משרד הבריאות נכשל במענה לקורונה ב־100 הימים הראשונים למגיפה - כך עולה, בין היתר, מדוח חדש שמפרסמת עמותת רופאים לזכויות אדם. הדוח קובע כי בשלושת החודשים הראשונים למשבר הקורונה עסק משרד הבריאות ב"קניית זמן" כדי להיערך לטיפול במשבר.

מחלקת הקורונה בבית החולים רמב"ם, קרדיט דובר צה"ל

לטענת כותבי הדוח, התנהלות זו יצרה טיפול לא־שוויוני באוכלוסיות מוחלשות, ובהן המגזר החרדי, החברה הערבית, קשישים, אנשים עם מוגבלויות, עובדים זרים ואוכלוסיות חסרי המעמד. עוד נכתב בדוח כי הכשלים של משרד הבריאות הם שדחפו להחלטת הממשלה על צמצום התנועה במרחב הציבורי באופן חמור, תוך פגיעה חמורה בפרטיות.

עם זאת, הדוח מייחס את הכשלים שהתגלו למדיניות כלכלית ארוכת שנים של השקעה חסרה בתשתיות בתחום הבריאות בישראל. בכלל זה, חוסר מוכנות בציוד, מחסור בכוח אדם רפואי ובמיטות אשפוז, היעדר פריסה יעילה של תשתיות בדיקות ומיגון הצוותים הרפואיים. על רקע זה, כותבי הדוח קוראים להקים ועדת חקירה ממלכתית בנושא.

"מגיפת הקורונה חושפת כי שחיקת התקציבים החברתיים והאמונה באלוהי ההפרטה גרמו לניהול מדיניות חסרת אחריות, שהשלכותיה ניכרות על כלל אזרחי ישראל", מסכם ד"ר יותם רוזנר, מנהל תחום המחקר בעמותה.