מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו אמר הערב (שלישי) כי ישנה אפשרות לפיה ארצות הברית תשקול הקלה מסוימת בסנקציות שהוטלו הן על איראן והן על מדינות אחרות בעולם (בהן קוריאה הצפונית), זאת כחלק מהמלחמה בנגיף הקורונה. הוא הדגיש בשיחה עם עיתונאים כי "ציוד רפואי והומניטרי לא נכלל בעיצומים".

עם זאת, הסנקציות, שהוטלו על איראן עם החלטת האמריקאים לפרוש מהסכם הגרעין, מונעות מחברות בעולם לבצע סחר הומניטרי עם טהרן. כאמור, זו אחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהנגיף הסיני. "אנחנו שוקלים את כל המדיניות שלנו ללא הרף, אז התשובה היא – האם יתכן שנשקול מחדש? כמובן שכן", הסביר הבכיר האמריקאי. 

מוקדם יותר החודש נשאל שאלה זהה ואז פומפאו הסתפק רק באזכור העובדה שציוד רפואי והומניטרי מוחרג מהן. כאמור, בסוכנות הידיעות "רויטרס" ציינו כי הדברים שאמר המזכיר האמריקאי מלמדים אולי על שינוי בטון של ארצות הברית כלפי איראן, זאת על רקע קריאות של גורמים בינלאומיים שונים, בהם מזכ"ל האו"ם, להקל על טהרן בשל המגפה שמתחוללת בה. על פי הנתונים הרשמיים באיראן, אשר רבים מטילים ספק באמינותם, נדבקו במדינה 44,605 בני אדם ו-2,898 מתו.

כזכור, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ואד זריף, צייץ לפני כעשרה ימים בטוויטר הצהרה מאת הנשיא רוחאני, המיועדת לאזרחי ארצות הברית, ובה נאמר: "כל שחקן עוין שיבקש לערער את מערכת הבריאות באיראן ולהגביל את המשאבים הכספיים הדרושים להתמודדות עם המגפה, יערער את המאבק בה בכל העולם. הגיע הזמן לעצור את הפרק האפל הזה בהיסטוריה האמריקאית. סנקציות ולחץ מעולם לא הצליחו, ולא יצליחו בעתיד". בכיר איראני כינה את הסנקציות האמריקאיות על איראן כ"פשע נגד האנושות". בינתיים, כוחות הבסיג' הצבאיות למחצה הודיעו כי "אנחנו נלחמים בקורונה באמצעות שירים", ואילו מפקד משמרות המהפכה, חוסין סלאמי, הודיע על "תמרוני הבריאות והטיפול" שיכללו שבעה מחוזות ברחבי המדינה.