תגידו לג'יפאים ותיקים “הוא חזר", והם יידעו למי אתם מתכוונים. לא צריך לפזר לנהגי השטח המנוסים יותר מדי רמזים ולספר מאיזו ארץ הטיפוס המוכר נחת. “הוא", כנראה, יש רק אחד - לנד רובר דיפנדר, רכב השטח האולטימטיבי שאם אתם מחזיקים אחד כמוהו בחניה, זה כמו לשאת דרגת קצונה בכירה על הכתף. יודעים עם מי יש לנו עסק.

נסענו לפגישה עם הדיפנדר החדש כשאנחנו רכובים על הדיפנדר הישן. מה זה ישן? ג'יפ מאמצע שנות ה־90. במונחי רכב לא מדובר בחיה פרהיסטורית, המיועדת לאספנים בלבד, אבל עוד מעט המפגש עם הדור החדש יספר לנו איזו קפיצת דרך עשה העולם ב־25 שנה.

הדיפנדר הישן הוא רכב שבקלות אפשר לכנות “בד־אס". ריבועי, קשוח, הילוכים ידניים שדורשים מאמץ פיזי. הוא רועש, מעשן. רציתם לתקן אותו? תוכלו לעשות זאת בעזרת פטיש חמישה קילו וג'בקה שסחבתם מהטרקטוריסט של הקיבוץ השכן. זה ג'יפ קשיש עם מחלות רקע, אבל מסתבר שג'יפאים ותיקים לא מחליפים אותו כל כך מהר. מה שהמצולק הזה שכח, הרכבים החדשים לא ילמדו גם בעוד 30 שנה. רק להזכירכם, הדיפנדר הראשון נולד ב־1948. הוא ובן-גוריון עשו תורנויות מטבח ביחד.

לנד רובר דיפנדר  (צילום: רונן טופלברג)
לנד רובר דיפנדר (צילום: רונן טופלברג)

נוסעים בדיפנדר הישן, וכל ההיסטוריה מתנקזת שם לאותו זמזום שעולה דרך קבע מהמנוע. זה רכב שהצבא השתמש בו, בטיולי ספארי פגשו איתו אריות ונמרים. אין ג'בל בארץ שהוא לא טיפס עליו, קיץ, חורף, אבל הנה חתכנו ליער בן שמן, כביש צדדי ועל משטח מצהיב עמד לו היישר מהניילונים הדגם החדש.

אני בטוח שיש ג'יפאים ותיקים שיעמדו מול הדיפנדר הדנדש בפה פעור ובנשימה עצורה. הם לא ממש יידעו מה לעשות איתו. גם הדיפנדר הזה בהחלט קשוח, אבל בסטייל אחר לחלוטין. זה קשוח עם עניבה, קשוח שמותאם לשנת 2020. זאת אומרת, בסופי שבוע תעלו בעזרתו על סלעים, וביום ראשון, אחרי ששטפתם אותו מהבוץ וניקיתם את ערימות האבק, תחנו את הרכב, שמחירו 668 אלף שקל, בשורה הראשונה של רכבי ההנהלה.

היום, כשג'יפים הם כבר לא נחלתם של יוצאי סיירות בלבד אלא של חלק גדול מעמך ישראל, ג'יפ צריך גם לדעת לנסוע היטב על האספלט, והדיפנדר הזה מה זה יודע, הוא טס גם מבלי ששאלתם.

אבל חכו כשהג'יפאי הוותיק ייכנס פנימה - הוא בכלל יקבל הלם תרבות. כשמדברים על ג'יפאי, מדברים על יכולות נהיגה, טכניקה, מעבר מכשולים. היום את רוב השבילים - מדגיש “רוב" - הרכבים האלה בולעים גם אם אתם נהגים חסרי מושג בסלעייה או במעבר בתוך שלולית עמוקה.

הטכנולוגיה ברכב כזה היא משהו בסגנון של חללית. כמות של כפתורים ועזרים טקטיים שצריך לדעת היכן בדיוק ללחוץ ועל איזה מסך להסתכל. אין זכר לשמן ולגריז הישנים והטובים. הדיפנדר החדש די מזכיר היום את אחיו הגדול, הדיסקברי 5, שגם הוא רכב שטח מהודר ומפנק, שפחות מתכתב עם עבודה קשה.

תיכנסו פנימה ותבינו שהכל מעוצב בטוב טעם ועם הרבה מחשבה על איכות החיים. רמת החומרים כאן משובחת, המושבים נוחים, מערכת השמע פגז. כמויות השקעים שיש פה לטובת הנוסעים היא מופרעת, אבל שוב, זו ההבנה שהרכב הוא כבר לא רק לסיפורי צ'יזבטים והכנת קפה שחור מסביב למדורה. דיפנדר הוא רכב ליומיום.

לנד רובר דיפנדר  (צילום: רונן טופלברג)
לנד רובר דיפנדר (צילום: רונן טופלברג)

הדיפנדר שיגיע כעת הוא הארוך, ה־110. בהמשך יגיע גם הדיפנדר 90, שהוא יותר קצר (מחירו יחל ב־425 אלף שקל). אני נהגתי במשך לא מעט מהזמן שהוקצה לנו בגרסת ה־SE 400, שהיא היקרה יותר (668 אלף שקל, כאמור).

מדובר במנוע בנזין בנפח 3,000 סמ"ק, שבעה מקומות. זו גם גרסת הבנזין היחידה שנחתה כאן. השאר אלה מנועי דיזל בנפח 2,000 סמ"ק, בעלי הספקים של 200 כ"ס ו־240 כ"ס. הנסיעה על הכביש בגרסת הבנזין רק הראתה את ההבדל בינו לבין הדיפנדר הישן שאיתו הגענו למפגש. אם גרסת שנות ה־90 השתרכה לה מאחור, זה הבהיר בלחיצת דוושה שיש לו עוצמה חייתית. הספק של 400 כ"ס ומומנט מרשים של 55 קג"מ יביאו אותו לתאוצה של 6.1 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש.  

אין פה קרקושים ושיעולים, הכל מהודק היטב. מנוע שישה צילינדרים, תיבה אוטומטית בת שמונה הילוכים שאין מילה רעה לומר עליה. זו באמת ליגה אחרת. רק שלנו אמרו “עזבו אתכם כביש, בואו נרד לשטח". אני כבר אומר לכם שאין הרבה יבואני רכב שהיו עושים הדגמות עם ג'יפ יוקרה במשלט 21 שבהרי ירושלים, וגם הסיכוי שתראו שם המוני דיפנדרים חדשים בשנים הקרובות הוא ממש קטן. בכל זאת, עבור רכב שמחירו חצי מיליון שקל וצפונה, יש מקומות יותר סימפטיים שאפשר להדגים בהם עבירות וסיבולת לב־ריאה.

אבל אנחנו נסענו למשלט 21, מסלעה מטורפת שממוקמת כקילומטר מצפון לבית מאיר, מהגבעות השולטות על הכביש ללטרון. לא קלה היא לא קלה הדרך. אז גם בשביל המפותל לשם יש לא מעט נקודות נהיגה מאתגרות, אבל הרכב הזה כלל לא ספר אותן, ובהזדמנות זו צריך לספר שהדיפנדר החדש מגיע עם שלדה אחודה ולא עם שלדת סולם, שמבחינת עולם הג'יפ מדובר בחצי כפירה, אבל מסתבר ששלדת האלומיניום הנ"ל נבנתה כדי לספוג את כל הלחצים שנוצרים בזמן נהיגת אקסטרים. אומרים שהיא גם קשיחה פי שלושה משלדת הסולם המוכרת.

גם המתלים הם מתלי אוויר במקום הסרן החי שהיה בדגם היוצא. ארבעה מתלים עצמאיים שגם מאפשרים להתאים את גובה הרכב - ממרווח גחון מינימלי של 21 ס"מ ועד 36 ס"מ, תלוי במכשולים שיש בדרך.

לנד רובר דיפנדר  (צילום: רונן טופלברג)
לנד רובר דיפנדר (צילום: רונן טופלברג)

הכל נעשה באופן אוטומטי או בלחיצת כפתור. אפשר לבחור את סוג הנהיגה לפי המסלול - בוץ, סלעים, חול. הרכב מנתח כל הזמן את תוואי השטח וגם מחליט לבד מתי הוא נועל את הדיפרנציאל האחורי והאמצעי. לנהג אין שליטה, הרכב הוא הסייען, העוזר, המדריך, לכן יכול להיות שיהיו ג'יפאים שיגידו שזה לא בשבילם. הם רוצים להמשיך לתפקד כבוסים.

כשאני מדבר על סייענים, אני מתכוון גם למערכת מצלמות מאוד משוכללת. על המסך אפשר לראות היכן הגלגלים עוברים בזמן הנסיעה כדי שחס וחלילה אבן סוררת לא תפגע בנו, ויש פה מצלמת “מכסה מנוע שקוף", זאת אומרת מצלמה קדמית המצלמת את השטח ובהשהיה של שבריר שנייה מראה לנהג מה נעשה מתחת לרכב, אילו סכנות אורבות שם.

זה מדליק, מיוחד, אבל גם הרכב הזה, אם אתם לא נהגים מיומנים, יסרב לעלות לבד את משלט 21. עד כאן. הוא יבשל, ינקה ופה יזדקק לכישורי נהיגת השטח הטובים שלכם, אלה שהבאתם מהדיפנדר הישן - ואני לא ג'יפאי.

רק שלנהגים כמוני יש פה שוב שפע של סייענים כמו מערכות בטיחות ברמה הכי גבוהה. ציון האבזור הוא 8, מרבי, והוא כולל בין היתר בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית בזמן חירום, בקרת יציבות אלקטרונית, בקרת התהפכות. עובדה, חזרתי שלם וללא פגע.  

הדיפנדר הוא ללא ספק מרכבי השטח הטובים שיש לשוק שלנו להציע. זה לא רק השם ההוא, שהוציא לו מוניטין ומעמד, זה גם מה שרוצים עכשיו. איכות עם יוקרה, יכולות וביצועים. כל החבילה ארוזה יחד. אז נכון שהיום יש לא מעט תחרות גם מהבית עם הדיסקאברי 5 ובטח עם המלך הבלתי מעורער הטויוטה לנד קרוזר ויודעים מה? גם עם הדיפנדר הישן.

המועמד החדש אולי שייך לעולם המודרני, הטרנדי, אבל ג'יפאות אמיתית היא עדיין מקצוע לחבר'ה מיובלים, מלוכלכים, קשישים הסובלים מלא מעט מחלות רקע ונמצאים דרך קבע בסכנת התהפכות.

גלגלים רזרביים

ברשותכם, נמשיך בעולמות הניהול והיוקרה. קרסו מוטורס מציגה את מכונית המנהלים ניסאן אלטימה בגרסת SL חדשה (בתמונה למטה), והדגש כאן הוא על מערכות בטיחות חדשניות ואבזור מפנק. בבטיחות ניתן למצוא פה את כל החשודים המיידיים - מבקרת שיוט אדפטיבית, דרך בלימה אוטונומית ועד מערכת אקטיבית לתיקון סטייה מנתיב. באבזור תמצאו גג שמש חשמלי. המחיר: 182 אלף שקל.

ניסאן אלטימה (צילום: ניסאן)
ניסאן אלטימה (צילום: ניסאן)

הבטחנו יוקרה, אז כלמוביל החלה לשווק את הדור השני של ה־GLE קופה, ה־SUV היוקרתי של מרצדס, רכב שמחירו מתחיל ב־680 אלף שקל. ובכן, מדובר ברכב בעל הנעה כפולה, מנוע 3,000 סמ"ק והספק של 272 כ"ס, כזה שמאיץ מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 6.6 שניות. ממדי הרכב צמחו להם לעומת הדגם היוצא. למשל האורך גדל בארבעה ס"מ ובסיס הגלגלים בשני ס"מ.

מאוויר הרים לצווארון כחול. קרסו מוטורס תשווק גרסאות חדשות לרכב המסחרי רנו מאסטר. מדובר בגרסאות של חד ודאבל קבינה, וטווח המחירים הוא בין 250 אלף ל־262 אלף שקל. למאסטר מנוע טורבו בנפח 2,300 סמ"ק, הספק של 163 כ"ס ומערכות בטיחות שכוללות בין היתר בלימה אוטונומית, ניטור מרחק מלפנים ובקרת סטייה מנתיב. בארגז ניתן להטעין משקל של למעלה משתי טונות.