אני לא יודעת איך זה היה פעם, אבל נדמה לי שהחיים שלנו מתאפיינים בעיקר בהיעדר גבולות ברורים שמדברים במפורש על מותר ואסור, וגוררים לבלבול בין מושגים שהיו די נהירים ומשמעותם היטשטשה. יכול להיות שזו רוח התקופה, יכול להיות שזה תמיד היה כך ופתאום זה צורם לי.

"היא מאוד אסרטיבית", אני שומעת שאומרים על גברת שבעיניי היא לא פחות מאלימה. "הוא אדם חזק", אני שומעת על מישהו שאני מזהה בו כוחניות ונוקשות, ומה בינו לבין עוצמה בכלל. "אני אבא מעורב", אני שומעת מישהו שעבר פחות או יותר להתגורר במוסד החינוכי שבו לומד הבן שלו. הוא באמת לא מבדיל בין "מעורב" ל"מתערב". מהשיעור הזה, שלימדו בו את ההבדל בבית הספר, הוא נעדר.

עוד מושג שאיבד ממשמעותו המקורית, הנה אני מתקרבת אליו בזהירות רבה, הוא – נא לתפוס מחסה – "אמא לביאה". יותר מדי מקרים שבהם אני נתקלת בצירוף "אמא לביאה" הם בעצם איתות התרעה לכך שיש סיכוי סביר שניצב מולי סוג אחר של בעל חיים. ואיך אנסח עדינות – לאו דווקא ממשפחת החתוליים.

בטבע כמו בטבע, זה היה רק עניין של זמן ש"אמא לביאה" תימצא בכל חלקה טובה ותתרבה. כי במקום שבו גדלים רק נסיכים "(הילד שלי נסיך. מלך. מלך", אני שומעת שוב ושוב), טבעי שגם אמא שלו תהיה בת למשפחת המלוכה של הטבע. אחרת מאיפה יצא לה נסיך?

"אמא לביאה" לעולם לא תבדיל בין מותר לאסור. היא תדחף ילדים אחרים, שהילד שלה חלילה לא יצטרך לעמוד בתור. היא תחסל יחסים עם הורים אחרים אם היא רק תריח שלא נתנו לילד שלה יחס של אציל. היא תרסק את כבודם של נשות ואנשי הצוות החינוכי אם רק נדמה לה שלא מכירים בערכו של הגאון שלה, ואוי למי שיעז לרמוז לה על התנהגותה. ל"אמא לביאה" תמיד יהיה שק מלא בתירוצים להתנהגויות של הילדים שלה: "הוא לא ישן טוב", "הוא לא אכל מספיק", "הוא צמא", "היה לו יום קשה". הכל, רק לא להסתכל למציאות בעיניים. "אמא לביאה" לעולם לא תתעכב על השאלה איזה שירות כל זה עושה לילד שלה באמת, ומה הוא יצמח להיות. אוי לראשו של מי שיעז לרמוז לה על כך. "אני לביאה!", היא תצרח כמו תן בלילה, אבל תהיה משוכנעת שיצאה ממנה שאגה.

 "עוד אחת שתעיד על עצמה שהיא אמא לביאה, ואני מתפוצצת", אומרת לי ג', אמא לארבעה, בעודה יושבת על הכורסה המתנדנדת אצלי בסלון. הלוך ושוב, הלוך ושוב. "יש לי שכנה שכל הזמן מכריזה על עצמה שהיא אמא לביאה. הילדים שלה הכי חשובים, להם הכי מגיע, וכל השאר יכולים להתפגר. בזמן שאני עושה הכל כדי להעביר לילדים שלי מסרים ברורים כמו לעמוד על זכויותיהם, אבל לעולם לא על חשבון מישהו אחר, היא עסוקה בלרמוס אחרים בשביל הילדים שלה. כשאני מרצה לילדים שלי על זה שהם צריכים להתנהג באופן שטוב לעצמם וטוב גם לחברה, ביושר, בחמלה, בהגינות, להתחשב באחרים ואם הם חלשים או מסכנים לעזור להם, היא עסוקה בלקמבן את הילדים שלה".

פעם שמעתי את דסמונד מוריס, שחקר את התנהגותם של בעלי החיים, מספר שכאשר לביאות יולדות את גוריהן, הן מסתירות אותם מפני טורפים במשך ששת השבועות הראשונים לחייהם. בהמשך, הלביאה שילדה סומכת על יתר הנקבות בלהקה ונעזרת בהן. הן, בתמורה לאמון, דואגות לגורים. כי לביאות אמיתיות רואות לא רק את עצמן ואת הגורים שלהן. לביאות אמיתיות רואות את הסביבה ואת הגורים האחרים. ועוד דבר חשוב: לביאות אמיתיות לא צריכות להכריז על עצמן כעל כאלה. הן יודעות בתוך תוכן שהמלוכה בידן.

בדק בית

משחקי הרכבה הם פתרון מצוין למילוי הזמן הפנוי בתקופה האחרונה שמזמנת המון שעות בית. גם סגר, גם חורף. כמי שמעולם לא הצטיינה בהרכבת פאזלים, משמח אותי לראות קטנטנים מזנקים על מלאכת ההרכבה שכוללת גם מוטוריקה עדינה, גם קשר יד־עין, גם תפיסה מרחבית וגם הנאה בנשימה אחת.

בן השנתיים שקיבל לידיו את מארז הפאזלים פרפר וחילזון של "ישראטויס" (9 חלקים גדולים מאוד, עבים ומצופים בלמינציה) התמודד איתם בנחת ובקלילות, ועבר לפאזל המגנטי שעליו מתנוססות דמויותיהם הצבעוניות של זהבה ושלושת הדובים. גם כאן מדובר בחלקים עבים ומצופים למינציה, והפעם עם תוספת: בערכת מזוודה חיכתה לו חוברת צביעה במתנה. כאמור, פתרון מצוין.

פאזל מגנט (צילום: סטודיו ישראטויס)
פאזל מגנט (צילום: סטודיו ישראטויס)

המלצתרבות

יום בן־גוריון, שחל ב־ו' בכסלו, יום ראשון הקרוב, יצוין ביום שידורים לכל המשפחה מצריף בן־גוריון בשדה בוקר. בין השעות תשע בבוקר לשמונה וחצי בערב, המשתתפים מוזמנים למפגשים ולפעילויות שונות, ולאורך כל היום יתקיימו בין הפעילויות סיורים וירטואליים בצריף. ב"ילדים מנהיגים", יובל מלחי יספר על ילדים בעלי תושייה לאורך ההיסטוריה. עדי זוהר תציג בפני הצופים מכתבים שנשלחו אל בן־גוריון מהעם ואת מכתבי התשובה שטרח לשבת ולכתוב לכל אחד. בשעות אחר הצהריים יעלה תיאטרון בובות של הספר "עץ במדבר", המספר על בן־גוריון והשתיל שלו בשילוב משחקים חווייתיים, ומופע של הגרובטרון עם שירי ארץ ישראל היפה.

הגרובטרון (צילום: עידן שטיינר)
הגרובטרון (צילום: עידן שטיינר)

*יום בן־גוריון בדף הפייסבוק של צריף בן־גוריון, 22.11.2020, בין השעות 20:30-9:00

*פאזלים של ישראטויס לקטנטנים, 9 חלקים או 25 חלקים. מחיר: 29.90 שקלים. להשיג באתר ישראטויס