חומרי גלם מסוימים שאותם נוהגים להכין מראש משמשים בסיס או מחזקי טעמים למאכלים ולמטעמים. זה מאוד בולט במטבחי העדות, שבהם אנו פוגשים ממרחים אופייניים מיוחדים המשמשים בסיס לתבשיל כזה או אחר, כמו אריסה, פלפלצ’ומה, סחוג, סחקה, צ’ימיצ’ורי, שרמולן ואחרים, כמו גם תערובות תבלינים השוחות בשמן זית, פלפלים חריפים ועוד. 

בדיוק למשבצת הזאת נכנס שום קונפי, שהוא בעצם שום משומר בשמן אשר עובר בישול בשמן. השום לא מטוגן אלא מבושל על להבה נמוכה בהמון שמן, בתוספת עשבי תיבול, עד ששיני השום הופכות לרכות וטעימות וטעמו של השום מקבל העצמה. את השום קונפי המוכן שומרים בכלי בעל סגירה הרמטית במקרר. אני נוהגת להכין לפחות פעמיים בחודש כמות של שום קונפי המשמש אותי במטבח לתיבול תבשילים ולחיזוק רטבים. גם בהגשה על ברוסקטה, שיני השום מעצימות את טעמה.

באחרונה התחלתי להכין סוגי קונפי גם מירקות ואז אני משלבת אותם בסוגי טארטים שונים. את קונפי הירקות אני אופה בשמן במקום לבשל אותם בשמן הזית. אני מסדרת אותם בתבנית ומכניסה לתנור לאפייה בשמן לזמן ממושך, ומקבלת בדרך זו קונפי פלפלים, חצילים ועגבניות פרוסות או עגבניות שרי. התוצאה פשוט מושלמת, וכאשר אני משלבת אותם בתבשילים או במאפים, לצד טפנד של לימונים כבושים תוצרת בית, המאכלים הופכים למיוחדים וטעימים מאוד. 

למתכונים נוספים: https://www.pascalpr.co.il/

שום קונפי

החומרים (לצנצנת של חצי ליטר):

  • 7־6 ראשי שום, תלוי בגודלם
  • שמן זית משובח בכמות שתכסה את כל שיני השום
  • 6־5 גבעולי תימין טריים
  • 2 גבעולי אורגנו טרי
  • מעט מלח

אופן ההכנה: 

1. קולפים את כל ראשי השום, מפרידים לשיניים וקולפים אף אותן. רצוי לשמור על שלמות השיניים ולא לפצוע אותן (כך הן נשארות יפות יותר בקונפי). מעבירים לקלחת קטנה ומניחים עליהם את גבעולי התימין והאורגנו ומפזרים מעט מלח. מכסים הכל בשמן זית. רצוי שיכסה בחצי סנטימטר את כל התכולה בסיר.

2. מעבירים את הסיר לכיריים ומבשלים על להבה נמוכה מאוד עד ששיני השום מתרככות. מסירים מהלהבה ומצננים היטב. מאוד חשוב להשגיח על הקונפי על מנת שהשמן לא ירתח או יתחמם מאוד ושיני השום יישרפו. שיני השום צריכות להיות רכות ונימוחות כמו חמאה. מעבירים לצנצנת זכוכית בעלת סגירה הרמטית ושומרים במקרר עד לשימוש.

טיפסקל

  • אתם מוזמנים לשלב בשום קונפי שלכם את עשבי התיבול המועדפים עליכם, כמו רוזמרין, מרווה, תימין, זעתר טרי, אורגנו, פלפל צ’ילי, גרגירי פלפלים שלמים ועוד.
  • חשוב מאוד להקפיד ולשמור על טמפרטורה נמוכה וערבוב על מנת לא לשרוף את שיני השום.
  • אין לכם זמן לקלף שום? ניתן לקנות מארזי שום קלופים ומוכנים לשימוש.
  • אפשר להוסיף תבלינים נוספים לצנצנת השימור, כמו דבש, סילאן או גרגירי חרדל.