נערכים לפתיחת השמיים: על רקע הנחיות משרד הבריאות במסגרת המאבק הלאומי בנגיף הקורונה, מבצעים בשדה התעופה ההיערכות המיוחדת לקראת החזרה העתידית לשגרה, תוך דגש רב על בדיקה יעילה ומהירה של הנוסעים החוזרים לארץ. "יצירת מסלול אדום ומסלול ירוק והאמצעים הטכנולוגיים שהכנסנו יביאו לקיצור משך ההמתנה בנמל התעופה בן גוריון בבדיקות של נוסעים החוזרים לארץ", הדגיש מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, שלמה מור יוסף, היום (שני) במהלך סיור עיתונאים בנת"ג.

ישראלים בנתבג יום לפני הסגר קרדיט אבשלום ששונ

מור יוסף הציג את המתווה לפיו עתיד לעבוד נמל התעופה, והסביר כי יהיו שני מסלולים נפרדים:

"המסלול האדום, המיועד לחוזרים ממדינות המוגדרות 'כאדומות', שכל אחד מהם מחוייב לשהות בבידוד במשך 14 יום לאחר הגעתו לנתב"ג, והמסלול הירוק, שנועד לחוזרים ממדינות 'ירוקות' והוא כולל תשאולים בשלוש תחנות: ביקורת דרכונים ביומטרית, בדיקת הצהרות הבריאות של כניסות ישראלים ותשאול רפואי על ידי עמדה של מד"א. לפני קבלת האישור המיוחל להיכנס לארץ".

ברשות האוכלוסין גם נערכו להתמודד עם ישראלים החוזרים לארץ ומנסים להתחמק מחובת 14 ימי בידוד. "היו נסיונות להתחכם ולא להיכנס לבידוד. ישראלי החוזר ממדינה ירוקה אינו צריך לשהות בבידוד, אבל מי שמגיע ממדינה אדומה חייב להיכנס לבידוד", הוא מציין עוד – "היו גם מקרים של נסיונות להציג מסמכים מזוייפים, כדי לחמוק מבידוד. כאשר מישהו כזה נתפס אנחנו מעבירים אותו לטיפול המשטרה והוא גם יקבל קנס כספי".

מנכ''ל רשות האוכלוסין שלמה מור יוסף (צילום: משה כהן)
מנכ''ל רשות האוכלוסין שלמה מור יוסף (צילום: משה כהן)

במהלך סיור עתונאים הגיעה נוסעת שנחתה מארה"ב ללא אישור כניסה לישראל. "הנוסעת תוחזר בטיסה חזרה לארה"ב ועד אז תשהה בחדר המסורבים לכניסה לארץ. אנחנו דואגים לשתיה ומזון, עד שתעלה על הטיסה שתחזיר אותה", הסביר מנהל אשכול נתב"ג ברשות האוכלוסין, אמנון שמואלי. לדבריו, משך בדיקת הנוסעים יהיה כחצי שעה לכל טיסה. "כל נוסע עובר תשאול והמטרה היא ליצור מעבר מהיר עד כמה שניתן, אבל חייבים להקפיד את ההנחיות", ציין עוד מור יוסף.

בין הנסיונות לעקוף את חובת הבידוד, היה גם באמצעות הצגת אישור של מחלים מקורונה, שעל פי ההנחיות אינו צריך להיכנס לבידוד. שמואלי התייחס לנושא והדגיש: "אנחנו בודקים פרטנית אישור של כל אחד ואחד מהנכנסים". עוד הוסיף שמואלי כי "האזרחים הזרים המקבלים אישור משגרירויות ישראל בחו"ל לכניסה לארץ, חייבים להיכלל באחת מ-18 הקטגוריות, בהן ביקורים ואירועים משפחתיים, רצף תפקודי של חברות במשק, תיירות מרפא ועבודה עם מטופל סיעודי".

הנוסעת שהוחזרה לארצות הברית (צילום: משה כהן)
הנוסעת שהוחזרה לארצות הברית (צילום: משה כהן)

מור יוסף ושמואלי הדגישו כי על אף ההיערכות, הקורונה מזמנת לעיתים סיטואציות מורכבות והדגימו: "למשל נוסעים המגיעים ממדינה ירוקה, עם קונייקשן בנמל תעופה מדינה אדומה, אינם צריכים להיכנס לבידוד. לדברי מור יוסף: "נוסעים המגיעים במסלול האדום, נדרשים להיכנס תוך שעתיים לבידוד בכתובת שהם מוסרים - אם לנוסע אין כתובת למקום בידוד, הוא נשלח למלונית".

עוד נציין כי תנועת הנוסעים צנחה דרמטית מאז פרוץ משבר הקורונה. אמנם בעקבות פתיחת השמיים ב-19 באוגוסט, חלה התעוררות, אבל המספרים עדיין רחוקים מאוד לעומת אשתקד. "לפני משבר הקורונה עברו בנתב"ג בממוצע כ-400 אלף נוסעים זרים בחודש", סיפר מור יוסף והשווה: "באפריל המספר צנח ל-1,700. לאחר פתיחת השמים ראינו יותר נוסעים, בעיקר ישראלים, שיצאו למדינות ירוקות ובשדה עברו כ-20 אלף במהלך ספטמבר. זה עדיין רחוק מאוד מהמספרים שהכרנו".