עם פרוץ הקורונה, מצא את עצמו רועי אגם, מאמן כושר מנהריה, מובטל. כשהחליט לעשות הסבה מקצועית, הבין שהדרך היחידה לעשות זאת מבלי להוציא כסף שאין לו היא באמצעות בארטר, סחר חליפין. “החלטתי להפוך למדריך טיולים בספרד ובאיטליה והתחלתי ללמוד את השפות ואת ההיסטוריה של המקומות הללו", הוא מספר. "מצאתי מודעה בפייסבוק של מורה שמוכנה ללמד ספרדית בתמורה לשירות מקצועי אחר. מיד עניתי והצעתי לה את שירותיי כמאמן כושר בתמורה. התחלנו להיפגש על בסיס קבוע: אני מאמן אותה, ובתמורה היא מלמדת אותי ספרדית. שנינו מאוד מרוצים מהסידור הזה".

התחברת בקלות לפורמט הבארטר?
"הקונספט הזה נכפה עליי בשל הבעיה הכלכלית שיצרה הקורונה, ואין ספק שזה פתרון מצוין לאנשים כמוני, שאין באפשרותם כרגע לממן מותרות כאלה. זה נתן לי מוטיבציה לחזור לדבר שאני אוהב לעשות - לאמן - ולקבל תמורה הולמת עבורו".

מצרך חשוב

משבר הקורונה והשלכותיו הכלכליות הובילו לפריחה של קבוצות הבארטר – שירות תמורת שירות – שנולדו ברחבי הרשת: בפייסבוק, בטלגרם ובוואטסאפ. אלו מסייעות לישראלים רבים, כמו אגם, לקבל שירות שהם זקוקים לו מבלי להוציא כסף מיותר, ותוך ניצול כישוריהם. לחלקן אלפי עוקבים. "מאז שפרצה הקורונה עלתה כמות המשתתפים בקבוצת הבארטר בכ־46%, ובעקבות הסגר השני הייתה קפיצה משמעותית נוספת", מציינת שירה קורמן, מנהלת קבוצת הפייסבוק “בארטר – שירות תמורת שירות”, שפעילה אומנם מאז אוקטובר 2019, אך הפכה בעקבות הקורונה לאחת הקבוצות הבולטות כיום בתחום. “ככל שאנחנו יותר בתוך הקורונה, יש יותר מעורבות של גולשים".

בארטר - שירות תמורת שירות (צילום: צילום מסך)
בארטר - שירות תמורת שירות (צילום: צילום מסך)


אילו הצעות הכי פופולריות?
“הייתה הצעה למגורים תמורת אירוח חברה, הצעות להקמת דפי אינטרנט ומתן שירותים של עורכי דין. אבל הבארטר הכי חזק כיום – גם כהצעה וגם כתמורה - הוא מסאז’ים".

יש הגבלות מבחינתך על ההצעות שמציעים?
“אני שומרת על דיון מכובד ודואגת שאיש לא יציע בארטרים פוגעניים. אם עולה משהו חמור או חלילה מיני, אז אני מיד מסירה וחוסמת. אסור גם שיהיו הצעות כספיות כי זה נוגד את עקרונות הקבוצה. אני מאמינה שבארטר הוא שיטה אלטרנטיבית לכלכלה ובתקופה הזו אתה רואה את זה היטב”. בימים אלה עובדת קורמן על הדבר הבא: “אפליקציה שבה תוכל לעשות בארטר ללא תלות, כלומר תהיה מוכן לתת ללא התנאי של קבלת משהו בחזרה".

אחד ה”בארטריסטים” מהקבוצה של קורמן הוא מיכאל דובוביק, מורה למוזיקה שעשה בארטר עם אתי אלבוחר, מורה למשחק, וקיבל שיעור משחק תמורת שיעור נגינה בגיטרה. “הכרתי את אתי דרך הקבוצה בפייסבוק והחוויה הייתה מדהימה”, מספר דובוביק. “זה היה מיוחד להיכנס לחוויה כזו עם אנשים זרים ולצאת מלא בנפש. בארטר זה דרך נהדרת להיחשף לשירותים או לתכנים שלא חשבת שתחווה, להכיר אנשים מעניינים ולהתנסות בתחומים מגוונים. אני רואה בזה משהו נפלא לא רק לתקופת הקורונה, אבל על אחת כמה וכמה כשלאנשים יש יותר צורך בתקשורת ובתחושה חברתית, וגם בהיעדר חוגים ואפשרויות בילוי".

לפני יותר מעשור, עם פרוץ המשבר הכלכלי העולמי, הקימה אדית ליכטנשטיין את האתר “ברטרלנד”, שרשם לדבריה זינוק משמעותי מבחינת מספר הגולשים והמשתתפים בבארטרים בתקופת הקורונה. “חלה עלייה מאוד חדה, וזה ברור שהקורונה הביאה לכך שאנשים זקוקים יותר להדדיות הזו”, היא אומרת. “המהות של האתר היא לעזור אחד לשני בכל תחום. כשפרצה הקורונה, אף אחד לא ידע מה מחכה לנו. חשבנו שנחזור לשגרה במהרה, אבל זה לא קרה והעולם השתנה ועדיין משתנה, ויש המון חוסר ודאות. הצורך של אנשים לייצר חוזק משותף הוא קריטי. בימים אלו אנחנו גם פותחים קהילת פייסבוק שתתבסס על האתר ותשרת את אג’נדת הערבות ההדדית".

שירה קורמן (צילום: שני בן שבת)
שירה קורמן (צילום: שני בן שבת)

להערכתך, כשהקורונה תחלוף תהיה ירידה במעורבות באתר?
“לא, אני רואה שיתופי פעולה כאלה בתור ערך עליון, גם מבחינה ערכית, אבל גם מבחינה עסקית, ואנשים מבינים את זה היטב בזכות התקופה הזו".

קבוצת הפייסבוק “בארטר מהלב” נפתחה ביולי האחרון. “הקבוצה לא הייתה מחזיקה מעמד ללא האנשים שמשתתפים בה ומביאים לידי ביטוי את הנתינה והערבות ההדדית”, מסבירה מנהלת הקבוצה, מאדורי קראים. “אני חושבת שהקבוצה הייתה מצליחה גם ללא הקורונה, אבל בגלל תקופת הקורונה, שיש בה הרבה חששות לבריאות ולכסף ואין ביטחון ויציבות, כשאנשים נחשפים לדברים חיוביים ולנתינה מהלב - זה משרה ביטחון. במצב המעורער הזה, תחושת ביטחון הפכה מצרך חשוב ביותר”.

שיח נקי

קבוצת בארטר בולטת שנפתחה בטלגרם בתקופת הקורונה היא “בארטר - החלפת עיסויים” שכשמה, מציעה עיסוי תמורת עיסוי. “אני פעיל בקבוצה כבר לא מעט זמן והגעתי אליה ללא רקע מיוחד בעיסוי”, מספר קובי, עוזר מנהל הקבוצה. “לאט־לאט למדתי את התחום. מתוקף תפקידי אני בעיקר דואג שהחברים בקבוצה ישמרו על הכללים ועל שיח מכובד".

מה הייחודיות של הקבוצה?
“יש מלא אנשים שנהנים ממגע וזקוקים למגע. לא לכולם יש את האפשרות לשלם. הרבה פעמים אלו מתלמדים בעיסוי או אנשי מקצוע שזקוקים לעזרה. הבארטר הזה הוא הפתרון המושלם עבורם. ברגע שנוצר הבארטר, האנשים סוגרים את זה בעצמם. הביקוש לקבוצה גדל בתקופה הזו כי יותר ויותר אנשים זקוקים לעיסוי ולהפגת מתחים וצרות היום, וזה פתרון מושלם עבורם. כל משתתף צריך לציין את גילו, עיר מגוריו, הזמינות
שלו ואם הוא נייד או נייח. חשוב שיהיה ערך לבארטר, ולכן אנחנו מקפידים על הפרטים האלה".

יש מגבלות?

"בקבוצה אין שום אזכורים לעיסוי שמלווה במגע מיני או משהו בסגנון. אם אתה מגיע לבארטר עם מישהו, ואתם ביניכם לבד סוגרים את זה, אז זה בסדר מצדי כל עוד בפומבי אין דיבור כזה. השיח הנקי מאוד חשוב לנו".