוקיים. בדרך כלל מדובר באלמן או אלמנה, אך ייתכן וגם ילד בעל צרכים מיוחדים או הורים נתמכים ייהנו מקצבה. חשוב להבהיר כי הקצבה משולמת לך לכל ימי חייך". 
 
שלום. שמי שלומית ואני בת 70. יש ברשותי כספים שהייתי מעוניינת להשקיע לשנים הקרובות ולוודא כי הם אכן יעברו לנכדים שלי. 
"שלומית שלום, אחד היתרונות בהפקדה לקופת גמל היא היכולת למנות 'מוטבים' שיקבלו את הכספים לאחר פטירת העמית. בשלב זה עומדת לרשותך האפשרות לבצע הפקדה לקופת גמל לפי תיקון 190 בה תוכלי למנות את נכדייך כ'מוטבים' ואף ליהנות מיתרון בהיבט של 'העברה בין–דורית'. אם בעת פטירה גיל העמית נמוך מ-75 שנים, המוטבים ייהנו מפטור מלא מתשלום מס על הקרן והרווחים, ולאחר גיל 75 ישולם מס בשיעור של 15% על הרווח הנומינלי".
הבהרה: הבנק אינו יועץ מס. כל האמור לעיל מהווה מידע והסבר כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ פנסיוני, ייעוץ השקעות או ייעוץ מס, וגם אינו תחליף לייעוץ אישי הניתן בכפוף להוראות כל דין. הייעוץ הפנסיוני יינתן בכפוף לתנאים הנהוגים בבנק. עלות ייעוץ פנסיוני לתכנון פרישה הינה בהתאם לקבוע בתעריפון הבנק.