איך הזמן רץ כשסובלים. רק באמצע נובמבר האחרון סיפרנו בכיף ובקריצה שדלק מוטורס הנחיתה כאן את מאזדה 3 החדשה, חברת הדור הרביעי לשושלת יפנית מפוארת. לא בטוח שאתם זוכרים את מה שנכתב פה לפני כחצי שנה, אבל הרמנו גבה באותה הזדמנות, וזה היה בעיקר בנוגע למחיר השאפתני שהוצמד לגברת.היבואנית החליטה אז שהיא מציבה תו איכות. לא שלוש רמות גימור, לא בחירה כמו בבופה בבית מלון באילת, אלא רמת גימור אחת - ספיריט. תרצו - תאכלו, לא תרצו? נתראה בדגם הבא.

הכוונה הייתה לצאת קצת מגבולות העממיקו, שכל כך אפיינו את מאזדה 3 שעליה גדלנו. אותה מכונית שהייתם פוגשים בכל פינת רחוב, עם שלוש מאחיותיה. במאזדה הסבירו במעמד ההשקה החגיגי שהם מכוונים מעט יותר גבוה ולא סתם יש לנציגה החדשה קווי דמיון גדולים לאחות הבכירה, מאזדה 6, המיועדת כבר לשדרת ההנהלה.

מאזדה 3 היא מכונית שממוקמת איפשהו מתחת לפרימיום ומעל לעמך. תפגשו פה יומרה שמתבטאת באיכות חומרים משובחת, בסגנון ואפילו ברמזים לפילוסופיה יפנית. המחיר שפגשנו בסוף השנה שעברה עמד על 145 אלף שקל, כשאת הטויוטה קורולה, ההיברידית, אפשר למצוא במחיר החל מ־138 אלף שקל. אז לכו תסבירו ללקוח שיש הבדלים באבזור ובעוצמת המנוע ותספרו לו בהרחבה לאן היצרנית מכוונת. השורה התחתונה הייתה ונשארה המחיר, וכאן מאזדה 3 הייתה צריכה לדלג מעל מכשול רציני.

אז הנה אנחנו במאי 2020, ובדלק מוטורס, היבואנית, לקחו פנייה קטנה ימינה. מאזדה 3 היא הרי מכונית קלאסית לציי רכב, אותם ארגונים שקונים מאסות של כלים עבור העובדים. חברות שעושות חישוב מה משתלם, וכמובן שלמחיר יש משקל רציני.

לכן מאזדה 3 מגיעה כעת בגרסת קומפורט שמחירה כבר הרבה יותר ידידותי לצרכן - 138 אלף שקל. עם כל הכבוד לסטייל וליומרה, יש גם יעד מכירות שאמורים לעמוד בו, במיוחד בשנה מאתגרת שכזו. אז איך מורידים 7,000 שקל במחיר? מתחילים להעיף סעיפי מותרות שיש בגרסה המאובזרת. לא תמצאו בגרסה הזולה גג פנורמי, כניסה ללא מפתח, בקרים לחילוף הילוכים או תאורה עוקבת פניות. החישוקים קטנים יותר, 16 אינץ' במקום 18. אני אומר לכם שחוץ מהעובדה שכבר התרגלתי שבלא מעט רכבים הכניסה היא ללא מפתח, עם שאר הסעיפים שהוצאו מהתפריט אני חי בהחלט בשלום.

מאזדה 3 גרסת קומפורט (צילום: יחצ)
מאזדה 3 גרסת קומפורט (צילום: יחצ)

המנוע הוא אותו מנוע, תיבת ההילוכים זהה, ואולי אחד הדברים הכי חשובים כיום עבור המשפחה הישראלית - רמת האבזור הבטיחותי היא כמעט קופי. בשתי הגרסאות הציון הוא 7, גבוה. ניתן למצוא פה מספר מערכות בטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב ומערכת לאיתור שטחים מתים. במבחני הריסוק של יורו־אן־קאפ מאזדה 3 זכתה בציון 5 כוכבים מקסימלי, ציון 98 בבטיחות הנהג. אם יש נקודת חוזקה נוספת למאזדה, היא בשיק שהיא מציעה. אין פה הרגשה של זול כמו שלפעמים פוגשים בחבורת המיינסטרים. איכות החומרים בהחלט טובה, כולל משטח מרופד בדשבורד, גלגלת להעברת מידע במסך המולטימדיה. בהחלט אהבתי.

אהבתי גם את הריווח בשורה הקדמית, לנהג וליושבים לצדו. קצת פחות את זה שפגשתי מאחור. שני נוסעים ירגישו שם טוב, השלישי קצת פחות. נזכיר שדווקא מידות הרכב השתנו לעומת הדגם היוצא. האורך גדל משמעותית ב־8 ס"מ ועומד כעת על 466 ס"מ. אפילו מרחק הסרנים התארך ב־2.5 ס"מ ומתמקם על 272.5 ס"מ, ועדיין לא היה אפשר להרגיש את כל האוויר הרצוי בספסל האחורי.

מה שכן, וזו נקודה חשובה לאוגרים הישראלים, תא המטען צמח ב־30 ליטר ועומד כעת על 444 ליטר, שזה בהחלט יפה ומספק. רק אזכיר שכמו לגרסה הבכירה, גם לרכב הזה מנוע בנפח 2,000 סמ"ק, הנעה קדמית, הספק של 165 כ"ס ותיבה פלנטארית אוטומטית בת שישה הילוכים. האצה מ־0 ל־100 קמ"ש תגיע תוך 8.5 שניות.

כוח לא היה חסר במהלך הנסיעה, מהירות בטח שלא, אחיזת כביש גם, רק שמה שהפריע לי במפגש לפני חצי שנה, הופיע גם כאן. מערך המתלים תוכנן מחדש לעומת הדור היוצא. תושבות בולמי הזעזועים חוזקו, ולכן בנסיעה אפשר לחוש את הקשיחות באה לידי ביטוי, במיוחד בזמן מעבר על פני מפגעים. כדאי לבדוק אם זה מתאים לכם, כי יש כאלה שבטח יעקמו מבט. גם על בידוד הרעשים שמענו שעבדו פה, עם בידודים כפולים וחומרים סופגים ושיפרו את המצב לעומת הדור שפרש לגמלאות, אבל אם לומר את האמת - כמה שניסיתי להתעלם, עדיין שמעתי את הרחשים שביקשו לחדור מבחוץ.

מאזדה 3 (צילום: יח''צ)
מאזדה 3 (צילום: יח''צ)

סיימנו את היום עם צריכת דלק של ליטר על כל 14 קילומטר, שזה בהחלט יפה ומיד מחזיר אותנו לציי הרכב. מה עדיף, רכבים היברידיים, פחות מזהמים (9 בדרגת זיהום האוויר למאזדה מול 2 של הקורולה, למשל) ויותר חסכוניים, או מנוע בנזין עם ביצועים מרשימים? לא סתם הקורולה והיונדאי איוניק ההיברידיות נחשבות למניות חזקות. לא מעט מים עברו בכנרת מאז שלטה כאן מאזדה 3 ביד רמה. הדרישות השתנו, ותקנים ושחקנים חדשים תפסו בעלות על המקום הראשון.

קשה להאמין שגרסת הקומפורט של מאזדה 3 תצליח להעיף את הטוענות הקבועות לכתר, אבל יש ברכב לא מעט פלוסים, שראויים לתשומת לב. החל מאלגנטיות, דרך אבזור מרשים וכלה ביכולות. אם לא מינוי לדרגת האדמירל, שעומד בראש הצי, אז בטח מקום כאחד מסגניו. 

גלגלים רזרביים
חזרה לשגרה. דלק מוטורס הנחיתה בישראל את הפורד פוקוס אקטיב, דגם הקרוסאובר של הפוקוס (בתמונה למטה). הרכב יגיע בשתי גרסאות - אקטיב X, שהיא קומפקטית וספורטיבית, ואקטיב טורר, שהיא יותר ארוכה ומשפחתית. מה שמעניין לא פחות מהכניסה החגיגית הוא המחיר התחרותי שהוצמד לדגמים. מחירו של האקטיב X יחל מ־132 אלף שקל, ומחיר הטורר יחל מ־136 אלף שקל. שתי הגרסאות יגיעו עם מנוע בנפח 1,500 סמ"ק, שלושה צילינדרים, הספק של 182 כ"ס, מומנט של 24.5 קג"מ ותיבה אוטומטית, פלנטארית, בת 8 הילוכים. ציון האבזור הבטיחותי בשתי הגרסאות הוא 7, גבוה. בקרוב, אם ירצה הנגיף, נרחיב על הביצועים.

פורד פוקוס אקטיב (צילום: יחצ)
פורד פוקוס אקטיב (צילום: יחצ)

לא מעט יבואנים מבינים שהלקוח צריך הצעות אטרקטיביות כדי לחזור לעניינים. קבוצת סמלת, יבואנית סובארו, מציגה את רכב הפנאי, הפורסטר, בשתי רמות גימור חדשות, אחת מהן, ה־Z, מחירה 173 אלף שקל, בעשרת אלפים שקל פחות מהגרסה הבסיסית שנמכרה עד היום. רמת הגימור החדשה, כמו הרמות האחרות, מגיעה עם מנוע בוקסר בנפח 2,500 סמ"ק, הספק של 182 כ"ס, תיבת הילוכים רציפה, מערכת הנעה כפולה וכמובן עם מערך הבטיחות האקטיבי של סובארו. ההבדל במחיר מתבטא כמובן באבזור.

והודעה לחובבי החשמול. לקסוס הודיעה שתעניק אחריות של עשר שנים לסוללה של הקרוסאובר החשמלי, הראשון של המותג, ה־UX 300e. על פי בדיקות ה־WLTP, הסוללה מאפשרת טווח נסיעה של 300 קילומטר מטעינה לטעינה. הרכב המסקרן אמור להגיע לישראל במהלך הרבעון השלישי של השנה.