היום (ראשון) ייפתחו מחלקות הקורונה 'כתר' מטעם צה״ל, ויצטרפו למחלקות בית החולים רמב"ם בטיפול בחולי קורונה. מחלקות הקורונה יופעלו על ידי כ-100 אנשי צוות רפואי צבאי הכוללים רופאים ורופאות, אחים ואחיות, חובשים, חובשות וסגל רפואי נוסף מתוך מערך הרפואה הצבאי הסדיר של חיל הרפואה.

מחלקת הקורונה בבית החולים רמב"ם, קרדיט דובר צה"ל

במהלך השבוע החולף, עברו אנשי הצוות הרפואי הצבאי הכשרה על ידי סגל הקריה הרפואית ברמב"ם, שהותאמה להנחיות משרד הבריאות. ההכשרה כללה תכנים עיוניים ומעשיים אשר הכינו את הצוותים לטיפול בחולי הקורונה העתידים להגיע למחלקות באופן המקצועי והאנושי ביותר. 

כעת מתקיים מעמד חניכת המחלקות הצבאיות ״שבט אחים" לטיפול בחולי קורונה בבית החולים רמב"ם, בראשות שר הביטחון, בני גנץ, שר הבריאות, יולי אדלשטיין, סגן ראש המטה הכללי, אלוף אייל זמיר, קצין רפואה ראשי, תת-אלוף פרופסור אלון גלזברג ומנכ"ל בית החולים רמב"ם, ד"ר מיכאל הלברטל.

מחלקת הקורונה הצבאית ברמב''ם (צילום: דובר צה''ל)
מחלקת הקורונה הצבאית ברמב''ם (צילום: דובר צה''ל)

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל וחיל הרפואה הינם חלק ממערך הבריאות הציבורית והלאומית ויסייעו למערך זה ככל שיידרשו לכך. צה"ל רואה במשימה זו שליחות וחשיבות עליונה ובעזרת סגלי הרפואה, אשר נבחרו בקפידה, נערכו למשימה במהירות יוצאת דופן, ותוך שיתוף פעולה הדוק עם בית החולים רמב"ם, יוענק הטיפול הרפואי הטוב ביותר לאזרחי מדינת ישראל".

קצין הרפואה הראשי, תת אלוף אלון גלזברג, אמר: "זוהי פעם ראשונה שאנו מטפלים באזרחים ישראלים בבית חולים צבאי. כ-100 אנשים שלנו הכשרנו, כ-15 רופאים מומחים עם התמחויות רלוונטיות. השאר רופאים משאר יחידות צה"ל, כולל רופאי יחידות מיוחדות. במקום שממנו הבאנו את רופא היחידה לא הבאנו את הרופאים הגדודיים ולהפך".

"זוהי פעילות משולבת שעושים יד ביד עם רמב״ם. מסר שחשוב לנו כמדינה, שילוב הכוחות למשימה לאומית. צה״ל מעולם לא טיפל באזרחי ישראל, הקמנו מחלקות במהירות בזק. זה שם לנו רף מקצועי מאוד גבוה. יש כאן סטנדרט לאומי שעובדים לפיו ולכן היה חשוב החיבור למרכז רפואי מוביל. מקימים את המחלקות על בסיס האנשים הסדירים שלנו. זה אתגר, לוקחים חבר׳ה מוכשרים וטובי האנשים במדינה. הכנסנו אותם ל״טירונות״ ברמב״ם שכללה הרצאות, תרגולים, וסימולציות. רמת מוכנות מאוד מאוד גבוהה. יודעים לתחקר את עצמם ולפעול מחדש. שילוב בין חשיבה צבאית לרוח", הוסיף תא"ל גלזברג.

"זה אירוע מכונן. כשנסתכל בהיסטוריה נראה את האירוע הספיציפי הזה. הצבא ובית החולים עובדים כתף אל כתף. זהו הבסיס לערבות ההדדית. קיבלנו החלטה לבוא ולהכנס יחס מתחת לאלונקה של הפנדמיה. המחויבות שלנו היא לתת טיפולי רפואה לאזרחי ישראל. המתקן זה רובד אחד, המשאב האנושי הוא הרובד השני. אנחנו נהיה בשיתוף פעולה מלא. אנחנו לוקחים את האחריות המקצועית על האירוע הזה. הגיעו הטובים ביותר. אנו רואים את המחויבות של אנשים. התפיסה המהירה לצאת מ״איזור הנוחות״ הצבאי. בליווי המערכים השונים של צה״ל, לראות איך הכל התחבר מהכיוון האזרחי לצבאי במטרה לתת את שירותי הרפואה ברמה הכי גבוהה לאזרחי ישראל. יש הרבה מאוד שותפים יש לאירוע הזה. יש גיוס מלא והבנה של חשיבות האירוע. זהו מסר משמעותי למדינת ישראל. יחד עם זאת, למרות היכולות שאנו מפגינים, אסור לנו לטעות לרגע - כל אחד מאיתנו צריך לעשות את הפעולות הבסיסיות בכדי למנוע את התחלואה", הוסיף פרופ' הלברטל.

שר הביטחון, בני גנץ, אמר בטקס: "יש לנו במדינת ישראל מערכת בריאות עם כוח אדם מצוין, עם תשתית טובה, אבל בואו נגיד ביושר- אין לה, או לא היו לה, את המשאבים הנדרשים, ועדיין אין לה את היקף כוח האדם הנדרש. בסופו של דבר ראינו פה הרבה יותר תשתית, וצוואר הבקבוק יוותר כוח האדם, ואנחנו פועלים כדי להשלים פער של עשור של הזנחה. אי אפשר לטאטא את זה מתחת לשטיח, זה מונח שם, עשור של הזנחה שפגש מגיפה. אנחנו לא מייללים על העבר, אנחנו צריכים כרגע להתמודד עם ההווה ולפתור את העתיד, ובזה נתמקד ונמשיך".

בני גנץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

"כמו שאנחנו יודעים וכמו שנמשיך לעשות, מאות חיילי צה"ל פרוסים בעשרות בתי חולים, מפקדת אלון קוטעת מדי יום אלפי שרשראות הדבקה ובונה ומרחיבה את היכולת שלה גם בתוך המפקדה עצמה, גם בקשר עם משרד הבריאות, בחוקרים ברשויות המקומיות שפיקוד העורף פרוס בלמעלה מ-250 יקל"רים ביישובים, שמשרד הביטחון פרוס ב-150 ערים ורשויות מקומיות עם תכנית "אנשי חיל" ומגיש סיוע אזרחי. אנחנו נלחמים בשטח יחד עם ראשי רשויות כדי לנצח את המערכה המקומית, אנחנו חותרים לניצחון בכל מקום", הוסיף גנץ.

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמר במעמד הפתיחה: "ביום שלישי אציג מתווה של תקווה. התחלה של שחרור הדרגתי, בטוח ואחראי שיש בו כדי להשאיר את התחלואה נמוכה באופן שמערך קטיעת שרשרת ההדבקה יתפוס את הנדבקים. יש אפשרות לעשות זאת בתנאי שלא ניגרר לפופוליזם. כולם רואים את הנתונים של ירידה מסוימת בתחלואה. אבל מי שיוצא בקריאות לפתוח באופן מיידי את הכל - הורס את הכלכלה ואת החיים של בני האדם, של מי שסבל מספיק. אי אפשר לפתוח ותוך כמה שבועות להביא לסגירה נוספת.

שר הבריאות יולי אדלשטיין (צילום: טל שחר)
שר הבריאות יולי אדלשטיין (צילום: טל שחר)

"כשאנחנו מדברים על יציאה הדרגתית אנחנו אומרים לאותם אנשים: רוצים להבטיח שלא נדרוש שוב לסגור את העסק. אנחנו כממשלה חייבים לדאוג שאותם בעלי עסקים ואנשים שהפסידו המון, יקבלו לא רק דמי כיס, אלא בזמן אמת פיצוי מלא. ובכוונתי להאבק למען זה. לא יכול להיות מצב שאנחנו דורשים הגבלות ואחר כך עצמאים ועסקים לא קיבלו את הפיצוי הנדרש. לא אתן למצב הזה להימשך. יש נתונים מעודדים. כל השאר תלוי בכל אחד מאיתנו".