דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן קיים היום (חמישי) שיחה עם כתבים בנושא התמודדות צה"ל עם הקורונה וסיוע למדינה. "ההחמרה בתחלואה מדאיגה אותנו והגדרנו את ההתמודדות עם הנגיף כמשימה הראשונה שלנו עכשיו", הסביר, "היום אנחנו נמצאים בסדנא מטכ"לית, שיש לה תכלית למידה, לצד הצעת רעיונות נוספים להרחבת הסיוע הצבאי למדינה".

הוא ציין כי מספר החולים העדכני בקרב המשרתים עומד על 1,016, כאשר כולם במצב טוב, ומספר המבודדים עומד על 13,500. "פתחנו כפר נוסף למחלימים באולגה, זאת בנוסף למתחם הפעיל באשקלון", הוסיף דובר צה"ל, "הנהלים בצבא יוחמרו כחלק מההתמודדות, והשינויים כוללים בין היתר עוצר יציאות עד חודש ימים. אנחנו נערכים למתן מענה לכמות גדולה של חיילים שיסגרו את הסופ"ש בבסיסים".

שר הביטחון גנץ ופרופ' גמזו במפקדת אלון

בהמשך חשף זילברמן כי במעבדת הקורונה הצבאית מתבצעות מדי יום כאלף בדיקות, כאשר בימים הקרובים צפוי להיכנס לשימוש רובוט נוסף, שיפענח מאות בדיקות נוספות ביום. "החלטנו כי התרגיל המטכ"לי שמתוכנן לסוף אוקטובר יתקיים כסדרו, אך יתבצע בצורה מצומצמת", הדגיש, "בוטלו כ-5,000 אנשי מילואים שהיו אמורים להשתתף בו. במקביל, מורידים גם תעסוקה מבצעית מגדודי המילואים". 

"צה"ל יקים בשיתוף עם משרד הבריאות ורמב"ם שתי מחלקות קורונה לטיפול באזרחים חולי קורונה עד מצב בינוני", הציג, "הנושא הובל על ידי סגן הרמטכ"ל יחד עם מנכל משרד הבריאות ואושר על ידי שר הביטחון. זו הפעם הראשונה שצה"ל יטפל באזרחים בשטח המדינה". הוא ציין כי לשם כך, ייעשה שימוש בכוח אדם של חיל הרפואה - רופאים, פרמדיקים וחובשים, יהיה מדובר בכמאה חיילים. התוכנית המקורית היתה להקים את המחלקות בביה"ח איכילוב, אך לבסוף הוחלט לעבור לצפון - שכן התשתית התת קרקעית מתאימה יותר לצבא.

העברת חולים למחלקת הקורונה התת קרקעית בביה''ח רמב''ם (צילום: אביב מיוחס)
העברת חולים למחלקת הקורונה התת קרקעית בביה''ח רמב''ם (צילום: אביב מיוחס)

למעשה, המשמעות כי היא כוח אדם מהצבא ינותב למאבק בקורונה, ומוותרים על חלק מרפואת השגרה של צה"ל. "נציע לחובשים ואנשי רפואה שאמורים להשתחרר בקרוב לחתום לשירות קבע קצר בהתאם למשימות", הוסיף זילברמן ופירט על פעילות מפקדת אלון: "ממשיכים לצבור את מערך החקירות האפידמיולוגיות, כאשר כיום ישנם 1,700 חוקרים, ובחודש הבא נעלה ל-2,400 חוקרים". כעשרת אלפים חיילים מבצעים כיום פעולות שונות הקשורות לקורונה.

מחלקת הקורונה בחניון של בית החולים רמב''ם (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
מחלקת הקורונה בחניון של בית החולים רמב''ם (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

דובר צה"ל ציין כי מטרה נוספת שעלתה בסדנה, שתגיע הערב לסיומה, ובה משתתפים בכירים רבים בצבא - לצד גורמים מתחום הרפואה, מהרשויות המקומיות ומהמועצה לביטחון לאומי, היא שיפור המשימות שהצבא מבצע כעת, לצד איתור מרחבים נוספים לסיוע. אחת האפשרויות שעלו, היא סיוע הצבא בתחום החינוך, בתום סינכרון מערכות המידע השונות וסיוע לאוכלוסיית הגיל השלישי. בהמשך התדרוך התייחס דובר צה"ל לסיוע שהצבא מעניק למשטרה באכיפת תקנות הקורונה ובמחסומים ברחבי הארץ, וציין כי "נעשתה פניה למשטרה בבקשה שלא ישבצו חיילים במשימות אכיפה במקומות בהם יש חיכוך עם מוקדי הפגנה שונים, זאת בנוסף להוצאתם מירושלים".

סרטון שמפרסם דובר צה"ל להגברת המודעות לנגיף הקורונה
סרטון שמפרסם דובר צה"ל להגברת המודעות לנגיף הקורונה

עוד נמסר מדובר צה"ל כי בסך הכל כ-4,500 חיילים בסדיר ובמילואים מתגברים במשימות סיוע לעורף האזרחי. כ-1,500 חיילים בסדיר וכ-3,000 חיילי מילואים לוקחים חלק במאמץ ההתמודדות עם הנגיף. כ-350 חיילים בסדיר ובמילואים מתגברים ביחידות צוות בבתי חולים. בנוסף, כ-1,000 חיילים מסייעים למשטרת ישראל במשימת הפיקוח על שמירת ההנחיות במרחב האזרחי ועוד כ-350 חיילים בסדיר ובמילואים מתגברים ביחידות צוות בבתי חולים.