ראשית אולמות התצוגה של יבואני הרכב לא סגורים במלואם. שנית, במוסכים של יבואני הרכב הוחלט לעבור למתכונת עבודה שמאפשרת מתן שירות ללקוחות כמעט בכל מצב, ומעבר לכך, יבואני הרכב הצליחו גם למצוא פתרונות יצירתיים לחוליות הכי חזקות בשרשראות האספקה שלהם, מרכזי המסירה. כך הם עשו זאת

כיצד ענף הרכב הישראלי מתמודד עם תקופת הקורונה? 
התשובה במילה אחת : "מצוין". לא מדובר בשגיאה: נתוני איגוד יבואני הרכב הישראלי אשר מסכמים כמה מכוניות נמסרו בישראל בכל חודש מוכיחים שענף הרכב הישראלי חוזר לעצמו מאוד מהר. כבר במהלך החודשים אוגוסט ספטמבר חזר קצב המכירות של המכוניות החדשות לקצב דומה לזה שהיה בשנה שעברה. נכון, את החודשים שבהם סוכנויות הרכב היו סגורות, יבואני הרכב הפסידו. אבל השוק הוכיח שהוא עדיין איתן וחזק. 

ועם זאת יש לציין: ענף הרכב הישראלי לא מורכב רק מסוכנויות למכירה של מכוניות חדשות. יש בענף גם מוסכים וגם מרכזי מסירה ושירות, כל אלה הם נדבכים חשובים עבור יבואני הרכב לא פחות ממערכי המכירה. במוסכים, המצב מעט שונה. המוסכים אכן פתוחים, אך ההבדלים ניכרים. ניקח למשל את מוסך מאזדה, מוסך אשר משרת מותג יפני פופולארי במיוחד בישראל, לעומת מוסך שמשרת מותגים אחרים מתוצרת אירופה, שאינם פופולאריים באותה מידה. 

מוסכי מזדה: מקרה בוחן 
אנחנו חוזרים למוסך מאזדה: מוסך מאזדה כזה מבוסס על פרנסה משני גורמים עיקריים: ציי רכב, שלפעמים תופסים חלק גדול מאוד מעוגת המכירות של היבואן – לעומת לקוחות פרטיים. בימים כתיקונם מוסך מאזדה נהנה מזרימה של לקוחות שחלק מהם מביאים מכוניות ליסינג. כעת בחברות הליסינג מצמצמים פעילות, והמשמעות היא שמוסך מאזדה  או לצורך העניין גם מוסך יונדאי עלול לסבול כעת מירידה בהכנסות. לעומת זאת, במותג האירופי עלולות להיווצר דווקא בעיות שונות: הלקוחות הם ברובם פרטיים אבל יתכן שהפרוטה כרגע לא בכיסם, ולכן הם עלולים לדחות את הטיפול במכונית, מה שגם יגרום לירידה בהכנסות של המוסך. כך שניתן לומר שיש לנו כאן מצב של תיקו בין מוסך מאזדה לצורך העניין ובין מוסך אחר של מכוניות שאינן יפניות.

יבואני הרכב כאמור אינם רק מוסכים ומכירת מכוניות, גם למרכזי המסירה יש תפקיד מכריע. במקרה של מרכזי המסירה המצב שונה: מרכז מסירה תלוי בכמה מכוניות יבואן הרכב מכר, כלומר אם נמכרו מכוניות אז למרכז המסירה יש פרנסה. במהלך החודשים האחרונים יבואני הרכב דאגו לחלק את מרכזי המסירה שלהם לאזורים הרמטיים וגם לחלק את צוותי ההכנה והמסירה לצוותים שאסור להם להתראות זה עם זה. 

המשמעות היא שכל מרכזי המסירה של יבואני הרכב ממשיכים לעבוד. לכן מרכזי המסירה של יבואני הרכב עבדו במהלך החודשים האחרונים במלוא הקיטור כדי להתמודד עם הביקוש שנוצר לפתע בישראל למכוניות, ביקוש שעד לפני כמה חודשים בכלל לא היה קיים. 

חשוב לציין שבחודשים הקרובים המצב עלול להשתנות בגלל רשות המיסים ועלול גם לקבל רוח גבית: למי שלא מכיר, בתחילת שנת 2021 מחירי המכוניות החדשות עלולים להשתנות. הסיבה היא עדכון של השיטה שלפיה מחושבים מיסי הקניה על כל המכוניות החדשות בישראל. גם המכוניות ההיברידיות צפויות לסבול מעליית מס. והמשמעות היא שיבואני הרכב יעבדו קשה מאוד כדי למסור כמה שיותר מכוניות לפני סוף השנה ללקוחות שירצו לשמור את המחיר הישן.

בחלק מן המקרים היבואנים פשוט ישחררו מכוניות ממכס ויכינו אותן למסירה בחודש דצמבר, ובלבד שתהיה להם סחורה להתחיל את שנה הבאה. כך שבכל מקרה, כנראה שעל ענף הרכב לא צריך להזיל דמעה.