סופ"ש חם במיוחד: מאז הסרת הסגר ופתיחת החופים, חופי הכנרת ואתרי הטבע, המסעדות ומקומות הלינה באזור הכנרת, בגליל וברמת הגולן, הפכו למוקד עלייה לרגל. למעלה מ-50 אלף מבקרים הגיעו בסוף השבוע לחופי הכנרת, שחלק גדול מתוכם נסגר לכניסה בשל העומסים.

באיגוד ערים כנרת סגרו אתמול את כל 15 חופי האיגוד בשל עומס מבקרים. גם ביום שישי החופים הפכו למוקד של מבקרים מכל הארץ ובאיגוד נאלצו לסגור לסירוגין חלק מהחופים לכניסת מבקרים. לעיתים, מבקרים מצאו מפלט גם בחופים לא מוכרזים והחנו את כלי הרכב בשולי הכביש ואפילו על מדרכות וכל פיסת קרקע פנוייה.

אוהלים מאולתרים צצו כפטריות לאחר הגשם ובניגוד לשנים עברו, הכנרת המלאה כבשה גם את פאתי החופים. "לפני שנה הלכתי 30 מטרים עד שהגעתי מהחוף למים. עכשיו הכנרת מתחת לאף", סיפרה אישה כבת 53 שהגיעה מראשון לציון – "שמענו על הכנרת המלאה, אבל אין כמו מראה עיניים".

עומס בחופי הכנרת (צילום: אריק טל - רשות הכנרת )
עומס בחופי הכנרת (צילום: אריק טל - רשות הכנרת )

"אנחנו לא רחוקים כמו אילת מאזור המרכז והכנרת המלאה במים הפכה לאטרקציה", העריך עובד בכניסה לחניון באחד מהחופים שנסגרו כבר ביום שישי. גבר כבן 40, שהגיעה עם משפחתו מתל אביב ונתקל במחסום המונע את הכניסה לחוף, שאל בייאוש: "איפה אפשר למצוא מקום? אנחנו רק רוצים להרגיש את המים".

גם המסעדות ומקומות הנופש והלינה היו מלאים. מי שלא הזמין מראש תור למסעדת הדגים הוותיקה במזח של קיבוץ עין גב, נאלץ להמתין זמן ממושך בתקווה שיתפנה שולחן. לא רק החופים המזרחיים והדרומיים של הכנרת היו מלאים. גם בחופים בטבריה היו מבקרים רבים ולעיתים נוצרו עומסי תנועה, עד שמבקרים ימצאו מקומות חנייה מרוחקים.

בטיילת של טבריה העסקים עבדו עד בסמיכות לכניסת השבת. "חבל להפסיד פרנסה אחרי חודשים הכל היה כאן סגור. אבל בשבת אנחנו חייבים לסגור", הסביר עובד בבית קפה בטיילת, שלאחר כניסת השבת רק חלק קטן מהמסעדות, בתי הקפה והעסקים המשיך לפעול. לאורך סובב כנרת נראו אוהלים רבים והאגם הפך למוקד של בילוי ונופש.

עומס מבקרים בחוף פלמחים (צילום: יגאל טפסאי - רט"ג)

רק בצד הצפוני של הכנרת, באזור כפר נחום, היה שומם. הכניסה לחופים ולכנסיה היתה סגורה ומי שרצה להגיע למזח החדש שהוקם בגן הלאומי, יכול היה לעשות זאת רק בשייט עם סירה. "אין עכשיו תיירים נוצרים, אז המקום סגור למבקרים", הסביר עובר אורח במקום שנראה נטוש – "מחכים לחזרת התיירים". גם מקומות הלינה באזור הכנרת, בגולן ובגליל, היו עמוסים במבקרים.

מתיירות עין זיוון ברמת הגולן נמסר, כי מאות משפחות הגיעו במהלך סוף השבוע לקטיף הזנים המתוקים של הדובדבנים, כמו ה"רויאל דון" בבוסתן בראשית ונהנו מפיקניקים בפינות צל מרובות ודוכני מכירה, כאשר הפעילות מתנהלת על פי הנחיות התו הסגול.

עומס בחניונים הסמוכים לחופי הכינרת (צילום: יונתן יחזקאל רשות הטבע והגנים)
עומס בחניונים הסמוכים לחופי הכינרת (צילום: יונתן יחזקאל רשות הטבע והגנים)

מעמותת התיירות "ארץ הגליל" נמסר, כי קיים ביקוש עצום לנופש בגליל ובגולן והמלונות וחדרי האירוח בתפוסה מלאה בהתאם להנחיות התו הסגול לתיירות, בדומה לאתרי השייט שנפתחו, שמורות הטבע והנחלים.

עם זאת, עדיין לא נפתחו כל המלונות והמסעדות בגליל ועמותת התיירות "ארץ הגליל" ואשכול הגליל המזרח, ביוזמת משרד התיירות, מתכננים פרסום שיווקי נרחב לכלל אתרי התיירות. על רקע הנחיות הבידוד לחוזרים מחו"ל, אזור הצפון הופך לאחד ממוקדי התיירות החלופיים המובילים בארץ למבקרים ומטיילים.