השבוע בחרתי להכין פוקצ'ה - לחם מהמטבח האיטלקי שאני כל כך אוהבת; זהו לחם פשוט להכנה, שאינו זקוק למשטח לבנים לאפייה מוצלחת. הבצק נפלא ויוצר לחם משגע, בעל גוף קל ומעטפת פריכה. אומנם מדובר בסך הכל בלחם שטוח שנאפה בתנור, אבל מגוון האפשרויות שגלומות בפוקצ'ה הופך אותה למלכת הפחמימות של השולחן. בזכות הבצק הגמיש של הפוקצ'ה ניתן לעצב את הלחם בצורות שונות: פוקצ'ות אישיות, בינוניות, גדולות או מוארכות.

ניתן להסתפק בהכנת סוג אחד של בצק, ואליו לצרף תוספות מעניינות או שילובים מיוחדים, אשר יוצרים תחושה של שפע ועושר רב על השולחן. אם צריך לחשוב על חיסרון שיש בבצק הזה, זוהי העובדה שצריך להגישו מיד לאחר האפייה ולאכול אותו בעודו חם ומתפצפץ. 

סימפסקל: אם כבר החלטתם להשקיע, הכינו פוקצ'ה עם תוספות מעניינות שיוצרות עניין בעת ההגשה כמו ירקות, פיצוחים ועוד. נסו למשל לפזר מעל הבצק עלי רוזמרין מ־1־2 גבעולים או חופן עלי רוזמרין קצוצים דק. ניתן להשתמש גם בכף אורגנו יבש עם מעט צ'ילי יבש גרוס. 

למתכונים נוספים של פסקל

פוקצ'ה עם עגבניות שרי (צילום: פסקל פרץ-רובין)
פוקצ'ה עם עגבניות שרי (צילום: פסקל פרץ-רובין)

פוקצ'ה בתוספת עגבניות שרי

החומרים:
(ל־4־3 פוקצ'ות בינוניות או 2 גדולות)

1/2 3 כוסות + כף קמח מנופה
25 גרם שמרים
1/4 1־1/2 1 כוסות מים פושרים (בהתאם לספיגת הקמח)
1 כפית שטוחה של מלח
1 כף שמן זית

לתוספות:
עגבניות שרי חצויות
בצל קטן חתוך לפרוסות
פלפל ירוק חתוך לפרוסות
3 שיני שום חתוכות לפרוסות דקיקות
מלח ופלפל גרוס 

פוקצ'ה עם עגבניות שרי (צילום: פסקל פרץ-רובין)
פוקצ'ה עם עגבניות שרי (צילום: פסקל פרץ-רובין)

אופן ההכנה:
1. שמים בקערה רחבה או בקערת מערבל את הקמח, השמרים והמים. מערבבים (בידיים או בוו לישה) במשך 2־3 דקות ומוסיפים את יתר החומרים. לשים עד לקבלת בצק רך ואחיד, שניתק מדפנות הקערה.
2. מכסים את הקערה ביריעת ניילון נצמד ומניחים במקום חמים להתפחה למשך שעה וחצי עד שעתיים או עד שהבצק מכפיל את נפחו.
3. משמנים את הידיים ומחלקים את הבצק למספר הפוקצ'ות הרצויות. מרפדים תבניות תנור בנייר אפייה ומניחים בהן את הפוקצ'ות. משטחים ומעצבים את הצורה והגודל הרצויים.
4. לאחר שמעצבים את הבצק, יוצרים מעין גומות במרכזו בעזרת דחיסת האצבעות במרכז הבצק. מפזרים את פרוסות הירקות בצורה יפה על הבצק ומפזרים מעל את התבלינים, שמן הזית וכל תוספת אחרת.
5. מתפיחים שוב את הבצק, במשך כ־10־15 דקות, ואופים במשך 12־15 דקות בתנור שחומם לחום בינוני, 180 מעלות. הפוקצ'ה מוכנה כשתחתית הבצק זהובה ופריכה.