בדרך כלל המחשבה על לביבות מיד זורקת אותנו לחג חנוכה, אך תאמינו לי שהן נפלאות, טעימות ומפנקות גם באמצע השבוע, בארוחת ערב קלילה. מדובר במאכל פשוט ומהיר להכנה שנעשה במינימום מרכיבים בסיסיים. תמיד זה יהיה ירק מגורר, אליו מוסיפים תוספות מעניינות, תבלינים, מייצבים, ואז ניגשים למלאכה היחידה המורכבת באמת: הטיגון. הטיגון חייב להיות נכון ומדויק, היות שהוא שעושה את ההבדל בין לביבה שחומה, זהבהבה, קריספית ונימוחה, לזו הכהה, על סף חריכה, ספוגה בשמן וסמרטוטית.

לאתר הקולינרי של פסקל - לחצו כאן

להכנת הלביבות יש שתי טכניקות עיקריות: הכנה עם ירק מבושל או טרי. בטכניקת הבישול מרככים היטב את הירק, מסננים אותו מהנוזלים ומועכים לעיסה, כמו פירה, מוסיפים מעבים ונותני טעם ומטגנים. בטכניקה השנייה הירק נשאר טרי, כפי שהוא. מעבירים אותו במגררת גסה או דקה, מעצבים לביבה ומטגנים. כך מקבלים לביבה לא אחידה לגמרי, עם פיסות של ירק מבצבצות ובמרקם פריך.

מחפשים עוד מתכונים לקראת שבועות? לחצו כאן

לא חשוב באיזה ירק (קישואים, תירס, גזר וכדומה) משתמשים, אחרי שמגררים אותו במגררת, חשוב לסנן ולסחוט היטב מהנוזלים. ניתן להוסיף לעיסת הירקות בצל מטוגן, גבינות רכות או קשות, טופו, טונה בשמן, עשבי תיבול, תבלינים ועוד. לא חייבים לטגן, אפשר לרסס את הלביבות בתרסיס שמן, לסדר ברווחים על תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה ולאפות בחום בינוני עד להשחמה והתייצבות במשך 30־25 דקות. שילובי הירקות בלביבות הם רבים, ומומלץ להגישן לצד כף אחת או שתיים של שמנת, גבינות רכות וסלט.

טיפסקל: 
כדי להצליח בטיגון כדאי לבדוק את חום השמן: הניחו כף עץ במרכז המחבת. אם נוצרות בועות מסביבה סימן שהשמן חם.
טגנו את הלביבות עד ששוליהן יזהיבו ונראה כי צורתן התייצבה על השמן. רק אז הפכו אותן לצד השני.
הקפידו לא להוסיף שמן קר לשמן החם. הלביבות סופגות את השמן הקר, וחבל.
אם בכל זאת אתם צריכים להוסיף שמן למחבת באמצע הטיגון, הוציאו את הלביבות המוכנות, הוסיפו שמן וחממו אותו לדרגת החום הרצויה, ורק אז המשיכו בטיגון.

לביבות ירק

החומרים:
(ל־14־12 לביבות)

לביבות ירק. צלם: פסקל פרץ-רובין
לביבות ירק. צלם: פסקל פרץ-רובין

1 קולורבי בינוני
1 תפוח אדמה בינוני
1 קישוא או גזר בינוני 
3 שיני שום כתושות
1 ביצה
2 כפות קמח או קמח אורז
מלח ופלפל שחור גרוס לפי הטעם
1/2 כפית קימל טחון
1/2 כפית קינמון טחון
1/2 כפית פלפלת חריפה
שמן לטיגון
נייר סופג

אופן ההכנה: 
1. קולפים את הקולורבי, תפוח האדמה והקישוא. גוררים אותם במגררת גסה אל קערה רחבה. מערבבים ומוסיפים את השום, הביצה והקמח. מערבבים שוב ומוסיפים את כל התבלינים. טועמים ומתקנים תיבול בהתאם.

2. מעצבים בכפות הידיים לביבות בקוטר של 4־3 ס"מ. מחממים שמן על מחבת, מניחים את הלביבות בשמן החם, מטגנים משני הצדדים עד לקבלת גוון חום זהבהב. מוציאים מהשמן ומניחים על נייר סופג. מגישים חם.