בונים נאגל, דובר קהילת חסידות גור בערד, שוחח היום (שלישי) עם אראל סג"ל בתוכניתו ב-103FM על ההסתה שמופנית כלפי קהילתו, שהגיעה לכדי ניסיון הצתה ותקיפות של ממש. הוא הדגיש כי בקרב הקהילה שלו, שאף יצאה אמש להפגין נגד ההסתה נגדם, שומרים על ההנחיות. "אנחנו רוצים להמשיך לחיות בשלום עם שכנינו, תושבי ערד מספיק אינטליגנטיים לראות מה קורה ברחוב ואת רמת התחלואה ולהבין שאין הפרות ואין סיבה לכל הגינויים האלה".

קורונה - המשטרה סגרה בית כנסת בבני ברק. צילום: דוברות המשטרה

אתמול ראינו את ההפגנה של חסידי גור, שמירה על קפסולות תוך שמירה על 2 מטר בין אדם לאדם. אבל השאלה מהי הסיבה? מה קרה?
"האירוע אתמול היה הצהרה שלדבר אחד, אנחנו גרים בערד, חיים עם החזות והאמונה שלנו ורוצים להמשיך לחיות פה ברוגע ובשלווה עם התושבים, כמו שקורה היום עם רוב התושבים, ואנחנו לא רוצים ללכת ברחוב ולספוג הערות בוטות, הצקות ודברים שהגיעו להצתה של מרכז מסחרי, שאפשר לדון מה היה המניע של הנער, האם היה רק משועמם, אבל העובדה שפרק את השעמום במקום כזה, זו תחושה של אווירה שבמקום הזה הוא יצטרך לשלם מחיר פחות, מקום מסומן, אלה ששייכים לו, זה מרכז מסחרי שכל העסקים בו זה בעלות חרדית, ואפילו קליניקה של קופ"ח שהרופא הוא חסיד גור".

חסידות גדולה. כל הגל הזה נגדכם קרה כתוצאה מהקורונה?
"יש נקודה מאוד חשובה, בקורונה, אני מדבר על ערד, הקהילה החרדית כל כך החמירה על עצמה, כמו חובת בידוד מכל מי שחוזר מחוץ לעיר, בית הכסת סגור מפורים גם כשהיה מותר לפתוח, כולם מתפללים בחוץ עם מסכות ויש הרבה שבחים על כך, ולכן כשמגיעים הדברים האלה זה מאוד מקומם".

יש מתח ארוך בערד בין קהילת גור לסקטור החילוני. 
"הוא גבר בשנים האחרונות וקצת נרגע בשנתיים האחרונות ותמיד כשהיה, כל שכניי חילוניים והיחסים מעולים ועל רקע הקורונה קרה הפוך והיחסים פרחו עוד יותר כי הם הסתכלו וראו, ערד היא עיר ירוקה".

קיבלתי הודעה מאדם חרדי שיצא כנגד הציוץ שלך, רועי עידן.
"אני גר בערד וכמו שאמרתי הקהילה שלנו מאוד שומרת, ואני עובד בתל אביב ואומר לעצמי, אני נוסע לתל אביב באוטובוסים וכשהם רואים אותי הם לא יודעים איפה אני גר, אחרי הציוץ שלך מה הם יחשבו עליי?".

בגלל הטלוויזיה והתקשורת שמסקרת בצורה לא הוגנת. חסידות גור באמת מהרגע הראשון לקחה את הקורונה ברצינות וצריך לומר את זה. האדמו"ר מגור החליט כך, למה אצל אחרים זה לא כך? לא בבעלז זה לא כך?
"אני לא דובר לא של בעלז, אני חסיד גור. החסידים בכל מקום ובכלל היהדות החרדית מבוססת על ציות למנהיגים וזו הסיבה שאנחנו שומרים על ההנחיות, כי זה הציות שלנו למנהיגות שלנו, והסיבה שהם עושים את זה, כי זה הציות שלהם למה שהאדמו"רים החליטו. אני וודאי לא נכנס אבל אני חושב שהציבור החילוני לא מבין את ההתמודדות של משפחה חרדית עם הקורונה, גרים בדירות מאוד קטנות וצפופות, עם אורח חיים שיכול להיאבד לגמרי. לא חשבו איך משמרים את ההוויה".

בסוף את הנזק הזה, זה לא מעניין אם הרוב שומרים כי מספיק קומץ וכולם הופכים לסיפור חרדי.
"צריך להפנות את השאלות לאנשים הרלוונטיים. אנחנו בהפגנה אמרנו לחילוניים 'אנחנו חיים איתכם בשלום אנחנו רוצים להמשיך ככה', אל תיכנעו לאנשים שמנסים בכוח, יש דקה לסיפור אישי? הלכתי בראשון למחרת שמחת תורה ברחוב צמוד לבית, אני עם מסכה מהסנטר עד הריסים כמעט, עובר מולי אדם חילוני בלי מסכה וצועק עליי למה אתם מתקרבים אליי, אתה לא רואה שאני מתרחק. באותו יום בערב אני במרכז המסחרי, שוב אדם על הספסל בלי מסכה צועק עליי תתרחק ממני 2 מטר אתם מפיצי מחלות, לזה אני לא מוצא הסבר. מה עכשיו אתם רוצים? תושבי ערד מספיק אינטליגנטיים לראות מה קורה ברחוב ואת רמת התחלואה ולהבין שאין הפרות ואין סיבה לכל הגינויים האלה".