קבינט הקורונה התכנס היום (חמישי) לדיון בלוח הזמנים של היציאה ההדרגתית מהסגר, שצפוי להסתיים ביום ראשון בחצות. הקבינט אישר כי החל מראשון תוסר הגבלת 1,000 המטרים, הגנים הלאומיים והחופים ייפתחו, וכך גם עסקים ללא קהל. הגנים והחינוך לגיל הרך יחזרו אף הם, ומסעדות ישובו למתכונת טייק-אוויי. שרי הקבינט החליטו כי אם בעקבות הפתיחה התחלואה תחמיר ותעלה – נעצור את היישום ונחזיר מגבלות.

במוצאי שבת תתכנס ועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל, ולפי הנתונים שיהיו בידיה תחליט לגבי הערים האדומות. עד אז, ההקלות עליהן הוחלט אינן תקפות בערים אלו. השר אריה דרעי יצא בזעם מישיבת הקבינט, מכיוון שלא אישרו את תוכניתו להעביר חתונות בקפסולות.

נתניהו בפתח הקבינט: "הסגר הוא הצלחה אדירה"

על פי ההחלטה, להלן השלב הראשון בתכנית היציאה: 

  • אפשרות לפתיחת מקומות עבודה ללא קהל.
  • איסוף עצמי ממסעדות (טייק אווי). 
  • פתיחת מעונות יום וגני ילדים בגילאי 0-6, לפי מתווה שיאושר על ידי משרד הבריאות.
  • פתיחת שמורות טבע, גנים לאומיים וחופים.
  • פתיחת רחבת הכותל המערבי וכנסיית הקבר לתפילה במתווה שייקבע ע"י משרד הבריאות, בט"פ ומל"ל לפי קפסולות. כמו כן הר הבית ייפתח.
  • הסרת מגבלות יציאה מהבית. 
  • יבוטל האיסור לבקר בבתים אחרים, ובלבד שיעמדו במגבלת ההתקהלות.
  • התקהלויות: במרחב פתוח – עד 20 איש; בחלל סגור – עד 10.

יתר ההגבלות נשארות כפי שהיו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה: "הסגר עד לרגע זה הוא הצלחה אדירה. אנחנו רואים ירידה בכל הנתונים, ירידה עקבית וברורה. אנחנו רוצים להתכנס למדדים שהציעו לנו ע"י משרד הבריאות והמומחים, כדי שנוכל להתחיל בהקלה ההדרגתית בתנאי הסגר הנוכחיים. אנחנו צריכים לעשות זאת באופן כזה שלא נפגוש סגר נוסף בעוד שבועיים-שלושה. לכן היציאה צריכה להיות מדורגת, אחראית, זהירה ונשלטת". 

נתניהו המשיך: "אין ספק שעד לרגע זה יש כאן הצלחה, אבל עכשיו האתגר הגדול שלנו הוא להמשיך את הירידה בלי להביא להתפרצות חדשה ועלייה חדשה. אני גם רוצה לציין שהירידה הדרמטית תוך שלושה שבועות של התחלואה קשורה לעובדה שחלקים גדולים יותר של הציבור, לפי כל ההתרשמויות והנתונים שמגיעים אלינו, עוטים מסיכות - וזה משנה הכול. זה חייב גם להישמר בהמשך. תפקידנו כמנהיגי ציבור גם להמשיך לקרוא לציבור למלא אחר הכללים, ובראשם עטיית מסיכות ושמירת מרחק".

בנט בביקורת על דברי ראש הממשלה

"אדוני ראש הממשלה, סגר הוא לא ״הצלחה״, טען חה"כ נפתלי בנט בתגובה לדבריו של הראש הממשלה בפתח הישיבה והדגיש, "סגר הוא מכה הרסנית שמחריבה את חייהם של מיליוני אנשים, והסגר השני המיותר הוא תוצאה של כישלון ניהולי נוראי של ממשלתך". עוד הוסיף בנט כי "הסגר הראשון היה הכרחי, ונועד לקנות לנו הפוגה, אך ממשלתך בזבזה לגמרי את הפוגת מאי-יוני. לא עשיתם דבר כדי לקדם ולמנוע סגר שני. הצגתי לך כבר ביוני תכנית למניעת סגר שני, ולא עשיתם עם זה דבר". בסיום דבריו דרש בנט: "הפסיקו את מדיניות הסגרים, תעברו מפטיש על הראש של אזרחי ישראל, לניהול מדויק וצמוד של פינצטות".

עדכון נתניהו לקראת כינוס קבינט הקורונה, קרדיט לשכת ראש הממשלה

יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, דרש במהלך הדיון להגדיל את מספר המשתתפים בשמחות והלוויות לצורך קיום "מעגל החיים היהודי", לדבריו. הצעתו כוללת טקסי חתונה, ברית מילה, בר ובת מצווה והלוויות, שנערכו בתקופת הסגר בנוכחות מצומצמת של משפחה גרעינית בלבד. הוא מציע להפריד בין התקהלות ללא מגע ואכילה בשטח פתוח, לבין אירועים הכוללים ישיבה משותפת ואכילה.

כך למשל, טקס חופה בחתונה יוגדר התקהלות בשטח פתוח, ללא ישיבה וארוחה, תותר השתתפות של עד 200 איש בקפסולות מוגדרות של 20 אנשים לקפסולה ושמירת מרחק של 4 מטרים בין הקפסולות. לעומת זאת, בחתונה עצמה, או באירועים אחרים הכוללים ישיבה ואכילה משותפת, תותר התקהלות מקסימלית של שתי קפסולות של 20 אנשים לקפסולה במרחק של 4 מטרים בין הקפסולות.

מנגד, תקף שר העבודה והרווחה, ח"כ איציק שמולי, את השר דרעי וטען: "ראית פעם חתונה בקפסולות? זה לא יקרה. וזה היה חלק רציני ממקור ההתפרצות בגל הראשון". לאחר שדרעי טען כי שמולי לא מבין את המשמעות של חתונה ביהדות, השיב שר הרווחה: "אל תזלזל ביהדות שלי ואני לא אזלזל בזו שלך. אני יהודי לא פחות. צריך ללכת לפי עקרון אפידימילוגי, לא לפי שום דבר אחר"

ח"כ שלמה קרעי הביע התנגדות להצעה של דרעי, וכתב בטוויטר: "מעגל החיים היהודי" משמעותו בראש ובראשונה "וחי בהם" ולא שימות בהם חלילה. אני קורא לחברי קבינט הקורונה לשים בצד כל שיקול, חשוב ככל שיהיה, ולפעול אך ורק בהתאם להנחיות גורמי המקצוע. יש למנוע התקהלויות המסכנות את בריאות הציבור למען השמירה על חיי אדם. "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

"על מנת שנוכל לממש את תכנית הרמזור ולקבל את שיתוף הפעולה מהתושבים מאזורים האדומים, אנחנו חייבים לפצות אותם ביד נדיבה לתקופת הסגר", אמר שר הכלכלה עמיר פרץ והדגיש: "יש לנקוט במענק לאזור אדום - אם מגבילים מפצים! גם לבעלי העסקים וגם לתושבים"

יו"ר ועדת חוקה יעקב אשר הדגיש: "אסור להחיל שום סגר דיפרנציאלי בלי תכנית סיוע זמינה ומתוקצבת, שתכלול פיצוי לכל מי שפרנסתו תיפגע; תגבור תח"צ בין רשויות אדומות; הסדרת אישורי יציאה למקומות עבודה ושיתוף הרשות המקומית בקביעת ההגבלות בהתאם למצב בשטח. אסור שנשכח לרגע שגם בערים האדומות ישנם בני אדם וחייבים לדאוג להם".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר לפני הדיון כי הוא מעריך שבשבוע הבא תגיע ישראל ליעדי התחלואה שהוצבו בתחילת הסגר. "אי אפשר להסתמך על נתונים של יום אחד, אבל ודאי שאנחנו בממוצע שבועי של 2,400 נדבקים ובינתיים ההר מתנהג כפי שאנחנו מצפים ממנו", אמר. "אנחנו יכולים לומר ברמה גבוהה של סבירות שבתחילת השבוע הבא נגיע לפרמטרים שדרשנו".

פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו התייחס לצורך ביציאה מדורגת מהסגר גם בערים האדומות, בהן רמת התחלואה עדיין גבוהה: "גם המנהיגים הפוליטיים מבינים שאת הקורונה אי אפשר לנצח בקלות. כל ישראל כרגע בסגר, כולנו עדיין בסגר. זה לא אומר שאם יוצאים מהסגר בכל עיר יש את אותה רמת תחלואה שמאפשרת לעיר לצאת מהסגר. יש ערים שאם יצאו עכשיו מהסגר - התחלואה בהן כל כך כבדה שזה פשוט יחזור מהר. לכן, צריך לעזור לאותן ערים ולתת להן את האמצעים. ארבעה שבועות זה לא מספיק לחלק מהערים במדינת ישראל. שיעור הבדיקות החיוביות בחלק מהערים האדומות הוא עדיין 15% וזה גבוה. עמדתי היא שבהחלט בתחילת השבוע אפשר לעשות את הצעד הראשון של ההקלות. נמצא את האפשרות לוודא את זה, אבל מסתמן שניתן להגיע ליעדים האלה בתחילת השבוע".

פרופ' גמזו (צילום: מארק ישראל סלם)
פרופ' גמזו (צילום: מארק ישראל סלם)

גם שר האנרגיה יובל שטייניץ הציג בקבינט תוכנית יציאה משלו: "אני מציע תכנית של ארבע שלבים ליציאה הדרגתית מהסגר, במקום תשעה. ראשית, כי היא תהיה ברורה ומובנת יותר לציבור. שנית, מכיוון שכדי לוודא השפעה וירידה של הצעד הקודם צריכים לפחות שבועיים - תכנית בת תשעה שלבים מחייבת לפחות חמישה חודשים, גם במקרה של הצלחה. בארבע שלבים ניתן להגיע לשלב האחרון, שכולל הקלות משמעותיות כבר תוך חודש וחצי-חודשיים".

בתוך כך, מהדוח שפרסם אמ"ן בשעות הצהריים עולה כי ממוצע הבדיקות החיוביות במהלך השבוע האחרון עומד על 7.8%, זאת לעומת 11.8% בשבוע שעבר. כמו כן, נרשמת מגמת ירידה בעשרת הימים במספר החולים הפעילים, לצד מגמה של ירידה במספר החולים הקשים בשבוע האחרון. מספר המונשמים נותר יציב, ונרשמה ירידה במספר החולים במצב בינוני. במהלך השבוע החולף נרשמו 245 מקרי מוות, ממוצע של 35 מתים ביום, כאשר בשבוע שעבר נרשמו 252 מקרי מוות.

כמו כן, ישנה מגמת ירידה גם במספר המאושפזים, שעומד כעת על 1,478. מדובר בנתון הנמוך ביותר מאז ה-20 בספטמבר, כאשר בשבוע שעבר מספר המאושפזים היה גבוה ב-400 נוספים.