לפני כשבועיים, במסגרת ההקלות שעליהן הכריז קבינט הקורונה, אושר לפתוח את בתי הקולנוע בארץ למעט מספר בתי קולנוע פרטיים. אך הרשתות הגדולות, בהן “סינמה סיטי”, “רב חן”, “לב” ו”יס פלאנט”, לא מיהרו לפתוח את דלתותיהן. במהלך השבוע האחרון, כשעדיין אין תאריך מוגדר לפתיחת “רב חן” ו”יס פלאנט”, רשתות בתי הקולנוע “סינמה סיטי” ו”לב” הכריזו כי הן צפויות לפתוח את שעריהן אם לא תהיינה החמרות נוספות בהנחיות מטעם משרד הבריאות, ב־9 ביולי. ב"יס פלאנט" מסרו כי הרשת עדיין נערכת ותעדכן לגבי תאריך הפתיחה מחדש.

“אנחנו כבר למעלה מחודש נערכים לפתיחה”, מציין אבי אדרי, מנכ”ל מתחמי “סינמה סיטי”. “הבעיה העיקרית שעיכבה את הפתיחה שלנו זה מחסור בסרטים. דחו את יציאת הסרטים ‘טנט’ ו’וונדר וומן’ שיועדו להפוך לשוברי קופות וזה השפיע גם עלינו, כי באמריקה ובאירופה רוב בתי הקולנוע סגורים ואת רוב הסרטים הגדולים בחו”ל דחו בחצי שנה”.

מה עשיתם?
“אנחנו מסתכלים על תחזית הסרטים שצריכים להגיע לידינו והחלטנו לפתוח בתאריך צמוד לסרט הראשון שצפוי לצאת. גם הקדמנו את ההוצאה של סרטים עצמאיים שהיו צפויים לצאת בספטמבר-אוקטובר ליולי, הקדמנו את הדיבוב של סרטי ילדים לעכשיו וגם הקדמנו עריכות סרטים ישראליים שהיו אמורים לצאת בדצמבר לחודש אוגוסט כדי שיהיה לנו מה להקרין”.

אתם מתכוונים לצמצם את מספר בתי הקולנוע וכמות ההקרנות?
“כן, בגלל שאסור שיהיה תור וש־50 אנשים יצטופפו אצלנו במסדרון, אז אני חייב להפחית את כמות ההקרנות שרצות במקביל, וגם אין לי מספיק סרטים בכדי לפתוח עבורם את כל האולמות”.

זה רווחי בכלל לפתוח עכשיו?
“לא, זה לא רווחי, כי אנחנו לא יודעים כמה אנשים יבואו ואם אנשים יבואו, וגם כי אני מוגבל לתפוסה של 75% באולם שבו בדרך כלל יש 150 איש. גם לא בטוח שתהיה כמות אנשים לתפוסה של 75%. יכולה להיות גם תפוסה של 50% כי אם באים אנשים בודדים ולא משפחות, זה מוריד את כמות הקפסולות. לא בטוח גם שהורים וילדים יבואו בהמוניהם בגלל המצב. אנחנו מקווים שיהיה יותר טוב מזה”.

אז למה אתה פותח?
“אנחנו מאמינים שצריך לעלות על הגלגל כי אם לא נעלה עליו, הוא יעלה עלינו. צריכים להתחיל להניע את העסק. אנשים יושבים בבית, הם קצת מפוחדים וחוששים, והתפקיד שלנו זה להביא להם תוכן איכותי ולשדר להם ביטחון שהם יכולים לחזור בבטחה אלינו, כחלק מהשגרה ובהתאם לבקרות ותקנות ‘התו הסגול’”.

אבי אדרי (צילום: רועי בר)
אבי אדרי (צילום: רועי בר)

העונה החמה
אדרי מזכיר שכל בתי העסק שמוזנים מתרבות בתי הקולנוע במתחמי “סינמה סיטי” מושבתים אף הם – מסעדות, בתי קפה, גלידריות ודוכנים למיניהם. “יש היום מאות אנשים שיושבים בבית בלי עבודה בגלל שבתי הקולנוע לא פועלים, אז אנחנו פותחים ומקווים שזה יתחיל להניע גם את הפעילות של כל התעשייה שמסביב”, הוא מוסיף.

בעוד שהסינמטקים בירושלים ובחולון כבר פתחו את שעריהם ב־22 ביוני, בסינמטק תל אביב פתחו אתמול (ראשון). “בגלל שאנחנו מקדמים קולנוע שאינו בהכרח ‘עכשווי’, לכבוד הפתיחה דאגנו לשלב בין הדברים עם הקרנות טרום־בכורה של סרטים חדשים. במקביל לזה יש לנו גם תוכניות יותר ‘סינמטקיות’”, מסבירה סמדר ברכה, מנהלת שיווק מכירות ושירות בסינמטק תל אביב. בין הסרטים החדשים יחסית שיוקרנו בסינמטק: “התקופה היפה בחיי” (2019), “עירום” (2018) ו”לידה” (2019) מפרויקט "טרילוגיה על אהבה" של הבמאי ירון שני, “אפריקה!” (2016), “ברזיל אהובתי” (2019) ו”מאסטר־שף צ'נג” (2019).

“תעשיית הקולנוע די בנויה על הקיץ. הקיץ זה הזמן הכי חשוב של בתי הקולנוע, ואם הם לא עושים את זה בצורה שהם תופסים כמדויקת ומתוחכמת, הם מפסידים המון כסף”, מסביר אייל בורס, ראש מסלול קולנוע וטלוויזיה בבית הספר לתקשורת של אוניברסיטת אריאל ויו”ר המועצה הישראלית לקולנוע. “ההפסד הוא גם של בתי הקולנוע וגם של הסרטים, ובגלל שפתיחת בתי הקולנוע צריכה להיות מלווה בצעד מאוד מתוחכם, בגלל מה שקרה עם הקורונה, בתי הקולנוע שהתעכבו בפתיחה ואלו שעדיין לא מסרו מועד פתיחה רשמי, מחכים וחושבים איך לעשות זאת בצורה אפקטיבית”.

איך עושים זאת?
“אתה חייב להפגיז ולהמר כמו בקזינו לגבי אילו סרטים יפתחו לך את הקיץ. אתה חייב לדעת מה אנשים רוצים עכשיו. מה, תשים להם סרט על סוף העולם או על מגיפה? אנשים הולכים לקולנוע בכדי לברוח ולהתאוורר, הם לא צריכים גם בקולנוע לראות את סוף העולם, יש להם מספיק מזה בחוץ. אתה צריך לשים להם יותר קומדיות או סרטי ילדים. לכן אני חושב שיקרינו עכשיו יותר קומדיות ומחזות זמר, דברים משמחים וכיפיים שיאפשרו לקהל לברוח”.

לפי בורס, רשתות הקולנוע צריכות לשקול את הסרטים שהן יקרינו גם בהתאם לקהל היעד. “מי יבוא לקולנוע אחרי ארבעה חודשי סגר? ילדים עם ההורים שלהם", הוא שואל ועונה. "לכן ברשתות הגדולות ילכו יותר על סרטים שוברי קופות שלא עברו לסטרימינג ופחות סרטים אמנותיים שמיועדים לקהל מבוגר יותר של בני 60 פלוס, קהל שילך בעיקר לראות סרטים כאלו בסינמטקים למיניהם וברשת קולנוע ‘לב’”.

אייל בורס (צילום: סרגיי בזרוקוב)
אייל בורס (צילום: סרגיי בזרוקוב)

המלחמה בסטרימינג
שירותי הסטרימינג, כמו נטפליקס וסלקום TV, מהווים בעיה לבתי הקולנוע, שכן מרביתם החלו להקרין סרטים חדשים. מהלך זה עלול לפגום בצורך של הקהל לצאת מהבית כדי לצפות בהם בבתי הקולנוע. סרטי האולפנים הראשונים שיפתחו את בתי הקולנוע בארץ הם סרט האנימציה “סקובי דו” (9 ביולי), “טנט” (30 ביולי), “טרולים מסביב לעולם”, “לגעת בכוכבים” (6 באוגוסט), “הווילה” (13 באוגוסט) ו”געגועים מתוקים” (20 באוגוסט).

“רוב בתי הקולנוע בונים על סופי השבוע בקיץ, שהם הימים שמכניסים הכי הרבה קהל”, מסביר בורס, “ופתאום יש לך עשרות סרטים שאתה צריך לחלק את הקרנתם על חמישה או שישה סופי שבוע בקיץ וכל סרט, באופן טבעי, יחזיר לעצמו פחות כסף ובתי הקולנוע יכניסו פחות כסף. גם קח בחשבון שסרטים שוברי קופות שהיו אמורים לצאת לפני כמה חודשים ויצאו עכשיו בצפיפות עם סרטי ילדים לקיץ ייכנסו לתחרות על לב הקהל. זה יוצר בעייתיות כלכלית כי סרט כמו ‘מולאן’ שהיה אמור לעשות מיליונים לא יחזיר את ההוצאות. הקורונה טרפה את כל הקלפים, אבל אני אופטימי, כי תעשיית הקולנוע שרדה לאורך ההיסטוריה מקרים קשים ביותר. התעשייה תעשה אדפטציה למצב ותשרוד. אין ספק שהיא תעבור שינויים”.