נמרוד אלדאג, מנהל מוצר בכיר במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, יזם תוכנית בשם "טרנספוז", במסגרתה חברים וחברות מהקהילה הטרנסית עוברים הכשרה לעבודה בהייטק, ומקבלים כלים בסיסיים לפיתוח קריירה. "התחלתי את הפרויקט לפני שנה, וההשראה הגיעה מסיפורה של קולגה מתחום הסייבר, שעברה התאמה מגדרית", סיפר, "היא גם מומחית בעולם הסייבר, והרגשתי שזה עולם די מכיל ומקבל עבור אנשים ונשים עם שוני מסוים, ובתוך זה גם לקשת הטרנסית - מכיוון שרוב העבודה היא מאחורי מחשב, אז מה שחשוב זה הידע והניסיון ולא לאיזה מגדר אתה משתייך ואיפה היית בצבא".

הוא ציין כי לפני יציאתה של התוכנית, ש לאוויר העולם, הוא קיים מספר שיחות עם גורמים מובילים מהקהילה, כדי לקבל הבנה ורקע מתאימים. "בעקבות השיחות הבנתי למעשה, שלפני שבכלל נוכל לדבר על קורס סייבר, צריך לתת לפתוח את הדלת בפני לאנשים ונשים מהקשת הטרנסית, שלרבים מהם לא הייתה כלל ההזדמנות לגעת ולצבור ידע וניסיון בתחומים שמאפשרים כניסה להייטק. עבור רבים, לא היו מסגרות כמו בגרות ברמת תיכון, צבא ולימודים אקדמאיים – שמאפשרים עבור האוכלוסייה הכללית את קרש הקפיצה להייטק", הסביר, "תוכנית מהסוג הזה חייבת תמיכה של חברות ההייטק עצמן, כדי שיהפכו למקומות שיודעים להכיל ולענות על הצרכים של קהילה זו".

נמרוד אלדאג (צילום: אמיר ברקול)
נמרוד אלדאג (צילום: אמיר ברקול)

בוגרות ובוגרי השלב הראשון בתוכנית, הנערכת בהובלת מיקרוסופט וסייבריזן, יוכלו לעבור הכשרות מתקדמות יותר, ולעבור בהצלחה תהליכי השמה בחברות שונות. "אני יודע שעבור רבות ורבים קשה למצוא עבודה, בטח כזו שתכיל את הצרכים הייחודיים שלהן", הדגיש. כלל המרצים במסגרת התוכנית ועשים זאת בהתנדבות - "רבים מהם קולגות שלי במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, ומומחים בתחומם עם מאות שנות ניסיון במצטבר בתעשייה, שיכשירו את המשתתפות והמשתתפים על מנת לעבוד בסביבה ממוחשבת".

הוא ציין כי בוגרי ובוגרות הקורס יקבלו בין היתר "תעודה ממיקרוסופט וסייבריזן על אישור השתתפות והתכנים שהועברו. תעודה זו היא הוכחה להכשרה ותסייע במציאת עבודה קבלה למשרות בתחום. ידע בתוכנות רלוונטיות ועבודה בסביבה ממוחשבת, ,היכרות אינטימית עם חברות הייטק שונות והתפקידים בהן וניסיון מעשי בחיפוש עבודה וראיונות עבודה".

אלדאג, כיום נשוי ואב לילדה, יצא מהארון כשהיה בתיכון. "במקביל לתהליך הצטרפתי לקבוצת איג"י ברחובות, שמאוד תמכה ועזרה לי לקבל את עצמי ולמצוא קבלה בסביבה שלי. בזמן הצבא וגם הרבה אחרי התנדבתי בכמה ארגונים שונים של תמיכה בלהט"ב. חשוב לי מאוד לתרום חזרה לקהילה שלי ולתמוך במאבקים השונים שהיא מובילה", סיפר, "אני מכיר סיפורים רבים על חברים מהקשת הטרנסית, שניסו להתקבל לעבודה וברגע שהבינו בחברה את זה - פתאום מצאו המשרה כבר לא רלוונטית". הוא ציין כדוגמה לכך סיפור של בחורה שהוא מכיר - שלמרות הנתונים שלה, המשיכה לקבל דחיות מכל כך הרבה מקומות: "בסוף היא מצאה את עצמה בעבודה שבה היא לא מממשת את הפוטנציאל שבה, וגם על זה אמרו לה שהיא 'צריכה להגיד תודה שנותנים לה את ההזדמנות הזו'".

מובילי תוכנית "טרנספוז" (צילום: יח''צ)
מובילי תוכנית "טרנספוז" (צילום: יח''צ)

מה היה הדבר שהכי הופתעת ממנו בתוכנית?
"ההתלהבות והרצון ללמוד ולהכיר שיש למשתתפים. בסופו של דבר מדובר באנשים מרקעים שונים, בגילאים שונים עם רצונות ומטרות שונים – ועדיין כולם מוצאים מוטיבציה מדהימה ועניין בקורס. חשבתי שיהיה יותר קשה לייצר את ההבנה ואת ההשתתפות אבל זה בא ממש טבעי".

אילו תגובות קיבלת על התוכנית?
"כולם מפרגנים מאוד. אני חושב שמאוד קל להבין את החשיבות של הפרויקט והרבה אנשים מכירים פרויקטים דומים עבור אוכלוסיות אחרות, אז מאוד קל להם להבין מדוע הפרוייקט קיים. היו כמה ששאלו בפשטות "למה הם לא עושים פשוט תואר כמו כל אחד אחר?", מה שהוביל לשיחה די מעמיקה על הקשיים שיש גם בעולם האקדמיה, בתיכונים ובהכשרות מקצועיות. בסוף כולם תמכו ועובדה שהרבה אנשים מיהרו להתנדב ולקחת חלק.  המשתתפים מאוד שמחים ושמחות שקיימת עבורם.ן הזדמנות כזו ומרגישים שאסור לפסוח עליה, בטח עם הקושי התעסקותי הגובר שקיים בעולם בעקבות הקורונה, ודווקא ההייטק נפגע יחסית פחות ממגזרים אחרים".

ליצירת קשר עם התוכנית: [email protected]