ראש הממשלה שבר שתיקה. נתן נאום עם הרבה שואו בדיוק כמו של איש מכירות מקצועי שרוצה לשווק לך בדיוק את מה שאתה לא צריך. למרות הדיבור המלוטש לראש הממשלה יש כנראה בעיה קטנה בזיכרון. אולי זה בגלל הגיל, אולי בגלל הלחץ של המלחמה, אולי בגלל שעות העבודה הרבות שהוא עובד. ועל כך העיד על עצמו אתמול בדבריו. נתניהו מנסה לעקוף את ההתנגדות של מערכת הביטחון בנושא ציר פלדלפי. וזרק לאוויר את הסלוגן החדש ״זה לא ענין טקטי אלא עניין אסטרטגי מדיני״.

בואו נעסוק בכמה עובדות מדברי ראש הממשלה. ציר פלדלפי הוא לא הציר המרכזי להברחת הנשק לחמאס. את מרבית הנשק קיבל חמאס בתקופת שלטון האחים המוסלמים במצרים. ההעברה בוצעה דרך מעבר רפיח. מעל הקרקע. את רכבי הטויוטה שטבחו בתושבי שדרות ואופקים הביא החמאס דרך נמל אשדוד והם הועברו דרך מעבר כרם שלום. את המנהרות בעזה בנה החמאס את הבטון הם קיבלו מישראל דרך מעבר כרם שלום.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

את הרקטות והטילים בנו במחרטות בעזה ובח'אן יונס. את המחרטות קנו בישראל ממפעלים שנסגרו או התחדשו. המכונות הועברו כפסולת ברזל לעזה. שם החמאס הפך אותם למכונות ליצור טילים. הם לא הגיעו דרך פלדלפי.

את ציר פלדלפי אפשר לחסום בכמה דרכים. בראש ובראשונה בחומה תת קרקעית בעומק של עשרות מטרים. לחיילים מעל הקרקע יש השפעה מוגבלת בסיכול. הציבור כנראה כבר שכח את מחיר הדמים שישראל שילמה בציר המוות הזה. נתניהו שכח את התמונה שצילם עיתון "מעריב" איך חיילים היו בזחילה ומחפשים בציר פלדלפי את פיסות הבשר של חבריהם שהתפוצצו ממטעני החמאס. 

נתניהו: "ציר הרשע צריך את פילדלפי, אני מתעקש שנהיה שם"
חמאס: רצחנו את החטופים בגלל תקדים ארגמני; נחשף פרט מזעזע על הטבח

ראש הממשלה נמנע, חשש, היסס, בלם את כיבוש פלדלפי במשך שמונת חודשי המלחמה הראשונים. אותו כנ״ל נמנע מלעשות במהלך כל 15,שנות שלטונו. מה עכשיו השתנה, כיצד פלדלפי הפך לסלע קיומנו? רק לראש הממשלה התשובה.

בנימין נתניהו בגבול הצפון (צילום: איתי בית-און, לע"מ)

ראש הממשלה ציין בהגינות רבה כי הוא אחראי לביטחון ישראל. בעת, אבל גם לדורות הבאים. אבל עד עכשיו הוא לא הצהיר כי הוא היה אחראי לביטחון ישראל ב7 באוקטובר. לא הוא ולא הקבינט שלו. אבל בינינו, אחרי כזה נאום רהוט. למה להיכנס לקטנות. ראש הממשלה נתניהו ציין בצדק ובדיוק רב. שמי שמחולל את אי היציבות הבhטחונית זאת איראן. אבל הוא לא אמר לנו מה הוא מתכוון לעשות כדי להתמודד עם הבעיה.

ראש הממשלה לא מספר לציבור כי איראן לא צריכה כבר את ציר פלדלפי. יש לה אוטוסטרדה של הברחות דרך הגבול הפרוץ ממזרח. לא 14 ק״מ של גבול כמו פלדלפי. אלא פי יותר מעשרים. מעל 300 ק״מ של גבול פרוץ. כלי נשק ומסתננים מגיעים מאיראן ישר לג׳נין, טול כרם, שכם ורמאללה. איראן פתחה סניף קדמי בלב ישראל. לא שלוש דקות נסיעה משדרות. אלא שתי דקות נסיעה מעפולה, כפר סבא, בת חפר, ראש העין הוא לא הסביר לנו מה הוא הולך לעשות בנדון. 

בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים  (צילום: ללא קרדיט)
בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים (צילום: ללא קרדיט)

ראש הממשלה אמר כי נלחם על כל חטוף. אבל שכח שהנחה את צה״ל לחזור למלחמה רגע לפני הפעימה האחרונה. האקסטרה שבה החמאס היה אמור לשחרר עוד עשרה חטופים שלנו. ראש הממשלה הביא נאום מרשים. הרבה שואו.  אבל בדיוק, אמינות, וזיכרון יש לו הרבה,  אבל הרבה במה להשתפר.