מחר, צום תשעה באב, בזמן שברחבי ישראל יציינו את חורבן בית המקדש, התנועה הרפורמית מתכננת לערוך יום עיון בסוגיית האלימות המגדרית. מנכ"ל התנועה, הרב גלעד קריב, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103fm והסביר את הקשר בין חורבן הבית הפרטי לבין הסכנה בחורבן לאומי: "פגיעה בחוסן הפנימי, האישי, המשפחתי, התעסוקתי שלנו, מקשה להתמודד עם איום חיצוני. אנחנו נמצאים בתקופה עגומה מאוד בהקשר הזה".

מה שלומך בימים אלה?
"מורכב, לא פשוט בכול החזיתות והמראות שראינו אתמול ברחובות תל אביב בטח לא הוסיפו לתחושת הביטחון ביכולת של כולנו להיחלץ מהמשבר הנוכחי".

מחר אתם מקיימים יום עיון בנושא האלימות המגדרית ובין חורבן בית פרטי לחורבן לאומי. הקורונה משפיעה על החיים בתוך הבתים, ויוצרת לחץ גדול.
"אחד האתגרים הגדולים של הזמן הזה והמשבר הזה. אנחנו השנה החלטנו לנצל את יום תשעה באב כדי לעסוק בסוגיה של חורבן הבית הפרטי. זה יוזמה של קבוצת רבות רפורמיות שבחרו בשם דינה, הבת הנעלמת בע' ובא' של יעקב, ורק השם לבד מעיד על כוונת הקבוצה והמהלך. אני חושב שהנושא הזה של אלימות מגדרית, חורבן הבית הפרטי, הרגע בו המקום שאמור להיות מקלט הופך לשדה קרב, הוא דבר שהולם את הקריאה של המסורת היהודית לא לראות בתשעה באב כיום אבל גרידא, זה לא יום בו אנחנו בעיקר עצובים או בעיקר עצובים על מה שקרה לפני אלפי שנים".

לפי ההיסטוריה זה יום של חיבור ותיקון.
"יום של תיקון ושל חשבון נפש, בדק בית. נגעת בעובדה שלא אחת, אולי תמיד, שאנחנו מתמודדים עם איום חיצוני, זה בסופו של דבר מתרגם לפגיעה בחוסן הפנימי. הפגיעה בחוסן הפנימי, האישי, המשפחתי, התעסוקתי שלנו, מקשה על היכולת שלנו להתמודד עם האיום החיצוני. המסורת שלנו הקפידה להזכיר לנו שתשעה באב זה לא עניין רק של אסונות מבחוץ, אלא גם כשלים מבפנים. הנושא של אלימות מגדרית, במיוחד בתקופה זו, תקופת מצור, אנשים נמצאים בתוך הבית, מביאים לבית לחצים כלכליים, אובדן מקומות עבודה".

זה חלק מסיר הלחץ, וזה יוצא לרוב על האנשים הכי קרובים.
"גם על האנשים הכי קרובים שלידך, וגם אנשים שפעמים רבות הם אנשים מוחלשים. אני חושב על אלימות שמופנית כלפי ילדים, אנחנו מדברים על אלימות מגדרית אבל לצד זה או חלק מזה זה גם אלימות כלפי הילדים בבית. אין ספק שאנחנו נמצאים בתקופה עגומה מאוד בהקשר הזה וכאן צריך לומר – הפתרון הוא לא רק יתר אכיפה ומשטרה. הפתרון הוא גם רשתות תמיכה קהילתיות, ומה התפקיד של מורים? רבנים? אנשי קהילה? וסתם שכנים? איתור מוקדי המצוקה ומתן מענה, לא של משטרה ורשויות רווחה, אלא מענה של הקהילה - רק שילוב כוחות ייתן מענה".

לפחות דיווח.
"לפתוח את האוזניים והעיניים ולא להסתגר בתוך הבתים, להתריע".