הכנסו לכתבה, הפיצו את הבשורה, רכב חשוב מאוד הגיע העירה. רח"מ, על משקל אח"מ. יונדאי וניו נחת בסוכנויות. למקרה שלא קלטתם, המשפט נאמר בטיפת ציניות, שלא תחשבו חלילה שיש לי אחוזים בעסקה. חוץ מציניות, יש פה כמובן גרעין מסוים של אמת. וניו הוא ג'יפון חדש שיש סיכוי גבוה שתפגשו אותו יותר ויותר בשנים הקרובות, ככה זה כשהמצב הכלכלי לא מזהיר ויש פה עסק עם רכב משפחתי שמחירו מתחיל ב־110 אלף שקל.

הווניו הוא הג'יפון הקטן ביותר במשפחת רכבי הפנאי־שטח של יונדאי. הוא ממצב את עצמו מתחת לקונה, לטוסון ובטח לסנטה־פה. הוא מקביל במידותיו ל־I20, זאת אומרת ממדים צנועים של 404 ס"מ אורך, בסיס גלגלים שמתארך ל־252 ס"מ. בהחלט קומפקטי.

באותה נשימה שאנחנו אומרים רכב חשוב, אנחנו גם מבקשים לא לפתח ציפיות. אל תתחילו להשוות מנועים וזמני האצה ובטח לא גימורי פנים. במפגש עם הווניו צריך להיות מציאותיים, וכמו שחבר טוב אמר - אצל רובנו העיקר מתמצה במראה החיצוני, ובשאלות הקריטיות: האם הוא יניע בבוקר, והאם יעלה פעמיים בשנה לירושלים בלי לבקש מנוחה בכניסה למבשרת ציון.

אז לגבי המראה החיצוני, וניו נראה מצוין, לפחות לטעמי. יש לו המראה הקופסתי, הקומפקטי, הקצת קשוח שאנחנו אוהבים, בכל זאת מגיע ממשפחה מיוחסת של ג'יפונים. יש לו גריל מודגש, קומבינציה מדליקה של צבעים - אני למשל נסעתי באחד אדום, ברמת גימור פרימיום. בסעיף הזה בהחלט אפשר לסמן וי ולמקם אותו בצמרת מול המתחרים.

בפנים זה כבר סיפור קצת אחר, אבל שוב, תזכרו כל הזמן את רמת המחיר שעליה אנחנו מדסקסים. לא תקבלו כאן ניחוחות פרימיום, או פינוקים לא צפויים. הפלסטיקה לא הכי מרשימה, אף על פי שהיא לא מקרקשת או מרשרשת. מסך המולטימדיה בגודל 8 אינץ' צנוע, ומשום מה נראה כאילו נזכרו לשים אותו בשנייה האחרונה לפני היציאה מהמפעל והדביקו אותו היישר על פתחי המיזוג. בשורה הקדמית תמצאו את מקומכם המרווח, אבל מאחור עדיף שלא תהיו ארוכים מדי ולא יותר משניים. גם תא המטען מתאים להטענה קלילה ולא להעמסת ציוד שתסייע לכם להעביר את החופש הגדול - 355 ליטרים, ככה זה במספרים.

כבר כשמנתחים את הנתונים ושומעים שיונדאי פיתחה את הרכב במיוחד לשוק האמריקאי, בדגש על חבר'ה צעירים, מבינים לאן מכוונים את המועמד החדש - מרכזי הערים. מדובר ברכב אורבני קלאסי. זה אולי יבלבל מעט, אבל אל תתרגשו כשתפגשו פה, לצד הכפתור להעברת מצבי נהיגה (חסכוני, רגיל וספורטיבי), גם את הכפתור שיברור עבורכם את מצבי הנסיעה.

יונדאי ווניו  (צילום: יח''צ)
יונדאי ווניו (צילום: יח''צ)

כן, בווניו ייתנו לכם אפשרות לנייד את הרכב במשטח בוצי, או בשלג וחול. גם מרווח הגחון כאן די מרשים - 19.5 ס"מ, אבל מיד נדגיש: לא מדובר ברכב שטח. הוא אולי יכול לשפר את יכולות האחיזה, אבל אל תפנטזו על בולדרים ושבילי עִזים.

כשמסירים את האיפור, מגלים שהרכב הוא עירוני. יש לו מנוע אטמוספרי בנפח 1,600 סמ"ק, טכנולוגיה שמשמשת גם את הסונטה. הזרקת דלק כפולה, תזמון שסתומים כפול. הוא מנויד על ידי תיבה אוטומטית יעילה בת שמונה הילוכים, ובעיר ההרגשה היא של מגרש ביתי, בטח כשהמתלים הם על הצד המרוכך יותר.

בכבישים המהירים קצת פחות התלהבנו. בשביל לסחוט את כוחותיו של הרכב צריך לבקש ממנו באגרסיביות לסייע בעבודה. ההספק כאן הוא בהחלט נאה, 123 כ"ס, אבל כדי להגיע אליו צריך לטפס עד ל־6,300 סל"ד, כשגם את המומנט 15.7 קג"מ תפגשו אי־שם למעלה בסביבות 4,500 סל"ד.

זה לא אומר שהרכב הזה מתנועע בכבדות, הוא נוסע בסדר גמור, גם יודע לעקוף את הצבים שמעכבים את התנועה, הבעיה היא שזה ילווה ברעשי מאמץ. מה שרצינו לומר הוא שהרכב הזה לא ממש שקט.

רק שבואו נחזור רגע לתחילת הכתבה וניזכר במה שבאמת הכי חשוב לנו. מראה חיצוני, הנעה בבוקר על המכה הראשונה ועלייה לירושלים בשלושת הרגלים. מה עם הסל"ד? בשבילי סלט חסה, תודה. אמחיש לכם למה אני מתכוון. נסעתי בווניו עם חבר.

כביש מהיר, סיבוב היכרות בשבילונים של עמק חפר, פקק טורדני בכניסה לתל אביב. כשהחזרתי אותו הביתה, שאלתי: "נו, אז מה הרשמים שלך מהווניו?". הוא ענה בכנות "את האמת? לא שמתי לב".

רובנו לא שמים לב לערימת הנתונים שמופיעה במפרט, וכשאנחנו מגיעים לקנות רכב, זה בערך כמו השאלונים שנותנים לנו למלא בתקופת הקורונה. חום, שיעול וכד'. מסמנים, העיקר לסיים. 

לנו חשוב הבייסיק, ועל זה המתכננים של יונדאי ענו בתשובות מלאות. למשל בבטיחות הרכב הוא זוכה לציון אבזור 6, והוא כולל בין היתר בלימה אוטונומית בזמן חירום, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, מערכת היודעת להחליף אוטומטית בין אורות גבוהים לרגילים. 

לא תמצאו כאן בקרת שיוט אדפטיבית. גם בתחום צריכת הדלק הרכב הזה בסך הכל עושה את שלו ומגיע ל־13.7 ק"מ לליטר. נתון סביר בהחלט. גם במדד זיהום האוויר הציון כאן הוא 8, צהבהב, מרכז טבלה.

אחרי שסימנו לא מעט פעמים וי במקומות הרצויים, מיד נזכיר שלרכב לא מעט מגרעות, הוא בטח לא מושלם, אבל כמו שכבר אמרנו, כשמגיעים להחלטה צריך להתאים את הציפיות ולבחון אותו מול מתחריו האמיתיים. אני מדבר על הארונה של סיאט או על הסטוניק של קיה. 

להשוות מחיר מול תמורה, וכמו שאתם כבר יודעים ביונדאי מכירים היטב את העבודה, עיינו ערך טבלת המכירות של השנים האחרונות ותווית האמינות שמודבקת בקביעות על הכנף.

גלגלים רזרביים
קיץ, חופש, זה הזמן לספר שד.ל.ב. מוטוספורט, שבין היתר מייבאת לישראל את פולאריס, החלה להביא את הטרקטורונים של TGB, טייוואן גולדן בי (בתמונה למטה), מותג טיוואני שפועל מ־1960 וטרקטורוניו נמכרים בכ־50 מדינות, בהן ארצות הברית, אוסטרליה וצרפת. בהתחלה יגיעו לכאן שלושה טרקטורונים: הבלייד 1000 - טרקטורון דו־מושבי, הנעה כפולה המיועד לטיולים ועבודה קשוחה, מחירו 66 אלף שקל; הבלייד 600 - טרקטורון חד־מושבי (40 אלף שקל); והטרגט 600 - טרקטורון בעיצוב ספורטיבי חד־מושבי (46 אלף שקל).

טרקטורון  (צילום: בני דויטש)
טרקטורון (צילום: בני דויטש)

היצרנית הסינית GAC, שמשווקת כאן את הג'יפון החשמלי GE3, חשפה SUV חשמלי חדש איון V. מדובר בדגם השלישי בסדרת איון. אורכו של הרכב 458 ס"מ, בסיס גלגליו 283 ס"מ, והוא מצויד במנוע חשמלי בעל הספק של 184 כ"ס. הג'יפון יוצע בשלוש גרסאות של סוללות, שאמורות להציע לו טווח נסיעה של 300־450 ק"מ בין טעינה לטעינה, והוא אמור להיות מושק בישראל בתחילת השנה הבאה.

סיפרנו לכם בכתבה המרכזית על התחרות הצפויה ליונדאי וניו, אז כמו ששיערנו התגובה לא איחרה לבוא. חברת טלקאר הודיעה על שיווק גרסת כניסה חדשה לקיה סטוניק הפופולרית, ומחירה יהיה 105 אלף שקל. מדובר בגרסת ה־1.4 LX שכמעט זהה לגרסת האורבאן, חוץ מג'נטים 15 אינץ' במקום 17 אינץ' וחלונות אחוריים רגילים ולא כהים. מהרו לתפוס מקום, יש פה קרב תרנגולים.