זה מספר שבועות שהעולם כמרקחה בגלל התפשטותו המהירה של נגיף שלא היה מוכר כלל עד לאחרונה. ארגון הבריאות העולמי החליט להעניק שם רשמי לנגיף SARS־CoV־2, ולמחלה שהוא גורם COVID־19 -. אבל זה שם ארוך ומסובך, וכיוון שהוא שייך למשפחת נגיפי הקורונה - כל מי שלא קורא לו בפשטות "קורונה" מצטייר כנפוח ומתנשא.

הנגיף הזה גורם למחלה דמוית שפעת, ובמקרים הקשים - גם לסיבוכים ריאתיים, מין דלקת ריאות. ככל שאנו יודעים היום, 1%־2% מהמקרים עלולים להסתיים במותו של החולה. עד לרגע שליחת מאמר זה למערכת לא נתגלו בישראל חולים שנדבקו במחלה. הגיעו אלינו ונמצאים בבידוד חולים שנדבקו על סיפון "ספינת הקורונה". גם מאות רבות של ישראלים נמצאים בבידוד כי הגיעו מארצות נגועות, או היו במגע עם קבוצת הצליינים הקוריאנים שביקרה בארץ.

איננו יודעים הרבה על הנגיף הזה, אבל אני מבקש לפרסם בזאת מקרה ראשון של נזק מוחי שככל הנראה נגרם בהשפעתו. ואני מבקש שפרסום זה יצטרף לרשימת הפרסומים המדעיים שלי.

סיפור המקרה: ע"ג, בן כ־75, חוקר בכיר בכימיה תרופתית, פרופסור אמריטוס באוניברסיטה העברית, הקדיש לאחרונה את זמנו לחיפוש תרופה למחלה שמחולל הנגיף המאיים החדש. לדבריו "אני עוסק בתרופות למחלות והקבוצה שלי מתמקדת עכשיו על קורונה. עזבנו כל דבר אחר".

ככל שניתן לשחזר בשלב זה, ימים אחדים לאחר שהחל במחקריו על הנגיף פיתח ע"ג מה שנראה לכאורה כסימני פגיעה מוחית חמורה, שהתבטאה בין השאר בהתפרצויות שנאה וזעם, כמו פרסום הפוסט הבא בדף הפייסבוק שלו: "מסתירים מכם את האמת בגלל הבחירות - הנגיף מתפשט במהירות בישראל מאז שקבוצת קוריאנים ביקרה במערת המכפלה. באיטליה חוסמים עיירות וערים כדי למנוע התרחבות ההדבקה. בישראל צריך לחסום את אלעד ובני ברק ומודיעין עילית וביתר עילית ונתיבות ובית שמש וכן שכונות גדולות באשדוד ובירושלים".

כשחיפשתי את הפוסט בדף הפייסבוק של פרופ' עמירם גולדבלום לא מצאתי אותו. אולי נמחק. אבל התקשורת ציטטה אותו וצילמה את הדף לפני שהועלם. בפוסט אחר - שכבר נמחק גם הוא - כתב פרופ' גולדבלום: "רשימת המקומות שהם ביקרו (התיירים הקוריאנים) נמצאת בעיתונות. בין היתר - וירוס הקורונה הגיע איתם למערת המכפלה ומשם, באמצעות מבקרים יהודים מנשקי מזוזות - עבר לבתי כנסת רבים בישראל ולשכונות הדתיות והחרדיות. ירושלים, בית שמש, אשדוד, בני ברק, ביתר עילית ומודיעין עילית ועוד". 

פרופ' גולדבלום טרח לפרסם גם מפה, שהכותרת שלה הייתה "מסלול ההתפשטות של נגיף הקורונה בישראל", ובה חצים אדומים המתפשטים לכל עבר ממערת המכפלה ומגיעים לכל אחת מהערים החרדיות.

כאמור - עד מועד שליחת מאמר זה לפרסום אין כל עדות להתפשטות הנגיף בישראל. ולפיכך מדובר כנראה בפגיעה מוחית נדירה הגורמת ליכולת נבואית של חיזוי העתיד, או לחלופין, להזיות ולמחשבות שווא. בהיפגעו תוך כדי ועקב מחקרו, שנועד למצוא במהירה תרופה לאנושות המאוימת, אולי ראוי פרופ' גולדבלום להימנות ברשימה הנאצלת של רופאים וחוקרים שסיכנו עצמם על מזבח המדע בחקר נגיף הקורונה: ד"ר לי צימינג, מנהל בית החולים בעיר ווהאן שמת על משמרתו, וד"ר לי ווניליאנג שהתריע על הופעת הנגיף החדש חרף ניסיונות הטיוח וההשתקה, נדבק בעצמו ומת.

רפואה מונעת

רקע היסטורי: הפצת מגיפות בידי יהודים (דתיים, ככל הנראה) תוארה כבר החל במאה ה־12. בימי "המוות השחור", מגיפת הדבר שקטלה שליש מתושבי אירופה, שהתחוללה באמצע המאה ה־14, הואשמו היהודים בהפצתה. אלפי יהודים באזור הריין הועלו על המוקד באשמה שהרעילו את מקורות המים. במיינץ נשרפו 6,000 יהודים ב־24 באוגוסט 1349. כל קהילת ארפורט, שמנתה 3,000 יהודים, הושמדה גם היא. בקהילת בזל נשרפו חיים 600 יהודים לאחר שאחדים מיהודי העיר הודו תחת עינויים קשים בהרעלת הבארות. בשטרסבורג נשרפו כל יהודי העיר בבית הקברות שלהם.

מאות שנים אחר כך, בימי ההשמדה באירופה, חזרו הגרמנים ועסקו בתיאוריה המדעית הזאת כאשר המליצו להשמיד את היהודים הידועים כמפיצי מגיפות, בעיקר כולירה, טיפוס ודבר. מבחינת הנאצים, השמדת היהודים הייתה גם סוג של "רפואה מונעת". גם בארץ ישראל כבר תוארו תקדימים לתסמונת של פרופ' גולדבלום: בראשית המאה ה־20 התפרצה מגיפת כולירה ביפו. היהודים, שהקפידו יותר על היגיינה, נפגעו פחות מהערבים, שהאשימו אותם מיד בגרימת המגיפה.

התפתחות המחלה וסימניה: כשאדם נדבק בנגיף מחולל מחלה, קיימת בדרך כלל תקופת דגירה של מספר ימים או מספר שבועות. ורק בתום תקופת הדגירה מופיעים סימני המחלה. במקרה המתואר מדובר לכאורה לא רק בפגיעה מוחית מנגיף הקורונה שגרמה ככל הנראה לפרופ' גולדבלום לפרסם פוסט אנטישמי גזעני הזוי, לאחר שנחשף כנראה לנגיף במהלך מחקריו - אלא מדובר אולי במקרה הראשון בהיסטוריה שבו סימני מחלה חריפים הופיעו גם זמן רב לפני החשיפה לנגיף.  

ב־2 באוקטובר 2015 כתב גולדבלום: "הדת היהודית מחסלת את כולנו כפי שגם עזרה להיטלר לחסל את יהודי אירופה". בתחילת ינואר השנה עתרה תנועת אם תרצו לבג"ץ בדרישה שיורה לשר החינוך, למועצה להשכלה גבוהה ולאוניברסיטה העברית להעמיד לדין את פרופ' גולדבלום על שכינה את חברי הקבוצה "כלבים", "נאצים" ו"נערי היטלר".

יש כמובן להצטער על כך שהנהלת האוניברסיטה העברית לא חשה לחקור את המקרה הרפואי הנדיר הזה, והסתפקה בגינוי חריף: "דבריו המבישים והגזעניים של עמירם גולדבלום אינם משקפים את עמדת הנהלת האוניברסיטה העברית ולא את עמדת קהילת האוניברסיטה העברית, אשר פועלים יומם ולילה למען חברה רבגונית. נזכיר כי באוניברסיטה העברית לומדים מספר גדול של סטודנטים חרדים".

בהתייחס לסיפא של הודעת האוניברסיטה יבקש אולי פרופ' גולדבלום להוסיף גם את גבעת רם והר הצופים לרשימת האתרים המסוכנים שבהם שוהים יהודים חרדים מפיצי מגיפות ולכן כדאי להימנע מביקור בהם. כפי שגם המליץ להימנע מביקור בבתי ספר שבהם ממוקמות קלפיות. ברור כי רק טובת הציבור לנגד עיניו של פרופ' גולדבלום, והוא עוסק מבחינתו ב"רפואה מונעת" כשהוא מפציר בקוראיו להתרחק מדתיים מפיצי מגיפות.

# # #

אני מקווה כי איש מקוראיי אינו מתייחס לדברים שכתבתי לעיל כאל פרסום מדעי אמיתי. לא מדובר בפגיעה מוחית שנגרמה מנגיף הקורונה אלא במחלה ישנה הרבה יותר. שנאה חולנית נגד דתיים, מתנחלים וחיילי צה"ל, המכונים בפיו "קלגסי צבא הכיבוש". שנאה המשבשת את שכלו הישר של האדם, מעוותת את כושר השיפוט שלו וגורמת לו לפתח תיאוריות גזעניות מחליאות. יש לחשוש שבמקרה קשה כל כך של שנאה חולנית - המחלה חשוכת מרפא. על כל פנים, ראוי לפחות שהחולה יישאר בהסגר ובבידוד.
 
[email protected]