בשיחה שערך עם גלי צה"ל הבוקר (שני), התייחס שר הבריאות, יולי אדלשטיין להפרת ההנחיות במוסדות החינוך החרדיים, כאשר גם היום נפתחו מספר בתי ספר באלעד ובירושלים. "אני לא חושב שצריך לאיים, צריך לעמוד בכל האמצעים שעומדים לרשותנו כדי שזה ייפסק", אמר אדלשטיין בפתח דבריו, והוסיף: "האכיפה כרגע לא משהו. אפילו אם אותם מוסדות יקבלו גם מחר וגם למחרת את הקנס - אני חושב שאחרי יומיים-שלושה הם יפנימו את המסר ויסגרו. אני רק מזכיר שמדובר פה במאבק משותף של כולנו נגד הנגיף". 

עימותים בין חרדים לשוטרים ועצורים בבני ברק. צילום: ישראל סנדורסקי

בנוסף, הסביר אדלשטיין כי שוחח עם הגורמים המשפטיים בממשלה על מנת לבדוק את כל האופציות שעומדות לרשותם כדי לאכוף את הפרת ההנחיות, הכוללות בין היתר שלילת רישיון ושלילת תקציבים. "אני מקווה שכבר מחר תהיה אכיפה יותר רצינית. אני יודע להבטיח את הדברים שאני עושה בתור משרד הבריאות, בכל הנוגע למשרדים אחרים - אני מפציר בהם, אבל לא יכול להבטיח לציבור שום דבר.

אני אעשה כל מה שתלוי בי כדי שהאכיפה תגבר. כל בר דעת מבין שמדובר פה במאבק משותף של כולנו. לפני שנכנסנו לקנס כזה או אחר, אני רוצה לומר שאם עדיין יש שכל ישר לאנשים הם לא יעברו את ההנחיות שניתנו על ידי המומחים".

האכיפה נמשכת

במסגרת המאבק המשותף למניעת התפשטות נגיף הקורונה, ממשיכה המשטרה באכיפה נגד גורמים המפרים במתכוון את צו בריאות העם ומסכנים את בריאות הציבור. "המתקהלים השליכו אבנים על השוטרים וחסמו כביש עם פחי אשפה", דיווחה משטרת ישראל, לאחר שסגרה ישיבה שפעלה בניגוד להנחיות ברחוב אלכסנדר שבבני ברק. השוטרים הבחינו בישיבה שהייתה אמורה להיות סגורה, אך בבדיקה שנעשתה התברר כי במקום יש עשרות מתקהלים בניגוד להנחיות. 

השוטרים הורו על פיזור ההתקהלות, אך בתגובה המתקהלים התבצרו במקום, החלו להשתולל ויידו אבנים לעבר השוטרים וניידת המשטרה. בהמשך חסמו את הציר תנועה עם פחי אשפה. לבסוף פיזרו השוטרים את המתקהלים, ובתוך כך קנסו את בעל המקום ב-5,000 ש"ח.

בתשובה לשאלה מדוע החליטה הממשלה לוותר על תכנית הרמזור, אמר אדלשטיין כי "תכנית הרמזור כרגע לא פעילה, אין שום עניין של ויתור, נאמר כבר עשר פעמים שתכנית הרמזור תתחיל לפעול לאחר שנשלים את היציאה ההדרגתית מהסגר. כפי שאמרתי, נעשה הפסקות של שבועיים בין שלב לשלב כדי לראות את חלה עלייה במספרים בעקבות פתיחה כזו או אחרת".  

ילדות חרדיות בדרך לסמינר (צילום: איתן אלחדז, TPS)
ילדות חרדיות בדרך לסמינר (צילום: איתן אלחדז, TPS)

שר הריאות, יולי אדלשטיין, התייחס גם לנושא זה והוסיף כי כל גורמי המקצוע השתתפו בכל הדיונים וכי על אף שאומרים שהיה אסור לפתוח את הגנים, וששוב לא הייתה הבחנה בין רשויות אדומות לאחרות, נשקלו לעומק כל האפשרויות והוחלט שברשויות האדומות הילדים בגילאי 6-0 יילכו לגנים. "זו הייתה ההחלטה ואנחנו עומדים מאחוריה. זה לא מתן אישור לאף מוסד אחר להיפתח בערים האדומות. כל הערים האלה נמצאות בכתר - אין יוצא ואין בא", אמר, וסיפר: "אני בהחלט שקיים כתר כזה ומקבל הודעות נזעמות מהורים שהגן שלהם לא נפתח כי הגננות מהעיר האדומה לא הגיעו".

בהתייחס לפרוייקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר כי עדיין לא סוכם התאריך הסופי של עזיבתו וכי יש מספר אנשים המיועדים לתפקיד. "ברגע שנסעם עם גמזו מה התאריך הסופי של עזיבתו, נסכם גם עם מישהו מהם". בסיכום דבריו הדגיש: "זה תלוי בכל אחד מאיתנו. אם נדע להבין שאנחנו נחיה בצל הקורונה בחודשים הקרובים ונדע להבין שזה שירדו המספרים זה לא סיבה למסיבה - אז אנחנו לא נגיע לסגר השלישי".