אגף התקשוב וההגנה בסב"ר הקים בחודשים האחרונים את מדור "הצעת סטארט־אפים" לקידום חדשנות ופיתוח מיזמים ותרבות ארגונית המשלבת חדשנות בצבא. תחת עידן הקורונה מספר יוזמות קודמו במהירות ובהצלחה, וקמו מתוך הצבא ולמענו. 

חיילים ואנשי קבע מכלל היחידות פונים אל המדור, שנותן את כל האמצעים הדרושים, וזוכים לייעוץ ולליווי, לחיבורים בין אנשים ולתוכניות אסטרטגיות. רמ"ד חדשנות באגף התקשוב והגנה בסב"ר סרן אליאהב עמרם מספר שהאגף אחראי על כל המערכות הדיגיטליות בצבא - הן ארגוניות והן מבצעיות, ופועל בימים אלה לקידום יוזמות דיגיטליות והטמעתן בצה"ל.

"אתה יכול להביא את האפליקציה הכי טובה או הרעיון הכי טוב, אבל אם אין לך תרבות שתומכת בזה, החל מראש האגף ועד החיילים, זה לא מועיל", מספר עמרם ומוסיף כי בכל יחידה בחיל הקשר והתקשוב יש אנשים שתפקידם לקדם יוזמות.

תחת משבר הקורונה קמו שלושה פרויקטים מרכזיים באגף, שזכו למענה מהיר באמצעות עבודה מרחוק ובצוותים וירטואליים. "תוך פחות משלושה חודשים הצלחנו להוציא תוצר. זה לא דבר שקורה בשגרה", מחדד עמרם. 

קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה  (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

המיזם הראשון נקרא ZAMZAM, מערכת תורים המאפשרת לחיילים לדעת מתי להגיע לאחד ממוקדי העומס, כמו חדרי אוכל או מרפאות, ולתאם זמן הגעה עם המערכת כדי להימנע מהתקהלות.

מיזם נוסף נקרא FTC - מערכת אלקטרונית המתריעה ממספר רב של אנשים במבנה, וגם במקרה שאחד המבקרים במבנה לא חיטא את ידיו. המערכת שימושית במיוחד בחדרי אוכל ומרפאות. 

המיזם השלישי שקם תחת השפעת הקורונה הוא "360", המדמה באמצעות מצלמת גו־פרו שדה קרב ומאפשר למידה אינטראקטיבית ואימונים מרחוק לחטיבות החילוץ ולחיילים בהכשרות באמצעות משקפי VR המותאמים לניידים אישיים. 

שיתוף פעולה מעניין נוסף נוצר עם יחידת שחר בחיל הקשר והתקשוב, שהוליד את אפליקציית "בדרכים" לנסיעה שיתופית. האפליקציה מקשרת בין החיילים בצורה מאובטחת, ודרכה הם יכולים לאתר נסיעות הרלוונטיות אליהם ולהצטרף אליהן. 

קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה  (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)

יזמת אפליקציית "בדרכים", רמ"ד כוננות רס״ן אורנית אביטן, מספרת: "הרגשתי שהמדור פיתח אותי כיזמת וחיזק את היכולת שלי להפוך את הרעיון לאפליקציה שעובדת תוך זמן קצר מאוד. הם זיהו את הצורך והוא התממש". 

עוד הוסיפה אביטן: "אני מאמינה שהצבא יכול ומחויב להיות פורץ דרך ולהוביל קידום פרויקטים שיכולים להשפיע על כל המדינה בשורה של נושאים, כמו הפחתת הפקקים וחיסכון בזמן ובדלק. יש לנו יכולת לשנות את הסביבה שלנו".