ההכנות לקראת צום יום הכיפורים, שיחל ביום ראשון הקרוב, רבות ומגוונות, וכוללות גם בישול ואפייה של כל המטעמים שיוגשו בארוחה המפסקת, ובזו אשר תוגש בתום הצום. נהוג לשבור את הצום תחילה בשתיית משקה חם, בלגימות אטיות, לצד שלל עוגות ועוגיות מתוקות שמעלות את רמת הסוכר בדם ומחזירות את האנרגיה לגוף. אחרי מנוחה קלה עוברים אל החלק השני: הארוחה בתום הצום.

מאז שאני זוכרת את עצמי, בין כל המתוקים המוגשים לשולחן בעת שבירת הצום בלטה תמיד עוגת טורט גבוהה שהוכנה בסיר פלא. לפעמים היא קיבלה חיזוקים משחקני משנה כמו תפוזים, לימונים אגוזים או שקדים, וניתן גם לשבץ בה צימוקים או תפוחים. במתכון שלהלן שילבתי בין שתי גרסאות להכנת טורט, שאותן נהגה להכין אמי אסתר ז"ל. 

התוצאה הנפלאה כאן לפניכם. אתם לא חייבים להכין את העוגה בסיר פלא; אפשר להשתמש בכל תבנית מעוטרת אחרת או לאפות אותה בתבניות כיכר . כמו כן, אפשר לגוון ולשלב תוספות שונות לפי טעמכם. 

למתכונים נוספים היכנסו לאתר: https://www.pascalpr.co.il/ 

עוגת טורט גבוהה
החומרים:
(לתבנית/ סיר פלא גבוה)

6 ביצים גדולות L מופרדות לחלמונים ולחלבונים
כוס וחצי סוכר

1 שקית סוכר וניל

1 כפית קליפת לימון או תפוז מגוררת

1 כוס קמח מנופה

1/2 כוס קמח שקדים

3 כפות מלאות מיץ לימון

לעיטור:
1/2 כוס שקדים מולבנים ופרוסים

אבקת סוכר

טורט לשבירת הצום (צילום: פסקל פרץ-רובין)
טורט לשבירת הצום (צילום: פסקל פרץ-רובין)

אופן ההכנה:
1. מניחים בקערת מערבל חשמלי את החלבונים ומקציפים במהירות גבוהה. מוסיפים בהדרגה ותוך כדי הקצפה את הסוכר וסוכר הווניל, וממשיכים להקציף עד לקבלת קצף יציב שאליו מוסיפים בהדרגה את החלמונים. ממשיכים להקציף מספר דקות לקבלת קצף תפוח בגוון לימוני.

2. מבליעים בקצף את גרירת הלימון או התפוז בתנועות עטיפה עדינות ומוסיפים בהדרגה ובתנועות קיפול את הקמח, קמח השקדים ומיץ הלימון. מערבבים בתנועות עטיפה עד לקבלת תערובת אחידה.

3. מעבירים את עיסת הבצק לתבנית משומנת היטב. מפזרים סביב באופן שווה את השקדים המולבנים והפרוסים. 

אופים בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות במשך כ־35 דקות או עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא נקי ויבש. מוציאים מהתנור ומצננים היטב. בוזקים מעל מעט אבקת סוכר. מגישים לשולחן לצד קנקן תה או לימונדה קרה.

טיפסקל
 אפשר לדלג על שלב הפרדת החלמונים והחלבונים ולהקציף את הביצה בשלמותה תוך כדי הוספת הסוכר. מקציפים במשך 8־10 דקות עד לקבלת קצף יציב בעל גוון צהוב בהיר.