אפליקציית YouTube Kids מושקת הבוקר (שני) בישראל, זאת לאחר ששברה שיאי הורדות והפכה לאחת מאפליקציות הילדים הפופולריות ביותר בעולם. כאמור, האפליקציה פותחת בפני ילדים והורים עולם חדש של אפשרויות צפייה בתכנים מגוונים וידידותיים לכל המשפחה. בנוסף, היא מאפשרת שליטה בתכנים אליהם הילדים ייחשפו, ובמשך הצפייה שלהם באותם התכנים.

כאמור, האפליקציה כוללת ארבע תכונות מרכזיות אותן ניתן להתאים באופן אישי לכל ילד במשפחה:  

  • ממשק ידידותי להורים ולילדים: מיד לאחר הורדת האפליקציה, מקבלים ההורים מידע מלא על האופן בו YouTube Kids מסנן או ממליץ על תוכן. בשלב זה, יכולים ההורים להגדיר פרופיל ייחודי לכל אחד מילדיהם, ולהתאים את חוויית השימוש לגיל של הילד. בנוסף, תמונות גדולות יותר, עיצוב צבעוני וסמלים גלויים וברורים מקלים על השימוש באפליקציה עבור ילדים.
  • תוכן מאושר על-ידי ההורים: האפליקציה כוללת מגוון כלים העוזרים להורים לשלוט בחוויית הצפייה של ילדיהם. מצב 'תוכן מאושר בלבד' מאפשר להורים לבחור סרטונים וערוצים בודדים שיעמדו לרשות ילדיהם במסגרת השימוש באפליקציה או להחליט לחסום סרטונים או ערוצים מסוימים. הורים יכולים גם לבחור האם להפעיל את אפשרות החיפוש באפליקציה או לא.
  • זמן מסך: באפליקציה שולב טיימר המאפשר הגבלת זמן צפייה בקלות, כאשר הילד יקבל הודעה כאשר זמן השימוש המוקצב מסתיים. האפליקציה תינעל בסוף אותו פרק הזמן, והוא לא יוכל להשתמש בה.
  • תוכן ידידותי למשפחה: האפליקציה מאפשרת לילדים לקבל מענה לסקרנותם באמצעות ערוצים ופלייליסטים בשבע קטגוריות: למידה, תחביבים, מוסיקה וריקוד, אומנות ומלאכת יד, צעצועים ומשחק, יוטיוברים ו-וולוגרים לכל המשפחה, גיימינג וכן מופעים וסרטים.

האפליקציה זמינה להורדה בחינם למכשירי סמארטפון וטאבלט ב-Google Play וב-Apple Store. בנוסף, ניתן לעשות שימוש בשירות גם באמצעות גלישה באתר. ילדים אינם זקוקים לחשבון Google כדי ליהנות מ- YouTube Kids. לא ניתן להעלות סרטונים או להגיב על התוכן ב- YouTube Kids, אלא רק לצפות בו.

יוטיוב קידס (צילום: צילום מסך)
יוטיוב קידס (צילום: צילום מסך)

ההשקה מתקיימת ברקע העלייה המשמעותית בפרקי הזמן בהם ילדים בישראל עושים שימוש במסכים, זאת בעקבות הסגר הממושך, והריחוק החברתי בשל נגיף הקורונה. סקר שערכה Ipsos לבקשת YouTube בתחילת החודש, מצביע על עלייה של 63% במשך הצפייה היומית הממוצעת במסכים של ילדים בגילאים 3-12 בתקופת הקורונה, מ-2.2 ל-3.6 שעות ביום. 

הסקר, בשבוע הראשון של אוקטובר 2020 באמצעות שאלון אינטרנטי והשתתפו בו 508 הורים לילדים בגילאי 3-12 (קהל היעד של YouTube Kids) במדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל, מצא כי 83% מהילדים בגילאי 3-12 בישראל צופים במסכים בממוצע כ-3.6 שעות מדי יום בתקופת הקורונה.

עוד עולה מהסקר כי חל גידול של 31% בצפייה בתכנים חינוכיים לצד גידול של 12% בצפייה בתכנים בלתי הולמים לגיל הילד במהלך תקופת הקורונה. לאור זאת, 79% מההורים בישראל הצהירו שהיו רוצים לשנות את הרגלי הצפייה של ילדיהם במסכים זאת בשל חששות משעות הצפייה הארוכות ומצפייה בתכנים לא הולמים (68% או כשני שליש).

כמו כן, כמחצית מההורים העידו שהם חוששים מצפיה של ילדיהם בתכנים שאינם מעודדים התפתחות או למידה ומכך שעצם הצפיה באה על חשבון פעילות חברתית או ספורטיבית. 

יוטיוב קידס (צילום: צילום מסך)
יוטיוב קידס (צילום: צילום מסך)

65% השיבו שהסיבה המרכזית לצפייה במסכים היא שעמום וקרוב לחצי מההורים סבורים כי הצפייה היא למטרת בידור. חצי מההורים שנשאלו, הודו כי הם מאפשרים לילדיהם לצפות במסכים על מנת שיוכלו להתפנות לעבוד או למטלות בית וכחמישית מההורים ציינו שמאפשרים צפייה בשביל שיוכלו לישון ולנוח. סיבות אלה בולטות במיוחד אצל הורים לילדים קטנים בגילאי 3-4. זאת ועוד, רק 35% מההורים סבורים שהצפייה במסכים נועדה לשמש לצרכי למידה ופחות משליש מההורים סברו שהצפייה נועדה לטפח תחומי עניין ותחביבים. 

יחד עם זאת, רק רבע מההורים סיפרו כי הם משתמשים בכלים דיגיטליים לבקרה הורית ושיעור דומה מבין ההורים נוהגים לצפות בתכנים עם ילדיהם לעיתים קרובות או באופן קבוע (26%). עוד עלה מהסקר כי כשליש מההורים לא צופים כלל במסכים עם ילדיהם, או רק לעיתים רחוקות. שליש מההורים העידו כי הם צופים יותר עם ילדיהם במסכים בתקופת הקורונה. 

כשנשאלו ההורים על האופן הרצוי לבצע בקרת הורים לתכנים ומשך הצפייה של ילדיהם, הוצגו בפניהם שישה כלים אפשריים שזכו כולם לביקוש גבוה (בין 70-80% מההורים). הכלי המבוקש ביותר הוא מעקב אחר היסטוריית הצפיה של הילד (81%), אחריו אפשרות חסימה של סרטון או ערוץ (79%) ולהתאמת התכנים בהתאם לגיל הילד (79%). הגבלת זמן צפייה דורגה במקום הרביעי (75%).