בעקבות הזינוק החד ברמת התחלואה בקורונה ובמספר הנדבקים היומי, פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו ערך היום (חמישי) תדרוך לתקשורת בו עדכן על ההחלטות שהתקבלו מוקדם יותר בקבינט הקורונה.

"זה לא סוד שמצב התחלואה עלה מדרגה נוספת וזה מאוד מטריד", פתח גמזו את דבריו. "אנחנו רואים עליה גבוהה של כמות התחלואה ושל חולים חדשים במגזר החרדי ב-10 הימים האחרונים. לאחר שהצליחו להוריד את רמת התחלואה, היא עלתה שוב באופן מטריד מאוד. חלק מזה קשור לבדיקות הסקר בישיבות אבל חלק גדול מההדבקות עדיין בתוך היישובים של המגזר החרדי. קשה שלא לקשור את הדבר בתחילת הלימודים במגזר".

"גם בחברה הערבית עולה התחלואה", המשיך גמזו. "החברה הערבית צריכה להבין היטב שיש להפסיק עם האדישות והזלזול. אני מבקר הרבה בישובים הערביים ורואה חוסר הפנמה. לא מבינים שחתונה זה אירוע הדבקה שממשיך למשפחה ולסובבים".

"אנחנו רואים גם עלייה באוכלוסיה הכללית. תחלואה שמטפסת ביממה מאלפיים לשלושת אלפיים היא מאוד מדאיגה. זה השלב שבו אתה מבין שהגעת להתקדמות מעריכית. אנחנו יודעים שמערכת החינוך יכולה לגרום להדבקה, גם אם היא עושה זאת בצורה בטוחה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ופרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו (צילום: טל שחר)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ופרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו (צילום: טל שחר)

"השבוע העברנו את מודל הרמזור שמאפשר לדרג ישובים ע"פ רמת התחלואה. הרמזור לא נגמר בצבעים, הוא מהווה את היכולת שלנו לבחון את הצעדים שלנו באופן ממוקד", הוסיף הפרופסור. "הצעדים זה גם ההתערבות, התמיכה והסיוע. ערים אדומות זה לא אות קין. זה מקומות שרוצים להתערב יותר ולעזור יותר".

"הנחיתי היום את פיקוד העורף לתת את מיטב הסיוע לערים האדומות, אך לצערי רמת התחלואה הגבוהה מחייבת צעדים נוספים, צעדים רוחביים שאין לראש העיר. בקבוצת הערים האדומות עם התחלואה הגדולה ננהיג עוצר לילי - כן, אין ברירה, וכמובן סגירת מערכת החינוך. אלו צעדים מאוד לא פשוטים אבל כשרואים התפרצות מעריכית וחוסר שליטה שלנו ושל העיר על מצב התחלואה - אין לנו ברירה".

"אין יוצא ואין נכנס בערים עם פעילות גבוהה ותנועה גבוהה. עיר כזו גורמת לתחלואה בערים אחרות עקב המעבר ממנה ואליה", הדגיש. "במיוחד במגזר הערבי ובחברה החרדית אנחנו רואים את זה, את המעבר של התחלואה מעיר לעיר מעורבת. זה קורה כל הזמן" וזה בעצם גורם להתפשטות ההדבקה בכל רחבי מדינת ישראל".

"אנחנו באירוע של מלחמה. מול היקפים כאלו של תחלואה לא נצליח להתמודד. זה הרגע שבו בתי החולים יקרסו", הוסיף. "המטרה היא בלימת התפשטות. לכן אנחנו נדרשים לצעדים שאנו נוקטים בלב כבד. כל ישראל במלחמה וכל ישראל צריכה לעזור האחד לשני".

"אנחנו נכנסים לרגע קשה במאבק וצריכים לעשות הכל כדי שהאפשרות לסגר תתרחק מאיתנו. אלו החלטות קשות ויהיו עוד החלטות קשות. נצטרך לראות מה יהיה בימים הקרובים", סיכם גמזו, וקרא: "זה מסר לכל עם ישראל. שום חתונות, שום זלזול בהנחיות, שום התקהלות שאינה חוקית. כל מי שלא שם מסכה ומזלזל - מבחינתי יורק בפרצוף של רופא שעובד 24/7".

פיקוד העורף ואכיפת הקורונה (צילום: דובר צה''ל)
פיקוד העורף ואכיפת הקורונה (צילום: דובר צה''ל)

כזכור, השרים וחברי הקבינט החליטו על הטלת סגר על 30 הערים האדומות למשך שבוע. השרים אריה דרעי ויעקב ליצמן הצביעו נגד המהלך.

בין המגבלות על הערים האדומות: הגבלה על יציאה במרחק 500 מטר מהבתים, סגירת מערכת החינוך חוץ מהחינוך המיוחד ואיסור יציאה וכניסה פרט לעובדים חיוניים. בשבוע הבא תתקבל החלטה לגבי הטלת סגר מלא.

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום קבינט הקורונה

מוקדם יותר היום התייחס למצב התחלואה גם ראש הממשלה בנימין נתניהו: "במשך חודש שלם היינו ברמה של תחלואה גבוהה, אפילו גבוהה מאוד, אבל יציבה. בימים האחרונים חלה עלייה, ועלייה דרמטית מאוד אתמול", אמר בתום קבינט הקורונה. 

"החלטנו היום בקבינט הקורונה לעשות מאמץ בלימה מיידי נגד העלייה הזאת בתחלואה. קיבלנו החלטה להפעיל סגרים על הערים האדומות - משם יוצאת הדבקה גם בתוך הערים עצמן וגם ליתר אוכלוסיית ישראל. אני מבקש את שיתוף הפעולה של כל אזרחי ישראל על מנת לבלום את התחלואה הזאת. זה חשוב לבריאות של כל אחד ואחת מכם".