קבינט הקורונה התכנס היום (רביעי) לבקשת גורמים מקצועיים במשרד הבריאות ודן בתמונת מצב התחלואה בקורונה אחרי יישומו של השלב הראשון בתכנית היציאה מהסגר. ‏הישיבה נעצרה זמנית בגלל הדרמה במליאה בשל ביטול ההצבעה בעד הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות.  בתום הדיון השרים החליטו לאמץ את עקרונות מתווה היציאה, הכוללים מעבר משלב לשלב לפי מדדי התחלואה ולא לפי תאריכים, כאשר בין שלב לשלב יחלפו לפחות 14 יום. הדיון לגבי מספר השלבים בתוכנית וסוגיית החינוך יימשך בשבוע הבא. 

דברי נתניהו בפתח קבינט הקורונה, קרדיט: לע"מ

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר בפתח הדיון כי "קיבלנו אתמול החלטה לא פשוטה שכל אדם בישראל יכול לקבל דיגום. גם בלי תסמינים". גמזו צפוי לדרוש משרי הקבינט לאשר למידה בקפסולות מכיתה א' עד ד' עם חידוש הלימודים, זאת בניגוד לעמדת משרד החינוך, שם מתנגדים להצעה זו וטוענים כי ייקח יותר מחודש להתארגן לכך. ההפרדה לקפסולות תתבצע תוך "קיום הפרדה קבועה ומניעת ערבוב מסגרות בצהרונים והסעות". זאת, לצד חובת עטיית מסכות לכל התלמידים וצוותי ההוראה וקיום בדיקות קורונה וולונטריות שאינן בגדר חובה לצוותים, בדומה למתווה "מגן גננות".

כמו כן, גמזו יבקש להעלות באופן משמעותי את הקנסות על ההפרות השונות, בהן אי עטיית מסכה, אי שמירת ריחוק חברתי ועוד.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בפתח הדיון: "כשאנחנו ניגשים לקבינט הקורונה צריך קודם כל לדעת את העובדות. ישראל הייתה במקום הראשון בתחלואה לנפש באירופה, הנהגנו סגר וירדנו במהירות. המדינות האחרות של אירופה, שלא הנהיגו סגר ולא הנהיגו הגבלות קשות - עלו במהירות. בלגיה, צ'כיה, הולנד, כל המדינות עכשיו עם תחלואה גבוהה משלנו, זולת גרמניה שגם היא עולה. 

"לכן אנחנו צריכים לעשות עכשיו שלושה דברים: קודם כל, לשמר את ההצלחה של הסגר שהושג בעזרתכם אזרחי ישראל. אתם עשיתם כאן מאמץ גדול ואני מודה לכם. הדבר השני, לעבור משלב לשלב בהדרגה. לא יהיו תשעה שלבים, יהיו פחות שלבים, אבל הם יהיו מדורגים. הדבר השלישי, אם נראה שיש עלייה בחזרה - כמו שקורה עכשיו במדינות אירופה - נאלץ להחזיר בחזרה חלק מההגבלות. אני מבקש את שיתוף הפעולה שלכם, כי ביחד נצליח".

שר הפנים, אריה דרעי, אמר: "היום שיעור המאומתים בחברה החרדית הוא 5.7%, יכול להיות שאתה מדבר על ממוצעים אבל צריך לדבר גם על הדברים החיוביים". גמזו השיב: "צודק, יש ירידה משמעותית, כן נבדקים, גם בבני ברק וגם בערים החרדיות, יש הישגים שאנחנו רוצים להמשיך לעבוד עליהם".

שר האוצר ישראל כ״ץ אמר בדיון כי יש לאפשר טייק-אווי לכל העסקים ממחר, פתיחת העסקים הקטנים, חנויות הרחוב, המספרות ומכוני היופי והצימרים מיום ראשון, ומראשון שאחרי: להחליף בין השלבים ב׳ ו-ג׳, פתיחה כוללת של המסחר, כולל הקניונים, השווקים ומרכזי הקניות וכיתות א-ד, בכפוף לשמירת כל כללי הבריאות - מתוך הנחה שנגיע למדד של כ-1000 חולים ביום. 

״משרד הבריאות חייב להפסיק את הסגר החונק על העסקים בישראל, שסגורים כבר למעלה מחודש וחצי, ולאפשר להם לחזור לפעילות.
יש לכל הממשלה אחריות על מצב הכלכלה והחברה בישראל. אפשרנו למשרד הבריאות קיום סגר חסר תקדים בהיקפו וכעת עם ירידת התחלואה יש לאפשר לעסקים לחזור לפעילות כדי למנוע קריסת עסקים ולהביא לצמיחת המשק וצמצום האבטלה. הסיוע הרחב ויוצא הדופן שאנו נותנים, הוא לא תחליף ליכולת העסק לחזור ולפעול, ולשמר את יכולתו לפעול גם בעתיד״.

שר הכלכלה, עמיר פרץ, אמר בקבינט הקורונה: "יש לצמצם את השלבים ליציאה מהסגר ולחזרה לשגרה. כל יום נוסף פוגע בעסקים הקטנים ובשכירים. פתיחת המסחר הקמעונאי תשיב כ-80 אלף מועסקים נוספים, ויש להשיבם לעבודה במסגרת התו הסגול. אני חוזר שוב על כך שיש לבחון חלופות לשיטת החל"ת, ולהחיל מודלים של חל"ת גמיש כמו המודל הגרמני והמודל הקנדי".

בחדשות 12 פורסמו ציטוטים נוספים מהדיון. בין היתר, דווח כי שרת התחבורה, מירי רגב, שאלה "מדוע לא לאפשר לספרים וקוסמטיקאיות לעבוד?". שר הבריאות אדלשטיין השיב לה: "לא אאפשר שום שינוי כרגע. באופן אישי, אני מת להסתפר, אבל אתאפק כמה ימים".

בתגובה לשאלת השר דרעי, שביקש לפתוח חתונות בקפסולות, השיב אדלשטיין: "כל התקהלות מסוכנת. לא נאפשר קפסולות, אנחנו יודעים איך זה ייגמר. יש שרים שמגלים אומץ ודורשים לפתוח, אני מציע שיהיה להם אומץ להסביר מה לא לפתוח".

יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, שלח מכתב לראש הממשלה בנוגע למתווה החזרה לכיתות א'-ב': "מצופה, שמומחי הבריאות יציגו נתונים מוסדרים, שמסבירים את השינוי החריף בעמדתם, ולא יהפכו את שנת הלימודים לאבודה ואת הילדים וההורים לקורבנות הקורונה. בתי הספר הם הדבר הראשון שצריך לדאוג להחזיר לפעילות".

סגן שר הבריאות, יואב קיש, התייחס הבוקר בגל"צ לנושא, ואמר כי "ההחלטה על שלב ההקלות הבא, אם יקרה, תגיע רק בשבוע הבא. אנחנו כן מדברים על איך הוא יתקיים, אבל מי שחושב שבשבוע הבא אפשר לפתוח משהו - טועה. צריך לראות את ההשפעה של פתיחת הגנים".

השר אבי ניסנקורן התייחס בגלי צה"ל לאכיפה נגד מפרי ההנחיות ואמר כי הוא יתמוך בהגדלת הקנסות: "לא משנה אם חרדים או חילונים, צריך לדאוג לאכיפה בצורה שוויונית". 

שר החינוך יואב גלנט כי הוא מברך על החלטת משרד הבריאות לקבל את המתווה שהציג. לדבריו, מוסדות החינוך יפעלו "חמישה ימים בשבוע. התלמידים ילמדו במתווה של חצאי שבועות בשלב ראשון, עד להשלמת היערכות מערכת החינוך". עוד אמר שר החינוך כי יש לקבל את ההחלטה עוד היום על מנת שיוכלו להתחיל ללמוד במתווה של חצאי שבועות בעוד עשרה ימים.

בכירים בקבינט הקורונה אמרו אתמול בשיחה עם מעריב כי "לפי הערכות, עלולה להיות עליה בתחלואה שתעכב את הפתיחה. זה התסריט האפשרי וצריכים לקחת אותו בחשבון". גורמים בסביבת ראש הממשלה העלו בפניו את ההצעה להטיל עוצר לילי, בדומה לצעד שנעשה בכמה ממדינות אירופה כדי למתן את עליית התחלואה. 

עדכון נתניהו לקראת כינוס קבינט הקורונה, קרדיט לשכת ראש הממשלה

ההצעה לסגר לילי באה בהמשך להצעה דומה שהעלה השר יזהר שי (כחול לבן). גורמים בכירים במשרד הבריאות אמרו ל"מעריב" בעקבות ההצעה, כי הרעיון לא מתואם עם משרד הבריאות ולא עם פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, ולא נרשמה תמיכה רחבה לרעיון בקרב הגורמים המקצועיים. 

היום הרעיון אמור לעלות בדיון של קבינט הקורונה. גורמים העומדים מאחורי ההצעה מבהירים כי "המטרה היא לא לפגוע בעסקים, אלא למנוע התקהלויות וחתונות".

מוקדם יותר אתמול, גורמים בממשלה אמרו למעריב כי "כבר היום יוסרו המגבלות מכל הערים האדומות, למעט שכונת רמת שלמה בירושלים". כלומר, בבירה יוסר הכתר מהשכונות מעלות דפנה ורמת אשכול. עם זאת, גורם אחר בקבינט הקורונה הבהיר כי "השלב השני לא קרוב, אנחנו עוד לא שם". הדבר אכן קרה, כאשר סמוך לשעה שש בערב הודיעה ועדת השרים כי הוסרו המגבלות.