פרופ' אליהו סורקין, מנהל מחלקת קורונה וטיפול נמרץ בביה"ח מעייני הישועה, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM בעקבות המצב הקשה בבתי החולים והעומס על מחלקות הקורונה. לדבריו, העומס בבתי החולים נותן את אותותיו גם בצוותים וגם בקרב החולים ואף מגיע לרמות שנראו באירופה. "המתח הרגשי או הפסיכולוגי אלו אחד הגורמים בגללם המצב יכול להידרדר, רואים כמה המצב הנפשי משפיע על המחלה", הסביר סורקין. 

מה שלומך בכל הבלגן הזה? איך אתם מסתדרים עם הלחץ הנורא שאתם עומדים בו, אם אפשר לומר, יפה?
"עומדים יפה זה סימן שאלה. טיפלנו בלמעלה מ-1,300 חולים במוסד שלנו. עובדים 24 שעות ביממה. חולים קשים צעירים, נשים בהיריון במצב קשה מאוד, אם בשעה מסוימת הכל נראה בסדר, ברגע זה יכול להגיע לקריסה רב מערכתית. זה דבר נורא המחלה הזאת".

המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית של נגיף הקורונה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)


על אילו גילאים אנו מדברים?
"בטיפול נמרץ קורונה אנו בתפוסה של 150%, הגיל הממוצע הוא בסביבות 38. היו נשים בנות 20, גברים בני 35-40 גג, פשוט נורא. יש נשים בהיריון שבאות בשליש השלישי וחייבים לעשות להן ניתוח קיסרי דחוף כדי להציל את חייהן. יש לנו ארבע נשים בהיריון בטיפול נמרץ קורונה. אני רואה עלייה בתחלואה בקרב נשים בהיריון, לא זכור לי דבר כזה. אין לי הסבר, אין טיפול למחלה הזאת, זה לא עובד. זה אי וודאות מוחלטת, כשרופא חושב שיש לו את האמת בתורת הרפואה התברר שזה לא נכון. יש לך כלים לעזור לאנשים במצוקה, אבל במחלה הספציפית הזאת אין לנו סוג של אנטיביוטיקה נגדה".


אתם אחד משבעה המוסדות שנאבקים כרגע על כל גרוש. מה מצב ביה"ח?
"גרוע מאוד, הטיפולים האלה כולל ציוד זה מאוד יקר שאנו לוקחים את העול הכספי הזה. כל מכשיר עולה באזור של 160 אלף שקל. ההון הזה הוא על הכתפיים של המוסד שלנו. אני מתחיל להרגיש כמו שהיה באיטליה עם העומס בבתי החולים. אנו לא יכולים לעשות תיעדוף בין מאושפזים, אבל צריך שיתוף פעולה עם קופות החולים כדי שהטיפול יתחיל בבית. המתח הרגשי או הפסיכולוגי מול המחלה אלו אחד הגורמים בגללם המצב יכול להתדרדר. רואים כמה המצב הנפשי של האדם משפיע על המחלה. כששמים אנשים כאלה בבית זה משהו אחר לחלוטין. כששמים אנשים כאלה בבית זה משהו אחר לחלוטין. זו מלחמה לכל דבר".