לעימות שהתנהל במהלך הלילה בין הנשיא דונלד טראמפ והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן היה אופי חיובי ומידה מורגשת של איכות. הוויכוח האחרון בין שני היריבים, 12 ימים לפני יום הבחירות, התנהל על מי מנוחות, בלי התפרצויות, בלי השתלחויות ובלי חילופי עלבונות אישיים.

למעשה, העימות היה משעמם, ואין צורך לטרוח הרבה כדי למצוא את הסיבה. האשראי כולו מגיע לנשיא דונלד טראמפ. הוא הגיע והופיע לעימות לבדו, יחידי, בלי המלווה הקבוע והצמוד שלו – הטראמפיזם. היו פרשנים מבין אלה שהגיבו אמש בערוצי הטלוויזיה הארציים, שאפילו הגדירו את הופעתו של טראמפ כנשיאותית.

טראמפ וביידן נשאלים על גזענות בעימות האחרון (צילום: רויטרס)

ג'ו ביידן לא צריך היה לחרוג מנוהגיו ומאורח דיבורו התרבותי או להיזהר במיוחד ממעידה, שכן הוא הגיע והופיע לעימות נורמלי ואנושי. כמו תמיד. השאלה הגדולה היא כמובן האם העימות ישפיע וישנה את הנתונים של סקרי דעת הקהל בארצות הברית, מהם עולה באופן עקבי פער מרשים לטובת ג'ו ביידן?

במילים אחרות, האם ההופעות המאופקות של שני היריבים השפיעו על סיכוייהם לנצח או להפסיד ב-3 בנובמבר? ההערכה של רוב הפרשנים היתה שלעימות הזה תהיה, אם בכלל, השפעה מזערית על שיקולי המצביעים. "ניסיון העבר מוכיח שלעימותים בין מועמדים לנשיאות היתה השפעה קטנה מאוד על דפוסי ההצבעה של האמריקאים", אמר אמש פרשן ותיק בערוץ ציבורי.

הדבר שכן צפוי להשפיע הפעם על שיקולי הבוחר האמריקאי, הוא נוכחותו הקטלנית והקטסטרופלית של נגיף הקורונה. בנושא הזה, הסכימו אמש רוב הפרשנים, דונלד טראמפ יצא מפסיד. התשובות שנתן לשאלות שעסקו בנושא היו במקרה הטוב חמקניות, ובמקרה הפחות טוב - שקריות. טראמפ גם לא הציג תוכנית פרקטית למלחמה נגד התפשטות הנגיף, ולא היה לו מה לומר על הנתונים המעודכנים שפורסמו בימים האחרונים, לפיהם חל גידול משמעותי במספרי החולים ב-47 מדינות.

במקביל, ג'ו ביידן חזר על הטענות והאשמות שלפיהן הנשיא היה מודע להתפרצות הקורונה מוקדם, אבל העדיף לא לדווח על כך לעם האמריקאי. "הוא (הנשיא) הסביר כי לא רצה שהאמריקאים יכנסו לפאניקה, אבל האמת היא - שהוא נכנס לפאניקה",  טען אמש המועמד הדמוקרטי.

הצבעה בבחירות לנשיאות ארצות הברית, אילוסטרציה (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: רויטרס)
הצבעה בבחירות לנשיאות ארצות הברית, אילוסטרציה (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: רויטרס)

לנשיא טראמפ גם לא היו תשובות משכנעות בנושאים אחרים שעלו בעימות, שכן הוא היה במגננה ולא מוצלחת במיוחד. בשאלות על השינויים באקלים, על תגובותיו נגד גילויי הגזענות ויחסו לשחורים, על המשפחות האמריקאיות, הנשיא נתן תשובות מתחמקות, בחלקן לא נכונות. "מאז הנשיא אברהם לינקולן לא היה נשיא כמוני שעשה כל כך הרבה למען השחורים", הצהיר טראמפ. זהו משפט שצפוי להפוך לבדיחה בקרב השחורים.

לפני העימות רווחו ההערכות שהנשיא טראמפ ישתדל במיוחד לנצל את העימות להאשמות נגד האנטר בנו של ג'ו ביידן, על קשריו עם גורמים מפוקפקים באוקראינה. טראמפ אכן הזכיר את ההאשמות ולא רק פעם אחת, אבל לא הצליח להפוך אותן לנושא שיסיט את תשומת הלב מהשאלות בנושאים האחרים.

ג'ו ביידן לא חידש הרבה - הוא חזר על השקפותיו הידועות בנושאים שנידונו בעימות, אבל הזכיר תוכניות לפתרון בעיות ומצוקות שיבצע אם יבחר. עד כה הצביעו בבחירות המוקדמות או באמצעות הדואר למעלה מ-42 מיליון אמריקאים, וסקרים מעודכנים שפורסמו בימים האחרונים מראים שג'ו ביידן מוביל עם 50.6%  לעומת 43.1% לטראמפ.

כמו כן, גם בסקרים במדינות המוגדרות כמתנדנדות, כמו פלורידה, פנסילבניה, ויסקונסין, מישיגן ואריזונה,  ג'ו ביידן נהנה מפער בסביבות של 4.2%. השאלה הגדולה היא, האם במהלך הימים שנותרו עד ליום הבוחר, בהופעות ובנאומים הצפויים, דונלד טראמפ יהיה נשיאותי כפי שהיה במהלך העימות, או שהטראמיפזם יחזור וישתלט עליו?