פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא תל השומר, שוחחה היום (שני) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על הפיתוח החדש של חברת אסטרהזניקה: "מדובר בנגיף של שימפנזים שאינו גורם למחלה בקרב בני אדם. מוציאים ממנו את החלק שגורם לשכפול שלו, ובמקומו - שמים את החלק המשמעותי של הקורונה, חלבון הכתר. היה מקרה אחד של דלקת בעמוד השדרה שקרוב לוודאי זה קשור לחיסון ולא בדיוק ברור, אבל בגדול זה נראה שהחיסון טוב".

חיסון לנגיף הקורונה: מעבדות חברת אסטרהזנקה שנחשבת למובילה בתהליך

זה חיסון מדגמים שכבר הכרנו בעבר ולכן הוא זול יותר והוא גם יותר נוח לשינוע, לא צריך הקפאות עמוקות וכאלה. הוא יהיה יותר פופולרי בגלל זה?
"חייבים לחכות בסבלנות לסיום המחקרים. פרסמו רק תוצאות ביניים כי באמת לא היו מספיק אנשים שנדבקו כדי לדבר על יעילות סופית. צריך לחכות לתוצאות הסופיות. קשה לדעת לוח הזמנים. מעריכה שייקח כמה חודשים. מדובר בדצמבר אבל קשה לי להאמין שהכל יסתיים אז". 

את רגועה מהמהירות בה אושרו הדברים?
"אני חושבת שקודם כל המהירות בעיקר נבעה משיתוף פעולה והשקעות כספיות אדירות של ממשלות, מה שלא היה פעם. אני חושבת שבגלל ההשקעות הללו ופעילות ביחד של ממשלה ותעשייה זה באמת פרץ דרך כזאת. תראה, ה-FDA אכל אותה כי אישר כל מיני תרופות. לא יוציאו סתם אישורים אבל לא בטוחה שכולם ירוצו להתחסן".



בעולם אוטופי - איזה חיסון היית בוחרת? 
"קשה לי להגיד. אני כן הייתי מתחסנת, לא יודעת איזה. אבל הייתי רוצה לבוא ולהגיד כחול לבן. יכולה להגיד שהכחול לבן עשו עבודה טובה. המכון הביולוגי עשה עבודה טובה".

שני החיסונים הראשונים של פייזר ומודרנה זה שיטה שאין איתה חיסונים, זה פורץ דרך והחיסון של אסטרהזניקה זה חיסון שעובד עשרות שנים. עדיף להתחסן עם החדש או עם הישן והמוכר?
זה נכון שלא היה חיסון המוני כזה אבל הוא נראה די בטוח וכן עומדים על כל מני דברים גנטיים וכן יש קצת ניסיון. אני חושבת שבהחלט החיסונים החדשים נראים בטוחים וגם עליהם הייתי הולכת. גם החיסון הרוסי עובד על אותו עיקרון של אסטרהזניקה. הבעיה שה-FDA קבע רצף של דברים שצריך לעשות כדי לקבל אישור והרוסים לא עושים את זה. חבל, כי הוא נראה לי בסדר".