פרופסור חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, התראיין הבוקר (שני) בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM  ובו נתן את דעתו על משבר הטיפול בקורונה. זאת לאחר הפרסומים על כך שמומחים בצוותו של פרויקטור הקורונה, רוני גמזו, מאיימים להתפטר בשל פתיחת מוסדות החינוך במגזר החרדי בניגוד להנחיות

כשנשאל האם נמנה בין אלו המאיימים להתפטר, או אף חשב על כך, השיב לוין: "לא. אני חושב שבעת הזאת כל אחד צריך לעשות כמיטב יכולתו כדי לעזור לקדם את בריאות הציבור בישראל, אין בעיה לדבר על זה אבל אני חושב שבמקום להתעסק בהיבטים הפרסונליים של מי מייעץ ומי מתפטר, צריך לדבר על איך אנחנו עוזרים לציבור בישראל שנאנק תחת המשבר הכלכלי-החברתי-הבריאותי החמור בתולדות מדינת ישראל".

ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת הממשלה

גולן: אין קבוצה של מתפטרים בגלל האירועים שראינו שלשום?
"לא, הדבר הזה, כולנו נסערים מהתופעה הזאת שמסכנים את בריאות הציבור בישראל, קודם כל בכך שלא שומרים על החוק. עצם הדבר שיש תמימות דעים שפתיחת מערכת החינוך כולה לגילאים מבוגרים יותר בערים האדומות היא סכנה לבריאות הציבור". 

ענת: לא מתסכל?
"מאוד מתסכל, אני בהחלט מאוד מוטרד מהעובדה שאנחנו לא מצליחים להגיע למדיניות מקובלת, לאיזשהו קונצנזוס שאנחנו כחברה ישראלית מצליחים לשמור עליו, של זהירות הגיונית. הרי אנחנו לא יכולים לעצור את החיים כולם".

גולן: איפה הבעיה?
"הבעיה זה סקטוריאליות, שבמקום שנפעל ביחד כאומה ונבין את האתגר העומד לפתחנו, אנחנו רואים שקבוצות לחץ שונות מושכות לכיוונים שלהן ורואים היעדר מנהיגות, היעדר יכולת להגיע למטרה משותפת שפועלים אליה ביחד, וניסיון למצוא כל הזמן פתרונות קסם". לוין הוסיף כי גם הסגר איננו פתרון קסם, כיוון שלאחריו, חזרנו לאותה נקודה. 

גולן: בכיר במערכת הבריאות טען שנאלץ לחיות מסגר לסגר עוד זמן רב. אתה שותף להערכה זו?
"אני חושב שזה לא צריך להיות המצב, אנחנו בכל זאת מדינה עם יכולות וצריכים עכשיו לנקוט בפעולות הנכונות כדי שלא נגיע למצב הזה. אני שומע שר ביכר אומר 'בואו נחזיר את הלוויות והחתונות', הרי זה טירוף הדעת! שם זו הסכנה הגדולה ביותר בחתונות, בהתקהלות חברתית, גם אם היא באוויר הפתוח. כי מטרת הפעילות היא ליצור קשר בין אנשים וראינו בצורה ברורה שזה המנגנון שאנשים נדבקים". 

ענת: אתמול ח"כ מלכיאלי אמר שאין אמון בגמזו כי הוא הוא פועל נגדם. הוא הולך לכל מקום ונמצא בכל מקום. 
"יכול להיות שרק כשנגיע עם הגב לקיר ונראה מראות מאוד קשים". 

ענת: ראינו כבר מראות קשים.
"אולי לצערי צריך לראות שוב זה פרדוקס המניעה של בריאות הציבור שאנשים מוכנים לקחת על עצמם את הכללים למניעה רק אחרי שרואים את ההשלכות הטרגיות ואני מאוד רוצה להאמין שזה לא המצב בישראל ושאנחנו לא צריכים לראות אלפי מתים ומצוקות מאוד קשות, כדי שאנשים יתעוררו ויבינו שזו מחלה מסוכנת ולכן צריך מאוד להיזהר". 

תלמידים חרדים (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
תלמידים חרדים (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

ענת: מה יותר ברור מלהגיד לא על פתיחת תלמודי התורה?
"אני חושב שרואים שפותחים גני ילדים אז נשאלת השאלה 'למה לא לפתוח כיתות א-ב?', זה יכול לבלבל את הציבור, צריך לקבוע עקרון מסדר, אסטרטגיה. לצערי כרגע האסטרטגיה לא ברורה, אפשר להגיד עשרה אנשים בחלל סגור זה כלל הברזל שאנחנו פועלים על פיו, וכך כל העסקים והדברים מתיישרים לפי הדבר הזה ואז יש רציונל". 

גולן: איך המחלה תתנהג בחורף?
"צריך להגיד ביושר, אנחנו לא יודעים מה יקרה עם השילוב של השפעת והקורונה. אנחנו כן מקווים אבל אי אפשר להסתמך על התקווה, שהצעדים למניעת הדבקה יורידו גם את השפעת. צריך כל הזמן לעקוב בעזרת ניטור אפידמיולוגי, להיות זהירים ועל המשמר להפיק לקחים כל הזמן, בתהליך של משוב. אם נטאטא את הבעיות מתחת לשטיח ונקווה שיגיע חיסון קוסמי או תרופת קסם אחרת, אנחנו לא נתמודד טוב ונהיה בבעיה. צריך לדאוג לחברה בישראל".