לקראת העימות האחרון: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כועס מפני שבעימות המתוכנן בינו לבין ג'ו ביידן, שצפוי להתקיים בלילה שבין חמישי לשישי, המיקרופון יפעל רק למתמודד המשיב על שאלה, בעוד שהצד השני יושתק. הוא הצהיר כי מדובר בדבר "לא הוגן".  אפשר להבין את טראמפ, הרי הוא בא לעימותים כדי לצעוק, כדי להתפרץ לדברי יריבו, כדי להעליב, להשפיל. איך זה מעיזים לנתק אותו מהמיקרופון?

טראמפ תקף את ביידן בעימות הראשון: "היית הגרוע בכיתה שלך". צילום: רויטרס

ישנה סיבה נוספת, פרקטית והגיונית יותר, לזעמו של הנשיא. כאמור, 14 יום לפני יום הבחירות, הסקרים ממשיכים להציג בעקביות את הייתרון של יריבו, ואת שיעורי העדפתו בקרב האמריקאים.

הדבר מוסיף לתסכול שחשים הנשיא, עוזריו הקרובים ומנהלי הקמפיין שלו, שכן לא מדובר רק באחוזי התמיכה בביידן - אלא גם בסקר ארצי מעודכן שהתפרסם בניו יורק טיימס ונערך בשיתוף מכון סיינה. מהנתונים עולה כי בכל נושא, בכל בעיה ובכל מצוקה כלשהם - מרבית האמריקאים מעדיפים את ביידן כנשיא שימצא לכך פתרון. 

מבחינת מספרים ואחוזים - הייתרון של ביידן נשמר. הסקר העלה כי הוא מחזיק בייתרון של 50 אחוזים (לעומת 41 שקיבל טראמפ) על פני יריבו. נזכיר כי לפני הבחירות בשנת 2016, הייתרון של הילארי קלינטון על פני טראמפ היה ארבעה אחוזים, וכעת הפער לטובת ביידן עומד על תשעה אחוזים.

סוגייה נוספת וחשובה לא פחות עבור המועמדים היא השפעת המשך התפשטות נגיף הקורונה - הגורם המרכזי, המשפיע והמוביל בשיקולי ההצבעה - כאשר ב-48 מ-50 המדינות בארה"ב דווח על עלייה במספר החולים. כאמור, נגיף הקורונה הולם כעת בחוזקה דווקא במדינות עליהן טראמפ הסתער בימים האחרונים, האחרונות החשובות והמכריעות ביותר, בהן פנסילבניה, אוהיו וצפון קרוליינה.

קורונה - גבר מחטא את קרונות הרכבת התחתית בניו יורק (צילום: Spencer Platt/Getty Images)
קורונה - גבר מחטא את קרונות הרכבת התחתית בניו יורק (צילום: Spencer Platt/Getty Images)

משקיפים מעריך כי הנגיף הוביל לכך שביידן הצליח להגביר את ייתרונו בוויסקונסין (העלה אותו לשמונה אחוזים) והגדיל את הפער לטובתו באריזונה, פלורידה וצפון קרוליינה. פרשן באחד הערוצים הציבוריים אמר כי "טראמפ איבד את האמון ואופן ההתייחסות הרציני של הציבור האמריקאי - זאת ברקע התחזקות הקורונה, ועליית מספר הקורבנות ל-220 אלף.

סקר של הניו יורק טיימס קבע כי "הנשיא איבד כל תקווה להשגת פער לטובתו, מלבד תרחיש של מעידה בממדי אסון לביידן בימים הקרובים". לדברי העיתון, מהסקר עולה כי טראמפ איבד באחרונה אפילו את היתרון הממושך שהיה לו בנושאי ובעיות כלכלה. "המצביעים חלוקים קצת בשאלה במי לתמוך יותר בנושאים כלכליים", נכתב, בעוד שביידן מחזיק בפער של 12 אחוזים כמי שנתפס כמסוגל וכשיר לבלום את המגפה.

בנוסף, המועמד הדמוקרטי מחזיק גם בייתרון של שישה אחוזים באמון ובכנות בשאלת מינוי שופטים חדשים לביהמ"ש העליון בארה"ב. לג'ו ביידן ישנו גם ייתרון של 20 אחוזים על פני טראמפ, בנושא יכולתו וכישוריו לאחד וללכד מחדש את העם האמריקאי. עוד עולה מהסקר כי 56 אחוזים מהנשים, ו-53 אחוז מהגברים הלבנים שסיימו לימודים בקולג' אמרו ש"יש להם אי שביעות רצון והתנגדות מהתנהלותו של טראמפ". לדברי העיתון ,זהו היקף באופן נדיר ובמידה יוצאת מהכלל של אובדן אמון כלפי נשיא מכהן".  

כמו כן העלה הסקר, שמאמציו של טראמפ להרוס את תדמיתו של ביידן, ולחשוף אותו כמי שאיננו ראוי לכהן כנשיא - נכשלו באופן גורף - שכן 53 אחוזים אמרו שהם מתייחסים לביידן בחיוב. מדובר בעשרה אחוזים יותר מאלו שחשים כך כלפי טראמפ. 

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

הדיווח בניו יורק טיימס על תוצאות הסקר כולל שורה ארוכה של ציטוטים והתבטאויות של אזרחים ואזרחיות אמריקאיים, שרובם הגדול הביעו אי שביעות רצון והתנגדות  להתנהלותו של הנשיא טראמפ, במיוחד בנושא הטיפול במגיפת הקורונה ובמישור הכלכלה. רבים מהמצוטטים אמרו כי בבחירות האחרונות ב-2016  הם הצביעו לטראמפ ומתכוננים להצביע הפעם בעד ג'ו ביידן.

בעל טור בניו יורק טיימס, רוס דהאוט (ross  dourhat), כתב כי "טראמפ נכנע". הוא הסביר: "האסטרטגיה של הנשיא מצפה לתבוסה נגד מגיפת הקורונה ונגד ג'ו ביידן". בסלנג האמריקאי נהוג לומר כי שום דבר לא נגמר עד שהוא נגמר,  אבל התחושות והערכות בקרב כתבים פוליטיים, פרשנים ובעלי טורים ותיקים באמצעי התקשורת בארה"ב הן, שהשבועיים הבאים רק יבטיחו את מה שלדעתם כבר נגמר.