ממשלת אוקראינה חתמה אתמול על מזכר הבנות ושיתוף פעולה עם המרכז להנצחת השואה באבי יאר, לקידום והאצת תהליכי בניית המוזיאון המתכונן באתר שבו אירעה הטרגדיה. החתימה נערכה לאחר טקס הזיכרון הרשמי, שנערך במלאות 79 שנה לטבח שבמהלכו נרצח 33,771 אלף יהודים.

במזכר, שעליו חתומים שר התרבות של אוקראינה טקצ'נקו אולכסנדר וחבר הוועדה המייעצת של מרכז ההנצחה, נשיא הקונגרס היהודי רון לאודר, נקבע כי שימור ושחזור זיכרון הטרגדיה של באבי יאר מהווים מרכיב בלתי נפרד מזיכרון העם היהודי, הזיכרון הלאומי של העם האוקראיני ועמים אחרים שנפלו קורבנות לפשעי המשטר הנאצי.

"אסור לנו לשכוח את הטרגדיה של באבי יאר", אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. "אנו מבינים שזו לא רק ההיסטוריה של אוקראינה והעם היהודי, אלא טרגדיה של כל העולם. כולנו חייבים להבין שזה לא יכול לקרות בעולם המודרני, או בעתיד. לעולם לא עוד".

במשדר מיוחד שנערך לציון רצח יהודי אוקראינה, קרא נשיא המדינה ראובן ריבלין לשמר את זכר אחד הפרקים האפלים בתולדות האנושות, אותו ניסו שלטונות ברית המועצות לטשטש.  "שני חטאים ידע העמק הנורא ההוא: חטא השמדת האדם וחטא השמדת הזיכרון", אמר הנשיא. "חטא ההשמדה כבר נעשה. לא נוכל להשיב את המתים לחיים. אסור לנו להיות שותפים לפשע השני, שאותו אנחנו חייבים למנוע. אסור לנו לקחת חלק בחטא השכחה וההכחשה".

יו"ר המועצה המייעצת של מרכז ההנצחה, נתן שרנסקי, יליד אוקראינה, תיאר במשדר כיצד "שיחקנו ליד המקומות שבהם מאות אלפי יהודים נרצחו רק שנים ספורות קודם לכן ולא ידענו על זה".

חבר המועצה המייעצת של המרכז להנצחת השואה באבי יאר ונשיא הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר, אמר: "כמעט 80 שנה אחרי שהאירוע התרחש, הנשמות המעונות יזכו סוף סוף במשכן זיכרון - מוזיאון שיספר גם את ההיסטוריה של השואה. אוקראינה עושה היום צעד ענק - לעבר זיכרון ולקראת צדק. מעולם לא שכחנו, ועכשיו גם העולם כולו, בזכותכם, לא ישכח"

שעריו של המוזיאון יפתחו ב-2026, אך כבר היום מפעיל המרכז להנצחת השואה באבי יאר 12 תוכניות מחקר, חינוך והנצחה. "המוזיאון משמר את סיפורי העבר כדי שנוכל להפיק לקחים לעתיד ונבטיח שהזוועות האלו לא יחזרו", אמר מנכ"ל המרכז, מקס יאקובר. "זו החתיכה שהייתה חסרה בפאזל של סיפור השואה".

"אנחנו נמצאים בעשור האחרון שבו ניצולי השואה חיים", הדגיש המנהל האומנותי של המוזיאון, איליה חרז'נובסקי. "האחריות שלנו היא לתת לדורות הבאים אפשרות לחוש את העבר כמו ההווה".