בזמן שקבינט הקורונה מתכונן לדיון שיתקיים מחר בנושא הצעות לתכנית פתיחה מחודשת של מערכת החינוך, מומחים מזהירים היום (שני) כי הארכת הלמידה מרחוק והריחוק מבתי הספר יכולים לגרום להשלכות שליליות לטווח הארוך על הילדים, המשפחות והחברה כולה. המומחים מדגישים כי ילדים, במיוחד ילדים מתחת לגיל 10, נמצאים בסיכון נמוך מאוד לחלות בנגיף ולהפיץ אותו.

גורמים שונים במשרד הבריאות נתנו הערכות שונות למועד חזרת התלמידים לבית הספר. חלקם טוענים כי ילדים בגיל הרך יוכלו להתחיל את הלימודים שוב כבר ביום ראשון, בעוד שילדי בית הספר היסודי יצטרכו להמתין, אולי עד נובמבר או דצמבר, ותלמידי תיכון כנראה עד ינואר. אבל זה לא מספיק קרוב עבור רבים.

אלו לא רק ההורים, שעוצרים את עבודתם כדי לעבוד בבית, שהפכו להיות טכנאים במשרה מלאה ופותרים את כל הבעיות הטכניות התכופות בלימוד מרחוק באמצעות הזום, שמייחלים לרגע שילדיהם יחזרו לבית הספר. גם מומחי חינוך מתעקשים כי למידה מרחוק אינה תחליף לשיעורים רגילים - ואינה הכרחית מבחינה רפואית למניעת התפשטות הנגיף.
 
"כשאתה מסתכל על הנתונים, בתי הספר אינם מניעים את התפשטות הזיהום", אמר ד"ר אלכסנדר גיללס-הלל, רופא ילדים המתמחה בריאות במרכז הרפואי הדסה בירושלים. הוא חקר את השאלה הזו מקרוב עם קבוצת רופאים ואנשי אקדמיה מהמרכז הרפואי הדסה והאוניברסיטה העברית בירושלים, והקבוצה אף כתבה כמה דוחות בנושא.
 
אורה פלטיאל, פרופסור לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית-הדסה בראון, ממחברי הדו"ח שפורסם בתחילת החודש, אמרה ל"ג'רוזלם פוסט" לאחר פרסומו כי "אנו מאמינים מאוד שהילדים הם הקורבנות של ניהול המשבר ולא של המחלה". עוד הוסיפה: "ההשלכות של השארת הילדים בבית הן איומות. מחקרים הראו שלמידה מרחוק יכולה לתרום להשמנת יתר, דיכאון וחרדה בקרב ילדים, וכן להחמרת הבעיות לילדים שכבר סובלים מלקויות למידה". 

פרופ' יזהר אופלטקה מאוניברסיטת תל אביב, מזהיר מפני השלכות ארוכות טווח ורציניות שיתכנו אם לא יחזירו ילדים בכל הגילאים לבתי ספר במהירות האפשרית. "מה שכולם צריכים זה תשומת לב אנושית, ולא תשומת לב טכנית", אמר וציין כי "מורים מדווחים באופן שגרתי שמספר רב של תלמידים לעיתים קרובות אינם מצליחים להיכנס למפגשי למידה מרחוק וכי כאשר הם עושים זאת, הם לעיתים קרובות מאבדים ריכוז". 

"יש להם בחינות בגרות בקרוב", ציין. אחת הסכנות הטמונות בהשארת תלמידי התיכון בבית היא ש"זה יגביר את אי השוויון בין תלמידים" התלמידים שיכולים להרשות לעצמם שיעורים פרטיים ישלימו את החומר במהירות, אך "יהיו השלכות שליליות על התלמידים החלשים ביותר", שאולי לא יצליחו להדביק את הפער עד למועדי הבחינות.

עוד הוסיף כי "בית הספר הוא יותר ממקום בו מוסיפים תוכן למוח שלהם. הוא בראש ובראשונה זירה חברתית. זום אינו יכול להחליף את האינטראקציות האנושיות בכיתה. אנשים הבינו שהמחשב אינו מהווה תחליף למורה בכיתה". 

אופלטקה ציין, "זו שנה אבודה, לא רק מבחינת תכנית הלימודים והתוכן. שאלתי מורים אם ביום בו כולנו נוכל לחזור לחיים הרגילים, האם אנו יכולים לצפות מהתלמידים שיחזרו לכיתה וילמדו כפי שעשו לפני שנה, וכולם אמרו 'לא!', הם היו מנותקים מחייהם הרגילים והדרך חזרה לא תהיה קלה". אם התלמידים לא יחזרו לכיתה בקרוב, "נראה שיעור נשירה עצום של תלמידי שוליים", הזהיר.